ontluchtingsraadsel

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182379Bericht eelcovanheerde »

Vriendelijke Renault 4 vrienden,

Ik heb mijn restauratie van mijn F4 bijna voltooid. Echter.......de remmen willen niet lukken. Ik heb de remklauwen voor gereviseerd en voor de rest alles vervangen. Remcilinders achter rubberen leidingen, alle remleidingen, remdrukverdeler achter en de hoofdremcilinder. Maar wat ik ook doe, ik krijg de zaak niet ontlucht. Zoon remmen en ik met een slangetje ontluchten werkt niet, met de compressor en een remzuiger doet het niet en ik heb ook alle 4 nippels al open laten staan en er een rempotje doorheen laten druppelen. Dan komt uit alle vier de nippels remolie. Maar druk ho maar... Veertje is los van de remdrukbegrenser achter. Ik heb het systeem met drie remleidingen. Dus drie aansluitingen op de hoofdremcilinder en geen retourleiding vanaf de remdrukbegrenser. Wie heeft raad? Ik heb geen idee of een nieuwe hoofdremcilinder niet goed kan zijn. Maar die vervangen is eigenlijk nergens op gebaseerd.

Met alvast dank voor het meedenken en groeten,

Eelco
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182380Bericht Bertje »

Ontluchten per leiding en beginnen bij de korste helpt niet? En hoe ontlucht je precies? Wielremcilindernippel open terwijl de helper het pedaal gecontroleerd omlaag beweegt, en weer dicht bij opgaande slag?
Hoe heb je de 3 leidingen op de remkrachtbegrenzer aangesloten?
Heeft je hoofdremcilinder een ontluchtingsnippel?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182382Bericht deutz »

Is het normaal niet zo dat je begint met ontluchten van de verste leiding vanaf de hfd rem cil?
niet geschoten is altijd mis!
eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

opgelost

Bericht: # 182383Bericht eelcovanheerde »

Van verschillende kanten geprobeerd, zowel de kortste als de langste leiding eerst. Helper laten pompen en vast laten houden en nippel even lossen. Alsook nippel open pedaal langzaam indrukken en vasthouden en nippel dicht. Geen resultaat.

Uit de motortechniek vond in de omgekeerde vulmethode. 50 cc injectiespuit bij zuster Inge gehaald en met slangetje vol remolie op de nippel gezet. Nippel open en langzaam vullen. Op 4 nippels gedaan en bam, gelijk druk.

Dank voor het meedenken en wie weet heeft iemand nog wat aan deze tip van Flip.

Groeten Eelco
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182385Bericht Bertje »

Kan ook zijn dat je met de langste leiding moet beginnen, Deutz. Volgens mij is bij beide volgordes een redenering te bedenken.
Hoe jouw truc kan werken heb ik geen idee van, Eelco, maar als het werkt... Fijn voor je dat het opgelost is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182386Bericht Crelesy »

Ja dat kan zeker werken. En ik gebruik dat ook soms. Maar dan anders. Als ik een schijfrem klauw gereviseerd heb en er weer op zet, zorg ik er voor dat de zuigers zo ver als mogelijk ' uit' staan. Dan de klauw afvullen met olie en monteren op de leiding. Dan de zuigers terug drukken. als dat een betje vlot kan, pers je alles in 1 keer door omdat de zuiger(s) veel olie volume hebben. Zelfde als de spuit met olie er op.
Op die manier gaan vaak de luchtbellen wel mee weg.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182387Bericht Bertje »

Aha, dus zo blaas je door helemaal terug tot in de hoofdremcilinder?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182391Bericht Crelesy »

Ja. Meestal is de remklauw zuiger zo groot dat je het wel red. Achterrem cillinder ook als je beide zijdes helemaal uit laat maar dat plopt er vaak uit..
Dus een deciliter spuit is zeker zo goed.
Ouwe meuk is leuk (beer)
eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182397Bericht eelcovanheerde »

Helaas.....te vroeg gejuicht. Er zit druk op het systeem, maar de achterwielen draaien nog vrolijk rond als je remt. Weer van alles geprobeerd, maar er veranderd niets. Met ontluchten hoor ik een heel klein sisje, dus er komt lucht uit als je remt. Dat heb ik heel lang geprobeerd, maar het werkt niet. Theoretisch moet de lucht een keer eindig zijn, of er moet een lek in het systeem zitten.

Rijst de vraag, hebben we alles wel goed aangesloten? Op de hoofdremcilinder vanaf de stuurkant links en rechtsvoor en de leiding het verst van het stuur, loopt naar de achter remmen. Ik heb ook foto's gemaakt van de aansluitingen op de remdrukverdeler. Veertje is nu ontspannen en dan zou verkeerd aansluiten volgens mij geen invloed moeten hebben?

Wat mij verbaast is dat er wel druk is.....want als voor en achter met elkaar in verbinding staan....dan kun je toch geen druk opbouwen met lucht in de achterleidingen. Ik raak ervan in de war :-)

Wie o wie helpt ons verder?

Groeten en alvast weer dank Maarten en Eelco

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182399Bericht Bertje »

Weet je zeker dat de remdrukbegrenzer gangbaar is, dus dat het interne plunjertje niet vast zit?
Overigens heb je de linker en de rechter leiding verkeerdom aangesloten, zie onderstaande foto van een originele setup (foto geleend van Jo), maar dat zou volgens mij niks uit moeten maken.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182400Bericht Tweety »

eelcovanheerde schreef: di aug 08, 2023 9:10 pm Theoretisch moet de lucht een keer eindig zijn, of er moet een lek in het systeem zitten.
Die mogelijkheid bestaat, maar dan zou je pedaal langzaam zakken vanaf het moment dat je druk hebt.
eelcovanheerde schreef: di aug 08, 2023 9:10 pm Rijst de vraag, hebben we alles wel goed aangesloten? Op de hoofdremcilinder vanaf de stuurkant links en rechtsvoor en de leiding het verst van het stuur, loopt naar de achter remmen.
Dat is volgens mij correct.
eelcovanheerde schreef: di aug 08, 2023 9:10 pm Veertje is nu ontspannen en dan zou verkeerd aansluiten volgens mij geen invloed moeten hebben?
Dat hoeft niet, als de remolie via een uitgang naar binnen komt kan het zijn dat het zuigertje niet in de juiste positie staat of zelfs juist daardoor.
eelcovanheerde schreef: di aug 08, 2023 9:10 pm Wat mij verbaast is dat er wel druk is.....want als voor en achter met elkaar in verbinding staan....dan kun je toch geen druk opbouwen met lucht in de achterleidingen. Ik raak ervan in de war :-)
Ook dat kan gewoon, de leidingen staan in verbinding dmv een tussen-zuiger in de HRC, als de leidingen naar voor of achter leeglopen, blijft er remkracht op de andere helft van het systeem over, wel zal de rem een stuk dieper zitten. Gelukkig maar want anders heb je in dat geval helemaal geen remmen.

De aansluitingen op de remdrukverdeler weet ik eigenlijk niet uit m'n hoofd en ik heb geen R4 meer om het te checken, maar zelfs bij een correcte aansluiting kan het zijn dat de remdruk verdeler vast zit, waardoor de leidingen dicht zitten. Als er in de hoofdleiding naar de verdeler toe een grote bel zit kan het zuigertje soms niet opzij geduwd worden. Wacht even een reactie af op de aansluitingen, maar probeer daarna de hoofdleiding te ontluchten door de wartel te lossen, en dan hoort er vanzelf olie uit te gaan lopen (eventueel met een voorzichtige duw op het pedaal om het proces te starten)

Een systeem wat helemaal leeg is, is altijd het lastigst en vooral met de HRC moet je erg voorzichtig zijn zolang er geen olie in zit.
eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182401Bericht eelcovanheerde »

Ok, dank.

Van voor tot achter is alles nieuw, dus nieuwe hrc en remdrukverdeler. Toch nog even losgemaakt en de zuiger is gangbaar.

Vanavond de wartel van de aanvoer naar de remdrukverdeler losgedraaid en ontlucht. Als de helper remt, komt er flink olie uit. Niet echt resultaat remmen achter doen nog niets. De helper in de auto had ook even helemaal geen druk, maar dat kwam weer vlot terug.

Op het linker achterwiel ontlucht en heel even remde hij iets. Rechtsachter niets. Vervolgens met de injectiespuit weer olie door de beide nippels achter geperst. Dat lukt en als de helper remt tijdens het vullen, dan voel de weerstand in de injectiespuit. Na het vullen remt hij heel even iets en dan is het weer gebeurd. aangesloten.

Dat je tegendruk voelt met vullen, doet vermoeden dat er wel druk opgebouwd moet kunnen worden.

Ik wist niet hoe de remdrukbegrenzer moest worden aangesloten. Twee wartels zitten op dezelfde hoogte en die heb ik dan maar naar de remmen gestuurd. En de ene op eenzame hoogte krijgt de olie van de hrc.

Ik kan niet bedenken wat de volgende stap is....

Kan nog iemand de aansluitingen bevestigen?


Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182402Bericht Bertje »

Tweety schreef: wo aug 09, 2023 4:24 pm Wacht even een reactie af op de aansluitingen (...)
eelcovanheerde schreef: do aug 10, 2023 10:51 pm Kan nog iemand de aansluitingen bevestigen?
Ik heb toch al gezegd dat je L & R verkeerdom hebt, zelfs met een foto erbij van hoe het hoort...?
Laatst gewijzigd door Bertje op vr aug 11, 2023 5:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182403Bericht Bertje »

eelcovanheerde schreef: do aug 10, 2023 10:51 pm
Van voor tot achter is alles nieuw, dus nieuwe hrc en remdrukverdeler. Toch nog even losgemaakt en de zuiger is gangbaar.
Ik kan me niet voorstellen dat je "zomaar even" de remdrukgrenzer uit elkaar gedraaid hebt om te checken of het interne zuigertje gangbaar is: daarvoor moet immers de remdrukbegrenzer uitgebouwd worden en het systeem (deels) worden afgetapt.

Zelf vind ik in dit hele verhaal de remdrukbegrenzer wel verdacht. Ga eens onder de auto liggen en trek licht aan het stangetje dat normaal de remdrukbegrenzer bedient. Als de helper de rem intrapt zou je dan moeten voelen dat de remdrukbegrenzer reageert.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

Re: ontluchtingsraadsel

Bericht: # 182406Bericht eelcovanheerde »

Hoi,

Slim....remmen en kijken of er wat gebeurt met de begrenzer.

Wat ik wel voelde met vullen met de spuit op de nippel, dat de weerstand toeneemt als je aan het veertje trekt. Wat mij deed vermoeden dat deze werkt.

Aansluitingen moeten dan inderdaad goed zijn. Links en rechts zal niets uitmaken idd.

Ik heb hem niet volledig gedemonteerd, maar de dikke schroef (sleutel 22 ongeveer) eruit gedraaid. Dan heb je zicht op de zuiger en dat beweegt allemaal als je aan het veertje trekt.

Om de hrc uit te sluiten, had ik nog bedacht om de achterleiding aan te sluiten op één van de aansluitingen van de voorremmen.
Plaats reactie