Benzines en toevoegmiddelen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 23450Bericht Bauke »

Hoe constateer je pingelen terwijl je rijdt: Kan iemand het fonetisch omschrijven? En wat gebeurt er uiteindelijk in/met je motor? Dat er ergens anders ontbranding optreed door een drukgolf kan ik volgen ook al snap ik dat drukverhoudingverhaal niet, maar als het maar ploft dan rijdt het toch? maar waarschijnlijk denk ik nu te simpel..

_________________
----- Veni Vidi Vieri -----

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bauke op 2003-07-28 09:20 ]</font>
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 23491Bericht Ron »

Folkert zei ooit dat het klinkt als een paar knikkers in een pan.
Of als je knijpt in een zak Croky-chips.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 23494Bericht Bauke »

Dan is de f6 al een poosje aan het pingelen. Paul heeft r trouwens wel al naar geluisterd. Jij zou wat gepingel toch wel herkennen als je het hoort denk ik? dan is ie misschien toch niet aan het pingelen... mmm. Wat doe ik eraan?
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 23495Bericht Ron »

Al draaiende je verdeler verstellen (verlaten) en kijken of dat geluid minder wordt. Als het niet verschilt is het geen pingelen.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 23496Bericht Ron »

Verlaten schijnt met de klok mee te zijn. Is trouwens een mooi ezelsbruggetje.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 23500Bericht Bauke »

Ik heb de ontsteling laatst verlaat en het werd inderdaad minder. Misschien nog iets later zetten. Kan ik het verdelerhuis verdraaien met draaiende motor?
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 23504Bericht Ron »

Ja hoor. Niet helemaal te gek los draaien, maar zo dat je er tiksgewijs een beetje beweging in kunt krijgen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 23508Bericht Willem de Zwijger »

En vooral met goed geisoleerde handen anders heb je kans op een allervervelendste opneuker.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 23518Bericht Folkert »

Op 2003-07-28 14:08, schreef Bauke:
Ik heb de ontsteling laatst verlaat en het werd inderdaad minder.
Ik zou dan ook rap gaan zorgen dat het weg is, want het levert VEEL motor schade. Als je de kop eraf haalt, zal je veel putjes in de zuiger zien... Als je er degelijk mee doorrijdt, van valt er vanzelf een gat in je zuiger...

Overigens: Ja, het klinkt inderdaad (zoals naar mij geciteerd) alsof je een hand stalen knikkers in een stalen pan mikt.
philip
Berichten: 154
Lid geworden op: wo jul 23, 2003 2:00 am
Locatie: den haag

Bericht: # 23720Bericht philip »

het is heel simpel hoe meer lood (of octaan) hoe beter je motor door de brandstof gekoeld wordt en dus mindersnel slijtage aan je kleppen en zuigers etc
dat pingelen doet ie omdat 95 armeris en dus warmer wordt waardoor je meer krimp en uitzet momenten krijgt in je motorblok dus eigenlijk is 98 beter voor alle oldtimers of blokken die in de oudheid ontwikkeld zijn dus ook renault 4
het voordeel van een renault 4 is dat je een 4 cilinder watergekoeldblok hebt dus kan meer hebben maar bijv. een eend rijdt niet meer dan 80.000 km op alleen 95 zonder toevoegingen terwijl op 98 evt zonder toevoegingen loopt hij makelijk 175.000 km probleemloos
dit heb ik niet bedacht maar is uit div. onderzoeken gebleken.
r4tl/renault master t 35 d/citroen az '54/porsche 356 '59/harley wlc '43
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 23745Bericht Folkert »

Nou, de reden van pingelen is dan niet waar...
The_Underd0g
Berichten: 83
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
Locatie: Vorselaar,.. Belgie

Bericht: # 23768Bericht The_Underd0g »

dus met andere woorden mijn loodbenzine bij belgisch tankstation maas = beter voor mijn moter dan zonder lood = 95, 98 dus toevoegmiddelen zijn beter dan geen (mijn besluit uw jullie argumenten) :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: The_Underd0g op 2003-08-03 12:35 ]</font>
The_Underd0g
Berichten: 83
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
Locatie: Vorselaar,.. Belgie

Bericht: # 23769Bericht The_Underd0g »

btw gat in zuiger is alleen as de vonk ipv naar de negatieve kant van de bougie naar de cilinder slaagt, dit hebde meestal as ge een verkeerde bougie steekt (te grote electroden afstand of een te hete bougie) zeer slecht voor moter, bangelijk kei neig slecht voor R4 motor met electronise onsteking dus opassen met in uw R4 zomaar een bougie te steken. (bougie = ontsteking kaars of zoiet weet niet hoe je het zegt in algemeen nederlands

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: The_Underd0g op 2003-08-03 04:26 ]</font>
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 23791Bericht Goof »

Bougie....
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 23792Bericht Ron »

Plaats reactie