schijven vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
dirkoosterhoff

schijven vervangen

Bericht: # 184249Bericht dirkoosterhoff »

Hoi,
Ik ben van plan om de remschijven van mijn Spaanse 4 te vervangen. Zit dat hetzelfde als bij een gewone GTL?
Met andere woorden moet je daar ook de naaf loshalen om de schijf er af te kunnen halen?
Is dat makkelijk te doen? Kun je zonder problemen de naaf los halen met een naaftrekker en dan weer terug monteren of krijg je dan problemen met de wiel lagers?
Ik ben best handig (al zeg ik het zelf :P ) en heb al vele uitdagende klussen aan viertjes gedaan (Achterophanging vernieuwen bv) maar hier kan ik wel wat advies gebruiken.
Alvast dank,
Dirk
p.s. is de naafmoer links of rechts draaiend? Wel belangrijk om te weten om hem niet aan gort te draaien :wink:
Bertje

Re: schijven vervangen

Bericht: # 184252Bericht Bertje »

Ik verwacht dat dit bij de Spaanse modellen niet anders is dan bij de Franse.
Met naafmoer bedoel je neem ik aan de centrale moer op de aandrijfas? Die heeft normale rechtse draad zowel L als R; dus losdraaien door tegen de wijzers van de klok in te draaien.
De naaf druk ik uit de fusee door 2 tegenover elkaar liggende bouten van de remschijf eruit te draaien en daar 2 langere bouten voor terug te draaien. Deze steun je af tegen de fusee en door ze gelijkmatig aan te halen druk je de naaf uit de fusee. Meestal is het diepere deel van de schroefdraad in de (oude) remschijf roestig, je maakt het jezelf een stuk makkelijk als je daar eerst een draadtap doorheen draait. Verder natuurlijk van tevoren de remklauw van de fusee nemen. Om de remblokken verder uit elkaar te zetten voor de nieuwe (dikkere) remschijf kun je de remcilinder naar binnen drukken met een lijmklem.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
dirkoosterhoff

Bericht: # 184256Bericht dirkoosterhoff »

Thanks. Maar met een drie benige naaftrekker kan ik de naaf er ook af halen lijkt mij. Ik vroeg mij alleen af of dan niet de wiel lagers er uit vallen en of ik de naaf zonder problemen dan weer kan terug plaatsen zonder ook wiel lagers te moeten vervangen want die zijn nog prima.
dirkoosterhoff

Bericht: # 184257Bericht dirkoosterhoff »

Bedoel eigenlijk gewone naaftrekker. Geen drie benige
Plaats reactie