lekkage R4 1968

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

lekkage R4 1968

Bericht: # 182003Bericht Eelco »

Binnenkort gaat mijn 4 naar Roberto voor wat broodnodige herstelwerkzaamheden.

Bij het verplaatsen van de auto, om hem een beetje uit te ruimen en overtollig spul er af te halen, zag ik een plasje olie achtige substantie onder de wagen liggen. Nu ligt er wel vaker een drupje onder, maar dit was wel behoorlijk. Ik heb vorig jaar een leeg rem reservoir gehad en die bijgevuld. Het uiteindelijke lek heb ik niet kunnen vinden. Bij alle trommels was hij droog, de rem cilinder en de leidingen ook. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik dit sinds aanschaf in 2011 nooit gecheckt heb met mijn stomme kop.

Het reservoir zit nu nog meer dan de helft vol.

Echter, als ik onder de auto kruip om de lekkage op te sporen die nu dat plasje achter gelaten heeft, zie ik heldere olie achtige vloeistof op het laagste punt hangen ,de versnellingsbak. Die kan het niet zijn, dat is een ruilbak van Jan Willem die er een paar jaar terug in gehangen is door hemzelf en mijn garage.

Kan het dan toch een remleiding zijn die ergens lekt, en is dit dan toch rem olie, die dezelfde kleur heeft (geen idee wat de olie van de bak zelf is)


Andere vraag die ik heb: tijdens deze zoektocht, kwam ik erachter dat een van mijn ashoesjes gescheurd is aan beide zijdes van de hoes. Dit is de hoes aan de bak kant geloof ik? Zo heet dat toch? Een gelijk soortige hoes kan ik niet zo snel vinden, moet hij perse dezelfde vorm hebben? Jan Willem verkoopt ze met wat minder geledingen, die zouden toch ook moeten passen? En om die te vervangen, moet dan de gehele as los?

Ik ben a technisch en zal dit uit moeten besteden, maar wil de auto wel goed hebben voordat ik naar Roberto ga. (wat heel binnenkort wel eens kan zijn)

Hieronder foto's van de lekkage en de ashoes.

Enige hulp zou meer dan welkom zijn om dit probleem iets meer te identificeren. bedankt!!!


Afbeelding20230501_190845 by Eelco v Manen, on Flickr


AfbeeldingScreenshot_20230501-194136_Video Player by Eelco v Manen, on Flickr

Afbeelding20230501_203125 by Eelco v Manen, on Flickr
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182004Bericht Hanz »

Dat is niet de ashoes maar de hoes van de spoorstang. Die is makkelijk zelf te vervangen, ook door a-technici, maar dat is zeker niet acuut noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door Hanz op di mei 02, 2023 7:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182005Bericht Eelco »

Oh, goed om te weten. Kan je nagaan hoe technisch ik ben...schande 😁. Bedankt voor de verduidelijking.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182006Bericht jandoe1000 »

Lekkage: remolie kan ook lekken uit de hoofdremcilinder aan de binnenkant bij de pedalen. Wordt vaak vergeten en is niet zichtbaar onder de auto. Zijn bij die nieuwe v-bak de oliekeerringen vervangen? Daar lekken ze soms. Ook nieuwe keerringen zijn niet altijd helemaal lekvrij. Ik moest onlangs gloednieuwe toch weer vervangen. Versnellingsbakolie heeft een specifieke geur. Even aan zo’n druppel ruiken en je weet het.
Rubberhoezen kun je vaak nog een tweede leven geven door reparatie met Sikaflex.
Laatst gewijzigd door jandoe1000 op di mei 02, 2023 9:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182007Bericht Bertje »

Dat drupje is te helder voor motorolie. Ruikt het een beetje zwavel-achtig?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182008Bericht Eelco »

Bedankt voor je reactie.

Na Corona ruik/smaakt niet alles meer voor mij zoals het hoort vrees ik. Motorolie is het idd niet, want pas de peilstok eruit gehad en de olie was mooi zwart :wink:

Bak olie kan bijna niet, want die nwe bak is er een 4 tot 5 jaar geleden in gekomen en inmiddels weer een 2000 km er mee gereden, dus die moet toch al wel wat vervuild zijn toch? En waar kan zo'n bak eventueel lekken?

Remolie die er bij mij in zit, lijkt er wel op, maar waar lekt hij dan, want ik heb werkelijk geen idee. Ik zal hem morgenavond even op bokjes rijden en er onder gaan liggen. Misschien dat er ergens een spoor is.


Remdruk is prima, remcilinder lekt niet, reservoir niet, bij de trommels niets en de leidingen zijn zover ik kan zien ook droog rondom. Maar wellicht dat ik eenmaal eronder liggend, iets meer kan zien.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182010Bericht Bertje »

Versnellingsbakolie vervuilt niet echt. Hooguit komt er wat metaalslijpsel in, maar dat zal na 2000 km wel meevallen.
Bak kan lekken bij aandrijfaskeerringen, priceaskeerring, pakkingen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182011Bericht Eelco »

Bertje schreef: di mei 02, 2023 12:04 pm Versnellingsbakolie vervuilt niet echt. Hooguit komt er wat metaalslijpsel in, maar dat zal na 2000 km wel meevallen.
Bak kan lekken bij aandrijfaskeerringen, priceaskeerring, pakkingen.
Dus dat zou al mogelijk kunnen zijn? Jeetje, is dat dan een niet goede montage, of de vele maanden stilstand elk jaar wat hier de boosdoener zou kunnen zijn? of gewoon reguliere slijtage? Hij rijd en schakelt prima nl.

Al het nodige is wel vervangen toen de ruilbak er in kwam destijds.

Kan ik het olie niveau in de bak ook checken dmv een peilstok of iets dergelijks? en indien nodig bijvullen?
Laatst gewijzigd door Eelco op di mei 02, 2023 1:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182012Bericht jandoe1000 »

Olieniveau V-bak controleren door de plug aan de zijkant (R) los te draaien. Het juiste niveau is net onder het gat van de plug. Bijvullen via hetzelfde gat tot de olie net niet overloopt.
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182013Bericht Eelco »

Ga ik dat eerst eens doen morgenavond. Jan Willem kwam ook met dit advies. Ben benieuwd.

Bedankt!!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182014Bericht Eelco »

jandoe1000 schreef: di mei 02, 2023 1:46 pm Olieniveau V-bak controleren door de plug aan de zijkant (R) los te draaien. Het juiste niveau is net onder het gat van de plug. Bijvullen via hetzelfde gat tot de olie net niet overloopt.
Vullen met transmissie olie EP 80w-90?

of hebben de oudere bakken andere olie nodig?
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182015Bericht jandoe1000 »

Ja, dat is de cardanolie (of transmissieolie) die erin moet, 80W90
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182016Bericht Eelco »

Dank!! Er zijn zo veel soorten. Je hebt Kroon EP80, speciaal voor oldtimers.....maar ook EP80-90W.....

Zoveel keuze.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182017Bericht jandoe1000 »

Het gaat om de viscositeit. Zie uitleg van de firma Castrol op haar website:
De viscositeit van een olie wordt bepaald door de weerstand tegen stromen. De viscositeit van een olie wordt aangeduid met twee getallen. Na het eerste getal staat altijd de letter 'W' (voor Winter). Deze aanduiding heeft betrekking op de weerstand tegen stromen van olie wanneer die koud is, zoals bij een koude start. Het tweede getal is bepaald door hoe een olie stroomt bij normale bedrijfstemperaturen van de motor.
Hoe lager het getal, hoe beter de stroming. Dus 5W-30-olie zal bij lage temperaturen gemakkelijker stromen dan een 10W-30-olie en een 10W-30-olie zal wanneer de motor is opgewarmd gemakkelijker stromen dan een 10W-40-olie. Dit is belangrijk, omdat motoroliën van nature dikker worden als ze afkoelen en dunner naarmate ze warmer worden. Dunne oliën met een lage viscositeit stromen gemakkelijker om motoronderdelen beter bij lage temperaturen te beschermen. Dikke oliën met een hoge viscositeit behouden een betere filmsterkte om motoren bij hoge temperaturen te beschermen.
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182018Bericht Eelco »

jandoe1000 schreef: di mei 02, 2023 3:55 pm Het gaat om de viscositeit. Zie uitleg van de firma Castrol op haar website:
De viscositeit van een olie wordt bepaald door de weerstand tegen stromen. De viscositeit van een olie wordt aangeduid met twee getallen. Na het eerste getal staat altijd de letter 'W' (voor Winter). Deze aanduiding heeft betrekking op de weerstand tegen stromen van olie wanneer die koud is, zoals bij een koude start. Het tweede getal is bepaald door hoe een olie stroomt bij normale bedrijfstemperaturen van de motor.
Hoe lager het getal, hoe beter de stroming. Dus 5W-30-olie zal bij lage temperaturen gemakkelijker stromen dan een 10W-30-olie en een 10W-30-olie zal wanneer de motor is opgewarmd gemakkelijker stromen dan een 10W-40-olie. Dit is belangrijk, omdat motoroliën van nature dikker worden als ze afkoelen en dunner naarmate ze warmer worden. Dunne oliën met een lage viscositeit stromen gemakkelijker om motoronderdelen beter bij lage temperaturen te beschermen. Dikke oliën met een hoge viscositeit behouden een betere filmsterkte om motoren bij hoge temperaturen te beschermen.
Thanks! helder!

En hoe zit dat dan bij transmissie olieen? Ik vermoed dat de EP80 van Kroon de juiste is, maar als je dan EP80-W90 zie, dan vindt ik niets over enig verschil tussen die twee, anders dan dat de EP80 geadverteerd word als geschikt voor klassieke autos.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Plaats reactie