Startmotor kapot?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PeterR4
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jun 13, 2016 9:36 pm
Locatie: Tilburg

Startmotor kapot?

Bericht: # 182414Bericht PeterR4 »

Hallo allemaal,
Na 4 weken stilstand i.v.m. de vakantie, wilde ik mijn R4 GTL uit 1990 weer starten. Bij de eerste poging liep de startmotor een paar keer langzaam rond, de 2e poging nog langzamer en verdere pogingen deed de startmotor niets meer.
Ik dacht dat de accu leeg zou zijn, maar deze is nog vol; de verlichting brand fel. Voor de zekerheid de accu (nog maar 1 jaar oud) met een acculader helemaal vol geladen. Maar geen resultaat. Volle accu maar geen leven in de startmotor.
Daarna spanning gemeten op de startmotor: ruim 12 volt. Ook de massa verbinding tussen accu en versnellingsbak in orde. Daarna spanning gemeten op startcontact van de startmotor, hier staat ook 12 volt op als het contactsleutel wordt omgedraaid.

Dus ik vermoed dat de startmotor is overleden.
Heeft iemand nog tips om dit zeker te weten?
Alvast bedankt!
Peter
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Startmotor kapot?

Bericht: # 182415Bericht Crelesy »

Ja kan best verraderlijk zijn zoiets. Spanning van de accu zegt niet altijd dat i goed is. Hoe ver zakt de spanning tijdens t startten? Onder de 10v is echt niet goed bijvoorbeeld. En blijft de spanning even laag als je stopt met startten? Of springt de spanning weer meteen terug naar
12V /13V?
Ik zou een accu van een startende auto er even op zetten. Eigen accu helemaal los. En dan direct de min op t blok en de plus op de plus van je start motor. Kijken of i dan wel wil.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Startmotor kapot?

Bericht: # 182416Bericht Bertje »

Kan ook een contactweerstand zijn. Accupolen een beetje lossen, er een beetje mee wrikken/wiebelen om eventuele oxidatie ertussenuit te krijgen, en weer vastzetten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Startmotor kapot?

Bericht: # 182417Bericht kaasjong »

Soortgelijk heb ik ook eens gehad. Bij mij was het de dikke voedingskabel van de accu naar de startmotor. Loshalen, goed schoonmaken en toen ging hij weer as een zonnetje
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Startmotor kapot?

Bericht: # 182418Bericht Crelesy »

Daarom kan van alles zijn. Schrijf de startmotor nog maar even niet af
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Startmotor kapot?

Bericht: # 182419Bericht Bertje »

kaasjong schreef: do aug 17, 2023 2:34 pm Soortgelijk heb ik ook eens gehad. Bij mij was het de dikke voedingskabel van de accu naar de startmotor. Loshalen, goed schoonmaken en toen ging hij weer as een zonnetje
Ook een gevalletje contactweerstand dus. Of eigenlijk heet dat overgangsweerstand: mechanisch lijkt de boel goed aan elkaar te zitten, maar elektrisch is de verbinding slecht.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
PeterR4
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jun 13, 2016 9:36 pm
Locatie: Tilburg

Re: Startmotor kapot?

Bericht: # 182461Bericht PeterR4 »

Allen bedankt voor jullie tips!
Alle tips uitgeprobeerd, maar geen succes.
Alleen een paar tikken met een hamer bracht even leven in de startmotor.
De auto staat nu bij de garage voor APK en zij zullen ook de startmotor vervangen.
Plaats reactie