zenith 28

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
diamond

zenith 28

Bericht: # 184089Bericht diamond »

Voor dat ik het los haal,mijn stationair van de carb blijft een beetje hangen.
Ik bedoel ook als ik de gaskabel losmaak blijft het laatste stukje van de gasklep hangen,dus loopt ie veel te snel stationair.
Ik kan met de hand en een beetje druk em wel terugduwen, de gasveer is strak.
Wat kan ik doen/proberen?
Crelesy

Re: zenith 28

Bericht: # 184091Bericht Crelesy »

Ik denk dat er speling op je gasklep asje zit. Is niet veel aan te doen. Of je hebt een niet originele en stugge gas binnenkabel. Als I verder mooi loopt, zou ik een beetje spelen met de stationair afstelling. En lekker zo laten.

Ik heb ook een verkeerde gaskabel. Mij helpt t als ik even met m'n tenen het gaspedaal iets op til de keren dat ik me erger aan een iet wat hoge stationair loop.
Ouwe meuk is leuk (beer)
diamond

Bericht: # 184092Bericht diamond »

Ik verdenk de (binnen)gaskabel niet want als deze los licht komt de klep ook niet goed terug tot de stationair schroef.
Alleen als ik met mijn vinger de gas hevel met wat weerstand terug duw loopt ie langzamer.
De veer staat ook al extra strak.
Ik kan em dus niet langzamer later draaien stationair.
Crelesy

Bericht: # 184093Bericht Crelesy »

Dan denk ik dat je speling op je asje hebt. De veer trekt m naar de zijkant. Hierdoor loopt het ronde "muntje" wat er aan vast zit, vast in je huis en je asje kan niet verder draaien om echt mooi dicht te vallen op de stationair schroef. Duw je dan met je vinger tegen de as, dan druk je het asje naar t midden toe en valt I wel op z'n plaats.

Tis een beetje lastig uitleggen maar hoop dat t duidelijk word als je goed voelt aan je gasklep asje als je 'm eens met de hand verdraaid zonder veer en dan eens druk zet richting de veer tijdens draaien en dan verder draaien zonder druk er op te zetten. Dan "valt" de klep nog ietsje verder dicht.

De veer strakker zetten helpt dan niet. Die zou eigenlijk vanuit een andere richting moeten trekken maar das niet netjes te maken.
Ouwe meuk is leuk (beer)
diamond

Bericht: # 184097Bericht diamond »

Prima uitleg,maar is er niets meer aan te doen?
Kan ik beter zoeken naar een goeie gebruikte of een nieuwe uit China?
Komt toch niet in een glimmende F4 :D
Crelesy

Bericht: # 184098Bericht Crelesy »

Ik denk dat alle gebruikte carburateurs dat wel een beetje hebben. De een wat meer als de ander.
Volgens mij maakt een strakkere veer t zelfs erger.
Ik zou even kijken en voelen of er echt veel speling op zit zonder gaskabel en zonder veer. Ff met de hand draaien en kijken of je na kan bootsen dat de vlinderklep dan blijft hangen tot je de as dan weer iets naar t midden beweegt.

Zonde om een andere carburateur te zoeken die t zelfde euvel heeft. En zo'n immitatie ding moet je ook weer helemaal gaan afstellen naar jouw motor. Er zijn zoveel verschillende afstellingen in de IF serie. Ik geloof nooit dat één immitatie carburateur over goed op draaid.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Jan1962

Bericht: # 184099Bericht Jan1962 »

Omdat er een pijpje in mijn carburateur afgebroken was heb ik kort geleden zo'n imitatie Zenith 28 bij R Quartre gekocht en gemonteerd op mijn gtl. Even afgesteld (is niet zo moeilijk) en mijn karretje rijdt weer als een tierelier! Aanrader!
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Crelesy

Bericht: # 184100Bericht Crelesy »

Jan1962 schreef: do aug 22, 2024 9:22 pm Omdat er een pijpje in mijn carburateur afgebroken was heb ik kort geleden zo'n imitatie Zenith 28 bij R Quartre gekocht en gemonteerd op mijn gtl. Even afgesteld (is niet zo moeilijk) en mijn karretje rijdt weer als een tierelier! Aanrader!
Goed om te horen!.

Maar de sproeierbezetting en vlotterhoogte enzo is toch bij elk type zenith IF anders? De een heeft sproeier 91a de ander 94 en de stationair sproeier kan 35 of 40 zijn. De luchtmengbuisjes zijn anders van diameter en ga zo maar door. Of is het zo dat het steeds meer werd verbeterd tot er een versie kwam die de oude overbodig maakte of iets.
Ben wel benieuwd.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Jan1962

Bericht: # 184101Bericht Jan1962 »

@ Relesy: Ik wilde alleen mijn zeer positieve ervaring met je delen. Ik weet niet of deze imitatie alle andere 28 IF carburateurs kan vervangen. Mijn gtl is van 1986, als de jouwe een dergelijk bouwjaar heeft, zou je het zeker kunnen proberen. Je kunt ook gewoon eens informeren bij R-Quatre of hij weet of de imitatie carburateur bij jouw motor past. Lijkt mij beter als de gok nemen met een gebruikte carburateur die hetzelfde probleem heeft (of ook snel krijgt) zoals hierboven al werd vermeld.
Succes!
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Bertje

Bericht: # 184117Bericht Bertje »

Weet je zeker dat je geen valse lucht trekt? Bijv door kromme carburateurvoet? Een minime hoeveelheid valse lucht is al genoeg om een wagen stationair niet goed afgesteld (niet laagtoerig genoeg) te krijgen.
Het gasklepasje schijnt een keerring te hebben; ik weet zelf niet waar precies, ik vermoed aan de kant van het halve maantje voor de gaskabel. Ze zitten in revisiesetjes: https://www.renault4onderdelen.nl/Revis ... epkeerring

@subtypes vd Zenith 28: carburateurs zijn ontworpen om bij een grote range aan luchtstroomsnelheden (motortoerentallen) het juiste lucht-brandstof mengsel te leveren. Variaties zitten in venturimaat, wel of niet een vollastsproeier, etc. Je kunt daardoor bijv niet zomaar de stationairsproeier van het ene subtype in het andere subtype draaien. Maar als de carburateur zelf een kloppend setje is zou het moeten werken. Zelf heb ik geen ervaring met nieuwe carburateurs, maar bij after-market spul moet je altijd oppasen of de bouwkwaliteit even goed is al het origineel.

Dat gezegd hebben is de hoofdsproeier van de Zenith 28 vaak aan de krappe kant. Dit schijnt algemeen te spelen bij carburateurs/oldtimers: ze zijn ontworpen voor benzine van vroeger, die anders van samenstelling was dan wat er tegenwoordig uit de pomp komt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
diamond

Bericht: # 184118Bericht diamond »

ik ben er achter gekomen dat ook de gaspedaal terug trekveer mist.
Zie nergens welke maat of oe nr. deze heeft, ook niet op cat. car
Ben nog niet aan toegekomen de gas klep te controleren weet alleen 23/8 voor de wind 117 km op de Tom met de F4 850cc :D
Plaats reactie