Naar Marokko

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fopman
Berichten: 71
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 5:56 pm
Locatie: Grou, Friesland
Contacteer:

Naar Marokko

Bericht: # 182219Bericht fopman »

Ik zit er over na te denken om medio augustus met de R4 naar Marokko te rijden. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zou door Frankrijk zoveel mogelijk de route national willen nemen, omdat hij toch niet veel harder kan dan 100, er is meer te zien onderweg en het scheelt natuurlijk zo'n € 150,-. Ik zou in 5 dagen van mijn woonplaats Grou naar Casablanca willen rijden.

Dan heb ik daarna pakweg twee opties, of ik neem de ferry in Séte of Marseille naar Nador of Tanger in Marokko. Dat is een lange reis van 40 uren. De veerboot overtocht met de R4 en inclusief een eigen hut, ontbijt en maaltijden aan boord kost ongeveer € 450.
De andere optie is door Spanje te rijden naar Algeciras. Dat is 1250 kilometer extra om te rijden, dus ook zo'n € 150 extra aan benzine en ook nog overnachtingen en maaltijden nodig. Optie 1 lijkt mij het beste, maar de reis door Spanje lijkt me ook wel wat.

Ik zou de auto in Marokko willen laten, (de APK is nog tot november 2024). In februari 2024 is de 4L Trophy in Marokko en dan zou ik daar graag ook een stukje mee willen rijden en na afloop weer terug willen rijden. Ik heb de mogelijkheid de R4 zo lang in een garage te stallen in Marokko.

Heeft iemand tips voor de voorbereiding? Zijn er zaken waarmee ik rekening mee moet houden? En zijn er aandachtspunten voor de auto om, voor zover dat mogelijk is, te voorkomen dat ik onderweg stil kom te staan? Het probleem met de veerboot is dat je die boekt op een tijdsslot. Ruim van tevoren vallen de prijzen nog mee, vlak van tevoren is het meestal duur. Annuleren kan tot 48 uur van tevoren. Als ik pech krijg één of twee dagen van tevoren, dan moet ik een veel duurder ticket kopen. Heeft iemand daar toevallig ook tips voor?
Renault 4TL
tweede project type R1123 | Motor: 845cc type 800-05 | bouwjaar 1976 | kleur 705 Rouge
Renault 4L
eerste project type R1120 | Motor: 747cc type 680-02 | bouwjaar 1963 | kleur 618 Gris Templier
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182221Bericht Bertje »

Met zulke verre reizen heb ik geen ervaring; verder dan Noord-Spanje ben ik niet geweest. Maar even hardop redenerend: zorgen dat de R4 technisch in goede staat is: wielophanging (fuseekogels, wiellagers) en remmen in orde, aandrijfassen ook. Bak, motor en koelsysteem ververst/aangevuld, dat soort zaken. Maar bijv ook zorgen dat startmotor en dynamo (koolborstels!) en accu in orde zijn.

Verder wat strategische reserveonderdelen meenemen. Contactpunten en condensator, om maar wat te noemen: kost bijna geen ruimte en het zou erg suf zijn als je daarop stil valt. Aandrijfas lijkt me ook een goed idee. Verder natuurlijk koelvloeistof en olie mee en af en toe eens pijlen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
fopman
Berichten: 71
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 5:56 pm
Locatie: Grou, Friesland
Contacteer:

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182228Bericht fopman »

Dankjewel René, dat zijn tips waar ik wat aan heb. Technisch is hij nu weer in goede staat. Er is heel veel aan vervangen vorig jaar en alles is ververst, maar startmotor en dynamo zijn niet nagekeken en strategische reserveonderdelen is eigenlijk waar ik naar op zoek was. Aandrijfas is een goed idee, maar wel groot en zwaar. Ik blijf zelf op verharde wegen, en probeer een beetje 80 en 100 te rijden, niet sneller. Koelvloeistof en olie heb ik standaard mee.
Bertje schreef: za jul 01, 2023 8:19 pm Met zulke verre reizen heb ik geen ervaring; verder dan Noord-Spanje ben ik niet geweest. Maar even hardop redenerend: zorgen dat de R4 technisch in goede staat is: wielophanging (fuseekogels, wiellagers) en remmen in orde, aandrijfassen ook. Bak, motor en koelsysteem ververst/aangevuld, dat soort zaken. Maar bijv ook zorgen dat startmotor en dynamo (koolborstels!) en accu in orde zijn.

Verder wat strategische reserveonderdelen meenemen. Contactpunten en condensator, om maar wat te noemen: kost bijna geen ruimte en het zou erg suf zijn als je daarop stil valt. Aandrijfas lijkt me ook een goed idee. Verder natuurlijk koelvloeistof en olie mee en af en toe eens pijlen.
Renault 4TL
tweede project type R1123 | Motor: 845cc type 800-05 | bouwjaar 1976 | kleur 705 Rouge
Renault 4L
eerste project type R1120 | Motor: 747cc type 680-02 | bouwjaar 1963 | kleur 618 Gris Templier
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182229Bericht Crelesy »

En 2 reserve wielen. En ik denk dan aan winterbanden rondom omdat je denk ik veel meer stof weggetjes hebt op t eind.

Trophy? Dan ben je toch ook bvan alles verplicht te hebben volgens de regelementen? Ik zou die eens door lezen. Dan heb je denk ik al een aardige lijst.

Wel gaaf plan!
Ouwe meuk is leuk (beer)
diamond
Berichten: 298
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182230Bericht diamond »

Rally lampen? heb ik er nu ook in groot licht 100W zeker daar!!
Gebruikersavatar
fopman
Berichten: 71
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 5:56 pm
Locatie: Grou, Friesland
Contacteer:

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182231Bericht fopman »

Dankjewel. Ik ga zelf niet de T4L Trophy meerijden. Je moet tussen de 18-28 jaar oud zijn, ik ben 45. En ik wil niet mijn hele R4 bestickeren en ook niet de auto prepareren voor een woestijnrally. Mijn idee was om er in februari een kijkje te nemen. Er zijn altijd ook normale wegen rondom het parcours en bij kampementen. Het leek me gewoon een heel leuk idee om er een bezoek aan te brengen en eventueel een etappe mee te touren. Ik ken het terrein en de omgeving wel redelijk, ik ben er wel met een 4x4 en ook met gewone huurauto's door Marokko gereden.

Mijn schoonfamilie woont bij Casablanca in Marokko, er is een garage beschikbaar om mijn R4 langere tijd uit de zon en droog te stallen. De regelementen van de 4L trophy doorlezen is inderdaad wel een goed idee, daar kan ik ook wel goede dingen uit halen vermoed ik.
Crelesy schreef: zo jul 02, 2023 7:04 am En 2 reserve wielen. En ik denk dan aan winterbanden rondom omdat je denk ik veel meer stof weggetjes hebt op t eind.

Trophy? Dan ben je toch ook bvan alles verplicht te hebben volgens de regelementen? Ik zou die eens door lezen. Dan heb je denk ik al een aardige lijst.

Wel gaaf plan!
Renault 4TL
tweede project type R1123 | Motor: 845cc type 800-05 | bouwjaar 1976 | kleur 705 Rouge
Renault 4L
eerste project type R1120 | Motor: 747cc type 680-02 | bouwjaar 1963 | kleur 618 Gris Templier
Gebruikersavatar
fopman
Berichten: 71
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 5:56 pm
Locatie: Grou, Friesland
Contacteer:

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182232Bericht fopman »

Dat is een goed idee. Ik heb nog twee oude Super Cibie Oscar verstralers. Het is wel een idee om die er op te zetten. Ik heb (nog) geen imperiaal. Ik zal eens kijken of ze op de bumper passen, de kentekenplaat moet wel zichtbaar blijven.
diamond schreef: zo jul 02, 2023 10:42 am Rally lampen? heb ik er nu ook in groot licht 100W zeker daar!!
Renault 4TL
tweede project type R1123 | Motor: 845cc type 800-05 | bouwjaar 1976 | kleur 705 Rouge
Renault 4L
eerste project type R1120 | Motor: 747cc type 680-02 | bouwjaar 1963 | kleur 618 Gris Templier
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182328Bericht Erik »

Maak een goed afsleep oog voor en achter
Project rodeo6b schiet op.
Gebruikersavatar
fopman
Berichten: 71
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 5:56 pm
Locatie: Grou, Friesland
Contacteer:

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182329Bericht fopman »

Erik schreef: vr jul 28, 2023 8:38 am Maak een goed afsleep oog voor en achter
Bedankt voor de tip. Ik heb achter een trekhaak en en heb aan de voorkant, aan een bumpersteun een klein sleepoog bevestigd.
Ik denk dat de auto er klaar voor is.
Renault 4TL
tweede project type R1123 | Motor: 845cc type 800-05 | bouwjaar 1976 | kleur 705 Rouge
Renault 4L
eerste project type R1120 | Motor: 747cc type 680-02 | bouwjaar 1963 | kleur 618 Gris Templier
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182330Bericht Breght »

Hmm nog enkele ideeën:
- mocht je een etappe echt mee willen rijden zou je aan bodemplaten kunnen denken. Gekkoil heeft goede bodemplaten maar mocht je dat over willen slaan, ze hebben ook zeer goede sleepogen die echt goed stevig zijn.

Mbt reserveonderdelen, hierbij de lijst die ons wordt meegegeven voor de 4Alpes volgende week!

Liste des pièces à prévoir dans votre auto (Recommandé) :
> 1 câble d'embrayage adapté à votre auto (Billancourt ou Cléon), > 1 pompe à essence,
> 1 courroie d'alternateur,
> 1 courroie de pompe à eau,
> 1 roulement de galet tendeur,
> 1 jeu de vis platinées (contacts),
> Au minimum 1 condensateur,
> 1 jeu de cales d'épaisseur, ou au moins un truc d'épaisseur 0,4 dans la boîte à outils pour régler l'écartement de vos vis,
> 1 coffret d'ampoules,
> 1 set de fusibles,
> 1 silent bloc d'échappement, les petits modèles, les gros ont moins tendance à s'abîmer,
> 1 filtre à essence,
> 1 kit de réparation de câble d'accélérateur,
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182331Bericht Breght »

Winterbanden als je die al hebt werken prima! Anders eventueel terreinbanden van Blackstar 145/80 r13. Die heb ik eronder liggen nu en rijden ook erg goed op zand weggetjes.
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182345Bericht Bertje »

Winterbanden in Marrokko? Lijkt me geen goed idee, die rijd je bij die temperaturen in no-time op.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182355Bericht Crelesy »

Zal wel meevallen toch. Denk zelfs dat zachter rubber minder slijt op stof weggetjes dan hard rubber. Ja veel bochten werk en hard optrekken op 40 graden asfalt zal best slijtage geven.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Naar Marokko

Bericht: # 182508Bericht Rudolf2 »

Ik heb het jaren terug gedaan door gewoon die kant op te rijden. Wel een doosje onderdelen meegenomen, maar dat is vrijwel niet nodig: de Marokkanen kunnen alles nog leveren.
Ik heb halverwege de rit (op het verste punt, Alnif) water en olie gecontroleerd. Niks mis mee, en weer 3500 kilometer naar huis.

Rudolf
Plaats reactie