Pagina 1 van 2
Geplaatst: ma jul 21, 2003 9:46 am
door Bauke
Hoe veel tijd heb ik nodig om mijn kleppen te stellen? Werkplaatshandboek verteld me alleen over stellen zelf, maar niks over de voorberijding, verwijderen klepdeksel etc. Reken ik een uur of een dagdeel of een dag?
Geplaatst: ma jul 21, 2003 11:10 am
door Goof
Als je het nog nooit hebt gedaan reken dan maar op 2 à3 uur. Een geoefend persoon zou het in een half uurtje of zelfs nog minder moeten kunnen klaren denk ik zo.
Geplaatst: ma jul 21, 2003 11:17 am
door Bauke
ok, dank. Wat moet er eigenlijk allemaal af voordat ik er bij kan?
Geplaatst: ma jul 21, 2003 12:08 pm
door Goof
kleppendeksel. En daarvoor waarschijnlijk de benzineleiding los maken of aan de kant wringen en misschien moet je schakelstang losmaken, ligt eraan wat je het makkelijkste vind. Kan namelijk ook zonder, maar dan krijg je het kleppendeksel er bijna niet onderuit.
Geplaatst: ma jul 21, 2003 12:32 pm
door Jan-Geert
ik heb nog nooit de schakelstang verwijderd voor het kleppen stellen hoeft echt niet!
Geplaatst: ma jul 21, 2003 10:52 pm
door cees en jantine
ik heb de schakelstang vandaag wel weggehaald om de kleppen te stellen. leek me gewoon makkelijker. en het zijn maar 2 boutjes.
na net een proefritje gemaakt te hebben, lijkt het of onderin de motor nu een stuk beter loopt, heeft het stellen in ieder geval toch geholpen.
Geplaatst: ma jul 21, 2003 11:04 pm
door Folkert
Als ze veel speling hadden, gaan ze nu langer en verder open. Ergo: een betere vulling en dus gaattie harder.
Geplaatst: ma jul 21, 2003 11:13 pm
door Ron
Istie dan ook zuiniger of niet? Theoretisch?
Geplaatst: di jul 22, 2003 10:23 am
door Goof
Volgens mij juist niet. Want betere vullingsgraad betekent meer mengsel in de cilinder dus meer benzineverbruik.
Geplaatst: di jul 22, 2003 11:09 am
door Ton
Betere vullingsgraad=beter rendement
Dus uit zich dat in betere prestaties en hoef je derhalve je gaspedaal minder in te trappen

Geplaatst: di jul 22, 2003 12:13 pm
door Goof
En dus zou volgens die redenering een turbo motor super zuinig moeten zijn, maar dat is dus weet niet waar. Maar waarom dan niet?
Geplaatst: di jul 22, 2003 12:47 pm
door cees en jantine
door een turbo komt er meer lucht in cilinder, niet om de huidige verbranding te verbeteren, maar om meer brandstof in te kunnen spuiten, waardoor men meer vermogen krijgt

Geplaatst: di jul 22, 2003 1:56 pm
door Ton
idd is het met een Turbo zuiniger rijden,een goed voorbeeld hiervan zie je bij de diesels.
Ook bij een benzine motor is dit goed mogelijk,kijk maar bij Saab,die heeft op alle modellen zitten.
Het ligt er natuurlijk wel aan HOE je met dit vermogen omgaat!!
Ton
Geplaatst: di jul 22, 2003 3:25 pm
door Ron
Prestatie is niet gelijk aan rendement is niet gelijk aan zuinigheid.
Geplaatst: di jul 22, 2003 11:29 pm
door Ron
Nou ja, die laatste twee wel een beetje, maar dat houdt weer verband met het eerste en wat je wilt.