Solonoid startmotor wordt heet

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Solonoid startmotor wordt heet

Bericht: # 183009Bericht kaasjong »

Ik ben mijn R4 GTL 1983 aan het opbouwen en loop tegen het volgende aan:

Startmotor geplaatst. Dikke kabel van accuplus naar startmotor aangesloten. Kabel naar solonoid aangesloten (kan denk maar op 1 manier, zie niet al te duidelijke foto)
Afbeelding

Motor start als ik de stekker bij de solonoid naar de accu minpool laat lopen.
Motor start ook als ik hem bij de stekken achter het contactslot op pool 4 naar de massa laat lopen

Als ik de stekker van het contact aansluit en gewoon op contact laat staan dan wordt de solonoid behoorlijk heet (en de accu loopt leeg)

Klopt het dat de solonoid met de min schakelt? Ik was /ben in de veronderstelling dat vanaf het contact de plus komt.
Waarom wordt de solonoid zo heet?
Is dit defect of kan er ergens een verkeerd aangesloten zijn?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Solonoid startmotor wordt heet

Bericht: # 183010Bericht Bertje »

Hier is iets elektrisch niet in orde. Het schuifstekkertje (soms ook: draadoog met moetje) moet een geschakelde plus vanaf het contactslot krijgen (enkel spanning bij sleutel helemaal doordraaien). Dus niet aan massa leggen, zoals jij suggereert. Als het contactslot nog steeds kuren heeft kun je een testkabeltje maken dat je op het schuifstekkertje aansluit en tegen de + aanhoudt op het moment dat je wil starten.

Als de solenoid ook dan nog warm wordt denk ik aan een hoge contactweerstand, oftwel een defecte solenoid. Ik heb dat ooit aan de hand gehad met een startmotor die flinke waterschade had: de startmotor op zich heb ik kunnen redden, maar de solenoid bleef bij het starten heet worden. Nieuwe solenoid erop en probleem was opgelost.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Solonoid startmotor wordt heet

Bericht: # 183015Bericht jandoe1000 »

Een startrelais/ solenoid wordt altijd heet als je iets langer moet starten. Er gaat heel veel stroom doorheen.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Solonoid startmotor wordt heet

Bericht: # 183018Bericht Crelesy »

Je zegt dat de motor start als je een draad van de solenoid naar de minpool laat lopen.

De startmotor is plus geschakeld.
Motor maakt massa en dus de start motor ook. Daar hoeft alleen een dikke plus heen op de solenoid. Van de solenoid loopt een kort stukje naar de startmotor.
Dit stuk is geïsoleerd van de behuizing!
Dan nog een schakel draadje vanaf contactslot. Dit is een plus want massa geeft I al.

Ik verwacht dat iets een lage weerstand heeft. Dit kan zijn dat de plus van solenoid naar startmotor niet goed geïsoleerd meer is. ( doorvoer door behuizing naar windingen, of op de solenoid behuizing). Of idd de spoel van de solenoid zelf. Maar dan zou die niet of slecht de hoofdstroom schakelen. En niet starten zoals jij zegt. Dus dat lijkt me onwaarschijnlijker.

Dikke kortsluiting trekt gauw je accu leeg.
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Solonoid startmotor wordt heet

Bericht: # 183020Bericht kaasjong »

Dank jullie voor de denkrichting!
De startmotor zou + geschakeld moeten worden (zoals ik al dacht) en dat betekent dus dat het mis is. De startmotor moet er dus onderuit en nagekeken worden, het is niet anders
Ik heb de startmotor we geest voordat hij op het blok ging maar blijkbaar niet goed want dit lijkt me niet iets dat opeens gebeurt
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Solonoid startmotor wordt heet

Bericht: # 183025Bericht Crelesy »

Leg m even op de werkbank.

Check de isolatie van t korte dikke kabel van motor naar solenoid op sluiting met massa.
Met een beetje mazzel is alleen dat maar slecht.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Solonoid startmotor wordt heet

Bericht: # 183027Bericht Bertje »

jandoe1000 schreef: di jan 02, 2024 10:45 pm Een startrelais/ solenoid wordt altijd heet als je iets langer moet starten. Er gaat heel veel stroom doorheen.
Klopt, om een beeld te geven: startmotor is omstreeks 1 kW, dus trekt bij 12V zo'n 1000/12=80A
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Solonoid startmotor wordt heet

Bericht: # 183028Bericht kaasjong »

De oude startmotor was er uit. In de bankschroef en testen.
Geen zichtbare beschadiging van korte kabel. Solonoid uit elkaar en kijken of er iets omgedraaid kan worden maar dat was niet mogelijk.
Stroom er op vanaf de accu, zonder te starten of laten draaien => solonoid wordt gloeiend heet.
Schakelen gaat echt via de massa hoe gek het ook klinkt.
Afbeelding

Geen idee hoe verder met deze startmotor dus van het reserve blok de startmotor afgehaald en nagekeken.
Alles functioneert goed, borstels nog redelijk. Die er op zetten. Is wel groter dan de oude dus met het erin zetten veel meer gepruts.
Eindelijk bijna op zijn plaats (na de motor een beetje liften en een beetje geweld) en toen het volgende:
Afbeelding

Zijn die studs er makkelijk uit te krijgen of is dit een teken dat de startmotor niet voor deze auto is bedoeld?
Wat is wijsheid nu?
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Solonoid startmotor wordt heet

Bericht: # 183029Bericht Crelesy »

Die stud met een waterpomptang pakken en er uit wiebelen. Ik zou 'm uit de start motor halen. En ze beschadigen dan altijd.
Met veel geduld kan t best netjes maar je hebt m niet meer nodig denk.

Maar de aansluiting vind ik raar met je massa schakelen.

Even voor de duidelijkheid.
Massa - is de behuizing van je startmotor. Heel je auto eigenlijk.
Dikke hoofdstroom + is één van de aansluitingen op je solenoid.
Starten doe je door t relais in te schakelen met een + draadje. Dus een draadje vanaf accu + naar de kleine aansluiting.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Solonoid startmotor wordt heet

Bericht: # 183030Bericht Bertje »

kaasjong schreef: vr jan 05, 2024 4:51 pm Stroom er op vanaf de accu, zonder te starten of laten draaien => solonoid wordt gloeiend heet.
Kortsluiting in je solenoid dus.
kaasjong schreef: vr jan 05, 2024 4:51 pm Zijn die studs er makkelijk uit te krijgen of is dit een teken dat de startmotor niet voor deze auto is bedoeld?
Wat is wijsheid nu?
Eens met Crelesy: pasbus uit startmotor trekken, deze is onbedoeld ooit een keer mee gekomen uit een versnellingsbak-bellhouse.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Solonoid startmotor wordt heet

Bericht: # 183032Bericht kaasjong »

Top, beiden bedankt voor het goede advies. Hopelijk kom ik er dit weekend aan toe
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Solonoid startmotor wordt heet

Bericht: # 183034Bericht kaasjong »

De stud ging er gelukkig betrekkelijk eenvoudig uit en de startmotor past goed.
Hij doet het en bovenal, hij schakelt zoals het hoort dus op de plus.
Helaas niet vanaf het contactslot (nog niet) maar dat gaan we nog wel fixen.

Nogmaals dank voor alle hulp en met name dan Crelesy voor de duidelijke uitleg en Bertje voor tips
Plaats reactie