Pagina 1 van 1

Geplaatst: do jul 17, 2003 11:23 am
door Willem de Zwijger
Ik ben weer thuis na een angstige thuisrit: ik stond aan de tsjechische grens met een inhoudende motor, vervang de bougies...en draai de draad van bougie 1 (vooraan) over de kop ! Ik zag in mijn geest de sleepwagen al naderen, maar probeerde of hij ondanks dit toch nog liep. Ik verwachtte dat de bougie er uit geschoten zou worden door de explosie, maar dit gebeurde niet !!! Ik heb er 800 km mee gereden, ik geloof het nog steeds niet. De eerste uren voorzag ik allerlei rampen, de ergste was denk ik een lekkende vlam langs de schroefdraad waardoor de benzineleiding (die er vlak langs loopt)vlam zou kunnen vatten. Maar het ging dus goed.
Nu zit ik met het volgende probleem: ga ik de kop laten repareren (bougiegat uitboren en busje erin laten zetten), of zet ik er een andere tweedehands-kop op. Wat zouden jullie doen ? Ik ga vast op zoek naar een andere kop. Zijn er nog trucs en tips bij het uitbouwen van de kop ?

Geplaatst: do jul 17, 2003 12:15 pm
door Bauke
Klinkt als een ontspannen ritje (not), mooi dat jullie het gehaald hebben. En beschouw mijn antwoord bij het vraag en aanbodgedeelte maar als niet-verzonden. volgens mij is het mogelijk om de draad inderdaad opnieuw te tappen, maar wellicht is er ondertussen iets meer aan de hand dan alleen maar draad. Ik heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee...

Geplaatst: do jul 17, 2003 12:35 pm
door Ron
Ik weet ook niet of je in dat motor-klimaat een helicoil er in kunt draaien.

Geplaatst: do jul 17, 2003 5:02 pm
door keessie
Het is wel degelijk mogelijk om er een busje in te (laten) zetten. Toen ik nog in een automaterialenzaak werkte deed ik ook cilinderkoprevisies. Het kwam nogal eens voor dat er een bougiegat dolgedraaid was.
Met een tap (van het merk Midlock) kan het bougiegat ruimer getapt worden.Dan wordt er een busje, dat voorzien is van inwendige en uitwendige schroefdraad, op de bougie gedraaid en daarna draai je de bougie met busje in het opnieuw getapte bougiegat. De busjes zijn in verschillende lengtes te koop, al naar gelang de lengte van de bougieschacht. (korte of lange schacht). Bij het vervangen van de volgende portie nieuwe bougies, blijft het busje meestal wel in de cilinderkop zitten. Het komt weleens voor dat je het busje mee uit de kop draait als je de bougie eruit haalt. Dat busje kan je gewoon overzetten op de nieuwe bougie.

Geplaatst: do jul 17, 2003 5:10 pm
door brecht
Als je om het busje wat dan om de bougie heen zit wat lock tight (schrijf je dat zo) smeert voor dat ie de kop in gaat, gaat ie helemaal niet meer los.

Geplaatst: do jul 17, 2003 8:59 pm
door jbeekmann
Ik neem aan dat de kop voor deze operatie er wel even af moet, aangezien er bij het tappen van draad alu-zooi meekomt...

Geplaatst: do jul 17, 2003 9:06 pm
door Ron
Mag loctite bij honderden graden klein nulletje C? Ik verdenk het spul ervan dat het verbrandt.

Overigens vind ik niet dat men zich moet laten verleiden de bougie Heel Strak aan te draaien.
Zeker als de motor nog een beetje warm is als je het doet. Je bent er bijna van verzekerd dattie er niet cq nooit meer uit wil.

Geplaatst: do jul 17, 2003 10:02 pm
door Willem de Zwijger
Ik heb even met Ruud Wind gebeld, volgens hem zou het inzetten van eenbusje moeten kunnen zonder de kop te verwijderen, maarzelf had hij het nooit bij de hand gehad. Aangezien hij nog een tweedehands kop had liggen geschikt voor normale benzine (Euro 95) heb ik die besteld. Ik open even een andere topic over ervaringen met benzines en zo.