Pagina 1 van 1
slijtage controleren bij gedemonteerde aandrijfas
Geplaatst: do aug 15, 2024 1:40 pm
door Hanz
Ik heb een kapotte aandrijfas van een 334-splitbak (4 versnellingen). Nu heb ik nog 2 passende assen liggen waarvan er 1 zeker ook stuk is (en de andere misschien?), maar ik heb geen idee welke. Zo wordt de slordige sleutelaar gestrafd.
Is het mogelijk om van een gedemonteerde as te bepalen of deze versleten is, of is de enige mogelijkheid monteren en een paar rondjes rotonde rijden?
En, on a related topic: deze assen zijn wat zelfzamer dan ik had gedacht. Vast wel te vinden in Frankrijk en Rquatre is aan het zoeken, maar toch: heeft iemand er nog eentje liggen in bruikbare staat?
Re: slijtage controleren bij gedemonteerde aandrijfas
Geplaatst: do aug 15, 2024 8:05 pm
door jandoe1000
Nog nooit zo’n as los van de auto getest. Maar het probleem met een kapotte as is te veel speling. Ik zou menen dat je dat kunt vaststellen door de as in de lengte in de bankschroef te zetten en dan de los hangende delen ( bakzijde en wielzijde) in de klem met een flinke tang dwars of de lengte richting van de as te testen op speling. Ik vermoed dat speling zich eerder voordoet aan de wielzijde.
Ik heb er trouwens nog wel ergens een. Welk model zit er nu op?
Re: slijtage controleren bij gedemonteerde aandrijfas
Geplaatst: vr aug 16, 2024 5:38 pm
door Hanz
Thks Tim.
Tsja, welk model zit erop. Ik kan zelf de verschillende versies voor de 4-splitbakken niet uit elkaar halen. Ik had Rquatre wat foto's gestuurd van wat ik zelf heb, inclusief scans uit de PR, dus hij is aan het kijken wat met elkaar compatibel is. Ik hoopte eigenlijk vandaag iets terug te horen. Weet jij waarin de versies uiterlijk verschillen?
Mocht het met Rquatre niet lukken (vehicules-anciens lijkt ze ook niet meer te hebben). dan hou ik me graag aanbevolen voor eentje van jou!
Re: slijtage controleren bij gedemonteerde aandrijfas
Geplaatst: vr aug 16, 2024 7:24 pm
door Bertje
Speling controleren kan met de hand: geen bankschroef of tang nodig. Laten we zeggen dat je de 2 koppen t.o.v. elkaar max 1 mm mag kunnen verdraaien (helemaal spelingsvrij is niet nodig). Dit is althans het geval bij laatste type aandrijfassen.
Overigens uit speling zich het eerst in bochten bij belasten aandrijfassen, typisch bij fly-overs op de snelweg of zo.