Pagina 1 van 2

Geplaatst: di jul 22, 2003 2:38 pm
door Bas
Wanneer ik met mijn 4 GTL afrem op de motor, of als ik de motor ontkoppel, komt er een raar gierend geluid van onder de motorkap.

Ik ben ermee hier in de buurt naar de garage gegaan, maar daar konden ze het ook niet vinden.
Volgens die man was het niet ernstig, een slangetje ofzo wat lucht lekte, iig niet de V-snaar.

Heeft iemand dit ook een keer gehad en weet dus waar ik moet zoeken?

Geplaatst: di jul 22, 2003 2:58 pm
door Ton
Als je jou motor ontkoppeld en hij maakt dan het geluid is het dus niet je motor/v-snaar oid.
Het zit blijkbaar in je versn.bak.....is het geluid plots gekomen af langzaam??

Gr. Ton

Geplaatst: di jul 22, 2003 3:10 pm
door Jasper
kijk eens of het lagertje van de dynamospanner nog mooi draait.

Als je afremt op de motor (ineens meer toeren) en dat lager zit vast dan gaat de dynamo-v-snaar (of hoe dat ding ook heet) slippen.

Schijnt wel eens voor te komen.

Geplaatst: di jul 22, 2003 3:24 pm
door Ron
Heel moeilijk op afstand te schatten.
Een garagist zou zoiets wel moeten kunnen determineren. Heeft die er ook mee gereden of heb je daar al briesend en reutelend alle geluiden nagebootst die je hoort?
Het echte geluid zegt een techneut meer dan duizend omschrijvingen.

Geplaatst: di jul 22, 2003 5:15 pm
door Goof
Versleten druklager wellicht?

Geplaatst: di jul 22, 2003 9:41 pm
door Bas
Ron, die man van de garage is meegereden, en heeft even staan luisteren.

Het geluid komt niet uit de buurt van de dynamo, het lijkt bij de carberateur vandaan te komen.

Het is redelijk plots begonnen, nu een week of 4 geleden. Naar mijn idee is het wel erger geworden in die 4 weken, maar het kan ook zijn dat ik er meer op ben gaan letten.

Geplaatst: di jul 22, 2003 10:58 pm
door Bas
Ik ben bij mijn eerste bericht onduidelijk geweest, ik bedoelde met afremmen op de motor je gas loslaten en daardoor afremmen. Dus niet terugschakelen en zo op toeren afremmen. Hij piept dus bij een verminderend toerental zonder kracht te leveren.

Om de V-snaren uit te sluiten heb ik die net vervangen, dat helpt niks.
Ik ben er ook net achtergekomen dat het variabel piept wanneer ik ontkoppeld gas geef, dit zou volgens mij betekenen dat het dus niet in de versnellingsbak kan zitten maar in de motor of de koppeling.

Ik heb ook even de verdeelkap eraf gehaald om te kijken, deze zag er vreselijk uit en toen ik hem terug gezet had en een stukje ging rijden was het gepiep even minder.
Zou het de verdeelkap kunnen zijn?

Morgen maar even een nieuwe halen, want of dat de oorzaak is of niet, hij is toch aan vernieuwing toe.

Geplaatst: di jul 22, 2003 11:01 pm
door Goof
Al eens aan de spruitstukpakking gedacht? Als je zegt dat het van de kant van de carb afkomt, is dat misschien ook een optie.

Geplaatst: di jul 22, 2003 11:15 pm
door Bas
hmm, dat is een goeie, had ik nog niet aan gedacht, ik zal morgen wel eens kijken.

Geplaatst: wo jul 23, 2003 7:05 pm
door Bas
Ik heb net heel veel moeren aangedraaid in de buurt van het in-/uitlaat spruitstuk, en in de buurt van de carbarateur. Het lijkt te helpen, maar ik moet nog een verder stuk rijden voor ik er zeker van ben of het over is of niet.
De verdeelkap vervangen hielp niet tegen het geluid, maar hij ging wel ineens iets beter lopen.

Geplaatst: wo jul 23, 2003 10:54 pm
door R4F6GTX Automaat
zit er wel (genoeg) olie in de bak?

Geplaatst: wo jul 23, 2003 10:56 pm
door Bas
In de motor weet ik zeker van wel, de versnellingsbak weet ik niet zeker, om dat na te gaan heb ik mijn broertje ingeschakeld.

Geplaatst: wo jul 23, 2003 11:12 pm
door Folkert
Olieniveau in de bak kan je alleen meten door het eruit te laten lopen...

Geplaatst: do jul 24, 2003 1:37 am
door an3s
Nee hoor, je kan ook bijvullen en kijken hoeveel erin gaat. Als dat weinig is was dat het probleem niet, anders misschien wel.

Geplaatst: do jul 24, 2003 8:46 am
door David
Toen je die verdelerkap erafhaalde was het gepiep even minder (daarna)? Misschien loopt het ontstekingsmechanisme wat droog (ook eens gehad). Gewoon een beetje vet op het viltje doen dat onder de rotor zit en ook het vervroeginsmechanisme (zit onderin) een beetje smeren. Wel voorzichtig met die olie he, de contactpunten moeten droog blijven!!!! Who knows, misschien helpt het....