R4 loopt heel slecht

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
HugoPortugal
Berichten: 6
Lid geworden op: za okt 08, 2022 6:22 pm

R4 loopt heel slecht

Bericht: # 183501Bericht HugoPortugal »

Ok, allereerst welkom in Portugal.
Het land waar je dagelijks verscheidene 4tjes ziet rijden en dat is ook niet gek gezien de wegen en de behendigheid die de 4tjes hebben. Ik noem ze vaak de berggeiten of the poor mans 4x4.

Dus wij kochten er ook een. Ooit meerdere in bezit gehad en, op roest na, altijd blij mee geweest.
Deze was (jaja, Echt!!!) van een oud mannetje geweest die ‘m in 1989 van zijn neef kocht die ‘m nieuw had. Ik woonde hier koud een paar maanden, sprak nauwelijks Portugees maar de dochter vertaalde ons het verhaal. Auto stond binnen, onder dekens. Kon niet beter.
Starten, lopen, proefrit, gekocht.
Mooi kastanjebruine kleur.
Aangepakt wit skai interieur.

Alleen liep ie niet 100%. Beetje weinig vermogen. Reed niet harder dan 100-110 kmh met een 1108cc. Dat is matig.

Dus na een half jaar toen we voor twee weken naar NL moesten maar even naar een garage voor een beurt gebracht. In 10 dagen krijg je een auto wel voorzien van nwe bougies, olie beurtje. “Even afstellen” dacht ik…

En toen, wederom welkom in Portugal, heeft het een jaar geduurd en is het nog niet klaar.
Alles mbt ontsteking is vervangen.
De carburateur bleek lek.
En na 11 maanden bleek dat de vervangen contactpunten (had ik nou maar naar mijn intuïtie geluisterd en een 123 gekocht…) de coil (bobine?) opblies.

Dus na een jaar min 6 dagen (…) heb ik de auto opgehaald, is ie gekeurd (wat in PT weinig voorstelt) en nu LOOPT IE NOG SLECHT
Inmiddels hebben wij besloten terug te verhuizen naar NL en nemen we ‘m of mee of verkopen we ‘m hier in PT

Maar either way moet ie lekker lopen.
Nou trok ik laatst de kap open om nog eens goed te luisteren en vermoed ik dat het uitlaat spruitstuk lek is.
Kan ie daardoor veel vermogen verliezen? Ik testte het door mijn hand op het uiteinde van de uitlaat te houden.
Motor loopt vrolijk door. Maar dus matig.

Iemand een tip?
Ik ben een medium sleutelaar.
Met werkplaats, goed handboek en tijd (en geduld) kom ik een heel eind. Maar hier in het zand met “wat” gereedschap ben ik overgeleverd op PT garagisten die op alles ja zeggen. En waar ik niet van op aan kan…

Hartelijk dank voor het meedenken!
Afbeelding

Afbeelding
Met een 4 veel offroadplezier.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: R4 loopt heel slecht

Bericht: # 183502Bericht Tweety »

Als je iets vermoed is het best om op onderzoek uit te gaan. Nieuw spruitstuk pakking bestellen en vervangen, dan weet je zeker dat dat het niet meer is.

Als je de alle ontstekings vervangings onderdelen hebt vervangen. (Bougies, kabels, puntejes en bobine en evt het vacuumsvervroegingsmembraam, maar daar is lastig aan te komen. )
Als de carburateur schoon is en niet lekt. De brandstofpomp goed werkt, het luchtfilter niet verstopt, de ontsteking goed op tijd staat en de kleppen gesteld zijn, dan blijft er niet zo veel meer over.

Spruitstukpakking vervangen is niet echt moeilijk. Het schijnt dat als je er terwijl de motor draait WD40 op spuit (op de naad tussen spruitstuk en kop) en je hoort een merkbaar verschil., dat dat dan betekent dat de pakking lek is.
Een lekke uitlaat pakking is meestal goed hoorbaar als een soort gegrom, een lekke inlaat zorgt er in mijn ervaring voor dat de motor gaat waggelen, maar waggelen kan meerdere oorzaken hebben.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 364
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 loopt heel slecht

Bericht: # 183504Bericht Crelesy »

Een lek aan je uitlaat wat je slecht kan horen heeft weinig invloed op t vermogen denk ik.

Tank je E10?
Na een rit van 30 min niet stationair laten lopen maar meteen uit zetten. Is dan je bougie richting de witte kant?
Zo ja zou ik eens 5% grotere sproeier monteren.

Aan de foto's te zien rijd je er gewoon mee. Dus echt heel slecht loopt de boel niet lijkt me.
Ik zou 'm mee naar nl nemen. En hier eens bij een kenner brengen. Kan nooit veel zijn als I al rijdbaar loopt.
Ouwe meuk is leuk (beer)
HugoPortugal
Berichten: 6
Lid geworden op: za okt 08, 2022 6:22 pm

Re: R4 loopt heel slecht

Bericht: # 183506Bericht HugoPortugal »

Dank tweety en crelesy.

Ik zal het spruitstuk wd40 trucje toepassen.
De auto maakt zeker een lekke uitlaat truc.
Is dat een mogelijkheid tot beduidend minder vermogen?

De auto heeft in 11mnd en 3wkn nagenoeg niet gereden.
Zal eens dubbel checken of de kleppen gesteld zijn.

Bougie test zal ik ook toepassen.
Ik heb eerlijk gezegd met de aanstaande verhuizing weinig zin om (ook) deze auto mee naar NL te rijden.
Maar wie weet als ie het voor vertrek écht goed doet.
Ik ga niet op de feiten vooruit lopen 🙃

Dank en ik zal de testresultaten posten.
Met een 4 veel offroadplezier.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5192
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 loopt heel slecht

Bericht: # 183509Bericht Bertje »

HugoPortugal schreef: di apr 02, 2024 4:16 pm En na 11 maanden bleek dat de vervangen contactpunten (had ik nou maar naar mijn intuïtie geluisterd en een 123 gekocht…) de coil (bobine?) opblies.
Staar je niet blind op een 1-2-3, de originele contactpuntontsteking is prima: voldoende krachtig en robuust. Ik kan niet zeggen dat ik daar ooit mee tot Portugal gereden ben, maar wel Spanje :)

Overigens kost een verkeerde contactpuntafstelling je echt niet je bobine. Denk dat je op zoek moet naar een andere garage: de meeste garagisten hebben geen verstand (meer) van ouderwetse autotechniek. Sterker nog, ik heb het idee dat er bij zijn die denken: als er geen diagnosestekker in kan, dan heb ik er al geen zin meer in.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie