lekkage R4 1968
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: lekkage R4 1968
Dit geldt voor alle olie. W80 is als het warm is dunner dan w90. Ik gooi in al mijn viertjes (net zo oud als of ouder dan die van jou) 80w90.
Re: lekkage R4 1968
Bedankt! ik heb inmiddels de carter beschermingplaat eraf gehaald en zag druppels hangen die tegen het groen lichtgevend aan zaten qua kleur. Dus eest maar eens even de bovenste en onderste radiateur slangen vervangen.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Re: lekkage R4 1968
Groen lichtgevend.. als t olie achtig is dan kan het prima cardan olie zijn. Dus vergeet dat ook niet te checken.
In het juiste licht geven sommige merken een gloed van groen " neon"
In het juiste licht geven sommige merken een gloed van groen " neon"
Ouwe meuk is leuk
Re: lekkage R4 1968
Proeven en ruiken: bakolie ruikt zwavelachtig, koelvloeistof smaakt zoet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: lekkage R4 1968
...en is vergiftig!koelvloeistof smaakt zoet.
Re: lekkage R4 1968
bedankt zover! ik ga eerst het wagentje opkrikken om beide slangen te vervangen. Ik zal dan het systeem opnieuw moeten afvullen. Aangezien de Billancourt motor een gietijzeren blok is met een aluminium kop, kan ik geen G11 koelvloeistof gebruiken ((enkel geschikt voro gietijzeren motoren) maar G12 of hoger. Welke gebruiken jullie?
Ik zou het wel optisch fraai vinden om de fluorgroene variant te gebruiken? Dat was toch Renault eigen destijds? of werden de jaren zestig Renaultjes met een andere kleur geleverd destijds?
Ik zou het wel optisch fraai vinden om de fluorgroene variant te gebruiken? Dat was toch Renault eigen destijds? of werden de jaren zestig Renaultjes met een andere kleur geleverd destijds?
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Re: lekkage R4 1968
G11 is de blauwe? Die gebruik ik.
@Jandoe: proeven zoals je behoort te doen op een wijnproeverij en er is niks aan de hand
nee, een hele mond vol hoeft niet
@Jandoe: proeven zoals je behoort te doen op een wijnproeverij en er is niks aan de hand
nee, een hele mond vol hoeft niet
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: lekkage R4 1968
Haha. Nou nee.
Ik neem geen hele slok in mn mond daarvan. Dat proef je nog uren.
Even op de vinger en bij aanraaking van de tong weet je het meteen.. en 5 min later nog..
Ouwe meuk is leuk
Re: lekkage R4 1968
Toch maar even intensief lopen speuren naar meer info over de kvs. Een hoop sites vermelden halve, generaliserende of incorrecte info.
Onderstaande info heb ik via de website van AutoMotorKlassiek gehaald.
"Toen koelvloeistof nog groen was. Of blauw
G11 is van de genoemde soorten het oudste type koelvloeistof. G11 is meestal blauw (soms groen) en bevat silicaten. Silicaten zijn zouten. Daardoor is het spul alleen geschikt voor motorblokken van gietijzer. Als je het in motorblokken met aluminium koppen/waterpompen/radiateurdelen gebruikt is het corrosief. Iets waar bijvoorbeeld Triumph Stag rijders hun leergeld mee hebben betaald.
Rood of geel
G12 kwam later toen er aluminium motoren / koppen gangbaar werden. Deze vloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid – organische zuren- Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor het niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die het koelsysteem beschermen. In 2005 kreeg G12 een update: G12+. De verbetering zat hem in een pakket aan beter uitgebalanceerde additieven. G12+ is paars of kleurloos en wordt ook wel universele koelvloeistof genoemd. Het spul is goed te mengen met andere koelvloeistoffen, een actie die doorgaans niet aangeraden wordt. En dan is er ook nog een opgewaardeerde G12+, de G12++ die voor het gemak ook wel G13 wordt genoemd."
Ik ga dus voor de G12, gele variant, aangezien de Billancourt motor een gietijzeren blok heeft met alu koppen..
Onderstaande info heb ik via de website van AutoMotorKlassiek gehaald.
"Toen koelvloeistof nog groen was. Of blauw
G11 is van de genoemde soorten het oudste type koelvloeistof. G11 is meestal blauw (soms groen) en bevat silicaten. Silicaten zijn zouten. Daardoor is het spul alleen geschikt voor motorblokken van gietijzer. Als je het in motorblokken met aluminium koppen/waterpompen/radiateurdelen gebruikt is het corrosief. Iets waar bijvoorbeeld Triumph Stag rijders hun leergeld mee hebben betaald.
Rood of geel
G12 kwam later toen er aluminium motoren / koppen gangbaar werden. Deze vloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid – organische zuren- Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor het niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die het koelsysteem beschermen. In 2005 kreeg G12 een update: G12+. De verbetering zat hem in een pakket aan beter uitgebalanceerde additieven. G12+ is paars of kleurloos en wordt ook wel universele koelvloeistof genoemd. Het spul is goed te mengen met andere koelvloeistoffen, een actie die doorgaans niet aangeraden wordt. En dan is er ook nog een opgewaardeerde G12+, de G12++ die voor het gemak ook wel G13 wordt genoemd."
Ik ga dus voor de G12, gele variant, aangezien de Billancourt motor een gietijzeren blok heeft met alu koppen..
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Re: lekkage R4 1968
Zo doe ik het ook. Mijn punt was: om te proeven hoef je niet te consumeren.
Weer wat geleerd, trouwens, over koelvloeistof. Ook maar eens G12 doen als ik eens een leeg systeem moet vullen (met verschillende types mengen heb ik minder goede ervaringen...)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: lekkage R4 1968
ik denk dat dit topic naar koeling kan worden verplaatst. Auto op bokjes gezet en grondig gespeurd naar de bron van de lekkage. En gevonden. Nu de auto wat achterover helt, is de lekkage ook wat verder naar achteren verplaatst. en wel bijna precies op het lekkage punt zelf. De kachelslang die door het schutbord komt, is met een connector verbonden aan de slang die naar de radiateur loopt. Op die aansluiting lekt hij. zie filmpje hieronder. Ik vermoed dat wanneer ik de aansluiting opnieuw vast maakt, en de klemmen vervang (op zijn minst de ouderwetse slangenklem) dat het dan verholpen is. De slang die uit het dashboard komt, ziet er nog goed uit. Ook de slang die naar de radiateur loopt, is niet uitgedroogd.
Maar is dit nou de retour slang? of juist het tegenovergestelde?
20230924_202319 by Eelco v Manen, on Flickr
20230924_202338 by Eelco v Manen, on Flickr
20230924_201112 by Eelco v Manen, on Flickr
Maar is dit nou de retour slang? of juist het tegenovergestelde?
20230924_202319 by Eelco v Manen, on Flickr
20230924_202338 by Eelco v Manen, on Flickr
20230924_201112 by Eelco v Manen, on Flickr
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: lekkage R4 1968
Dat is de retourleiding. De aanvoerleiding is de bovenste die aansluit op de kachelkraan. Die lekkende connector is vaak van metaal en als je pech hebt goeddeels vergaan. Dan helpt aandraaien van de slangklemmen niet. Vervangen door een kunststof exemplaar lost het op.
Re: lekkage R4 1968
Dankjewel! wist ik niet. Ik zal gelijk een nwe connector bestellen bij R-Quatre.jandoe1000 schreef: ↑ma sep 25, 2023 9:07 am Dat is de retourleiding. De aanvoerleiding is de bovenste die aansluit op de kachelkraan. Die lekkende connector is vaak van metaal en als je pech hebt goeddeels vergaan. Dan helpt aandraaien van de slangklemmen niet. Vervangen door een kunststof exemplaar lost het op.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Re: lekkage R4 1968
Eelco schreef: ↑ma sep 25, 2023 11:47 amDankjewel! wist ik niet. Zo te zien aan de klem is hij nog nooit vervangen geweest. Ik ga een nwe zoeken. Heb je enig idee waar ik dit kan bestellen? R-Quatre en der Fransoze hebben dit niet op voorraad.jandoe1000 schreef: ↑ma sep 25, 2023 9:07 am Dat is de retourleiding. De aanvoerleiding is de bovenste die aansluit op de kachelkraan. Die lekkende connector is vaak van metaal en als je pech hebt goeddeels vergaan. Dan helpt aandraaien van de slangklemmen niet. Vervangen door een kunststof exemplaar lost het op.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: lekkage R4 1968
Ik koop de meeste gebruikte onderdelen op Le Bon Coin. Een stukje rvs pijp van de juiste diameter werkt ook.