Ik wil een temperatuur meter.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182261Bericht Crelesy »

Ik heb een Billancourt torretje in m'n renault liggen. En daar zit enkel een lampje in als de temperatuur meer als 115 graden is meen ik.

Nu wil ik er een liefst en sensor bij zetten in het koel systeem en een rond metertje ergens onder het dashboard. Ik hoef er alleen maar op te kijken bij twijfel in de file. Meer omdat ik zo vaak lees en hoor dat ze wel eens oververhit raken. En als je lampje dan gaat branden ben je al te laat. Ik heb er overigens nog nooit problemen mee gehad, maar wil wat vaker en verder gaan rijden.

Iemand dit al een keer gedaan? Mijn voorkeur is een m18x150 draads dubbele sensor. Zodat de lamp nog gaat branden op t dashboard bij oververhitting, en ik er een meter bij kan zetten. Maar zon sensor kan ik in die vage maat niet vinden en zie zo 1 2 3 niet een goede plek om te gaan boren en tappen in het pomphuis.

Ideeën zijn welkom.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182262Bericht Bertje »

Manchet voor sensor in koelwaterslang zetten
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182265Bericht Crelesy »

Bertje schreef: zo jul 09, 2023 8:24 pm Manchet voor sensor in koelwaterslang zetten
Ja al wel naar gekeken maar dat vind ik eigenlijk de minst nette oplossing. Het liefst vervang ik de bestaande sensor voor een dubbel werkende. Wert alleen niet of die bestaan in m18x150 draad.
Of anders een foto van een plek waar ik een dunne sensor in kan zetten.
Beter een idee goed gestolen dan slecht verzonnen toch!
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182266Bericht Crelesy »

Iemand hier:

Afbeelding

Ervaring mee?

Weet niet of t goed werkt met een sensor aan de zijkant in plaats van in de vloeistof zelf.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182271Bericht Bertje »

Crelesy schreef: zo jul 09, 2023 9:35 pm
Ja al wel naar gekeken maar dat vind ik eigenlijk de minst nette oplossing. Het liefst vervang ik de bestaande sensor voor een dubbel
Waar zit dan de originele sensor bij jouw B-motor; in de pomp en dus in de vloeistof? Bij de C-motor zit de orginele sensor tegen de buitenkant van de kop gebout, dan meet je dus relatief laag en relatief laat (en gaat mogelijk het lampje dus pas branden als het al te laat is).
Vandaar dat ik (bij mijn eerste ombouw naar 1400cc) een sensor heb toegevoegd direct in de vloeistof, middels genoemd manchet in de waterslang: https://histoparts.com/temperatuur-adap ... terslang/3
Sommige C-motor waterpompen zijn voorzien van een schroefdraadplug die eruit kan om een sensor te plaatsen, maar de meeste niet. Met een aantal pompen zonder plug op de plank wilde ik die kant niet op.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182273Bericht Crelesy »

Bertje schreef: ma jul 10, 2023 2:09 pm
Waar zit dan de originele sensor bij jouw B-motor; in de pomp en dus in de vloeistof? Bij de C-motor zit de orginele sensor tegen de buitenkant van de kop gebout, dan meet je dus relatief laag en relatief laat (en gaat mogelijk het lampje dus pas branden als het al te laat is).
Vandaar dat ik (bij mijn eerste ombouw naar 1400cc) een sensor heb toegevoegd direct in de vloeistof, middels genoemd manchet in de waterslang: https://histoparts.com/temperatuur-adap ... terslang/3
Sommige C-motor waterpompen zijn voorzien van een schroefdraadplug die eruit kan om een sensor te plaatsen, maar de meeste niet. Met een aantal pompen zonder plug op de plank wilde ik die kant niet op.
Ja bij de B - motor zit een m18x1.5 plug met schakelaar bij 115 graden. Het liefst vervang ik die voor een waar en een schakelaar, en een oplopende weerstand in zit. Zodat ik het lampje kan schakelen en een meter iets kan laten aangeven. Dan zit ik in de kop en voor de thermostaat.

Maar die oplossing van jouw in de link vind ik al mooier als waar ik eigenlijk aan dacht dat je bedoelde. Namelijk de slang door knippen ergens en daar een buis/ huis met een schroefdraad plug voor de sensor. Maar dan kom je nog verder van de bron af.

Maar buiten ali express heb ik nog geen mooie m18x1.5 sensor kunnen vinden helaas.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182275Bericht Bertje »

In de bovenste (hete) slang kun je m.i. prima monitoren hoe het in de kop gaat: de koelvloeistof die daarlangs stroomt is kort tevoren en nog zonder noemenswaardige afkoeling in de kop geweest. Lijkt me nagenoeg hetzelfde als in de waterpomp zelf meten.

Ik ben het overigens met je eens dat het eleganter is de sensor in de pomp te vervangen/uit te breiden zodat je ook een continue sigaal hebt (ipv enkel aan-uit), maar lieverkoekjes worden niet altijd gebakken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182276Bericht Hanz »

Crelesy schreef: zo jul 09, 2023 9:55 pm Iemand hier:

Afbeelding

Ervaring mee?

Weet niet of t goed werkt met een sensor aan de zijkant in plaats van in de vloeistof zelf.
dit is de configuratie die ik in mijn uit Spanje geïmporteerde 4TL met Sierra-motor heb - ik neem aan dat ze daar wel baat hadden bij een werkende temperatuurmeting. Het mooie van een metertje, zelfs als de sensor niet op de beste plek is gemonteerd (zoals bij mij op het blok), is dat je kunt anticiperen. Ik weet niet of de temperatuur die de meter aangeeft precies goed is (vast niet), maar hij wijst normaal gesproken bij warme motor 85 graden aan. Als de meter hoger staat dan is het m.i. zaak om in actie te komen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182278Bericht Bertje »

Crelesy schreef: zo jul 09, 2023 9:55 pm Iemand hier:

Afbeelding

Ervaring mee?

Weet niet of t goed werkt met een sensor aan de zijkant in plaats van in de vloeistof zelf.
Is dit trouwens wel een setje? Harry biedt een (op het hoog) vergelijkbare sensor aan als vervanging van de originele aan-uit sensor: https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... -4-r4-1100
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182282Bericht Crelesy »

Ik had al een ali express metertje op de plank, eigenlijk voor een ander project. ( Ja alie express. Maar ik weet dat deze accuraat is) Nu heb ik op Amazon een verloop van M18x1.5 naar 1/8 unf gevonden..

Afbeelding

Helaas straks niet meer het lampje wat aan geeft of de motor kookt. Maar wel een meter die de temperatuur vanaf de ideale plek haalt. Namelijk precies voor de thermostaat.

Nou nog ff een mooie plek vinden om de meter te monteren.
Ouwe meuk is leuk (beer)
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182284Bericht jandoe1000 »

Persoonlijk vind ik de mooiste plek voor inbouw het dashboard, in het midden. Daar passen 2-4 52mm meters. 2 als je de moderne ruitenwissermotor hebt en 4 met de oude, die precies in het midden zit boven de schakelstang. Je kunt uiteraard met 1 meter beginnen maar hou met het bepalen van de plek rekening met meer.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182290Bericht Crelesy »

Ja ik denk dat dat zeker mooi zou staan.

Maar ik ben nog niet zo ver dat ik in mijn puntgave dashboard ga zagen.

Ik denk dat ik m ergens onder hang. Ik zal wel een fotootje maken als i eindelijk op zn plek zit.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182301Bericht Crelesy »

Afbeelding

Zo. Zit er in. Zit nu vast met een tywrap. Zo kan ik nog alle kanten. Temperatuur is ong 83 graden tijdens rijden. 90 als je een kwartier stil staat.

Denk dat de radiateur nog best in orde is.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182302Bericht Hanz »

Keurig
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ik wil een temperatuur meter.

Bericht: # 182307Bericht Bertje »

Als het met die tiewrap goed genoeg vast zit en je daardoor geen gaten hoeft te boren zeg ik: helemaal prima!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie