Pagina 1 van 1

Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: ma apr 03, 2023 10:16 pm
door Remko
Geachte heren, dames ook. Ik ben lekker bezig met mijn 1974 R4. Het motorblok is net terug van het revisiebedrijf en ik begin aan de motor toebehoren. Nu is de carburateur aan de beurt. Er zit een Solex 32 EISA4 carburateur op maar ik vraag me af of deze er wel op hoort. De carb heeft een gekoelde carb voet die maar deels is aangesloten. Het slangetje die van de carburateur naar de cilinderkop loopt is afgedopt. Ik heb ook geen aansluiting naar de kop, zit er niet op. Ook niet aan de schutbordzijde. Nu heb ik de PR953 er bij en daar kom ik de slangetjes en dergelijke tegen zoals ik ze ook op mijn r4 heb maar deze staan bij motor 800-05. De mijne is een 845cc type 800-01.

Daarom nu de vraag: hoort deze carburateur bij deze auto? En zo ja, wat dan te doen met een ontbrekende aansluiting op de cilinderkop?

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: ma apr 03, 2023 10:30 pm
door Remko
Kleine correctie: ik bedoel natuurlijk een verwarmde carburateur voet...

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: ma apr 03, 2023 11:23 pm
door Hanz
Welk productienummer heeft jouw auto?

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: di apr 04, 2023 9:36 am
door Remko
Het productienummer van mijn auto is 1476523. Geproduceerd voor de Duitse markt, type 120.

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: di apr 04, 2023 3:45 pm
door Bertje
Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp. Je heb dus een carburateur met verwarmde voet, dwz 2 slangaansluitpunten, maar een motorblok met 0 aansluitpunten?

Voor wat het waard is: ik heb Solex 32 SEIA en Zenith 32 IF carburateurs in gebruik (op 1400cc motoren) met niet-aangesloten voetverwarmingen en dat gaat al jaren goed. Het vernevelen van benzine in de carburateur onttrekt warmte; bij winterse rijomstandigheden kan de venturi dan bevriezen. Aangezien de benzine én de winters niet meer zijn wat ze vroeger waren is dit volgens mij achterhaald geraakt.

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: di apr 04, 2023 8:07 pm
door Remko
Het klopt wat je zegt. Wel aansluitingen op de carburateur maar niet op het blok. Bij mijn auto was 1 van de beide aansluitingen op de carburateur afgedopt en heeft daar kennelijk ook mee gereden. Er is dus al eens mee gerommeld. Voor de demontage heb ik het niet kunnen testen. De auto had erg lang stilgestaan en de motor zat vast. Maar ik begrijp dat hij zonder voetverwarming ook prima rijdt.

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: di apr 04, 2023 9:39 pm
door Hanz
Ik zat nog even rond te kijken, en voor wat het waard is: la Guide de Sylvie zegt ook dat jij een 800-01 zou moeten hebben. Mijn eigen PR953 is helaas net iets te oud, jouw productienummer staat er niet in, maar je had zelf ook al in de PR gekeken.
Is het ergens niet aannemelijk dat ergens in de laatste 49 jaar een vervangende carburateur is gemonteerd die toevallig voor handen was? Staat op de carburateur trouwens niet ook ergens een productiejaartal?

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: wo apr 05, 2023 8:21 am
door jandoe1000
Eens met Hanz. Het is vast niet meer origineel. Ik zou in jouw geval gewoon een Zenith IF28 monteren. Dat is in mijn ervaring de meest probleemloze carburateur. En die voet verwarming is inderdaad niet nodig. Ik reed jaren met een totaal verstopte.

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: wo apr 05, 2023 5:49 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Een Zenith 28IF monteren kan in dit geval niet.
Remko heeft een spruitstuk dat geschikt is voor een 32 mm carbu, als ik het allemaal goed lees.
Dan kun je uit de voeten met een carbu voor een R4 met 850 motor vanaf 1982. Dat is dan meestal een Zenith 32 volgens mij.

Succes met je project
Groet
Harry

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: wo apr 05, 2023 6:34 pm
door Remko
Een Zenith 28IF monteren klinkt als een eenvoudige en aantrekkelijke optie. Mijn andere viertjes hebben dezelfde carburateur en dat werkt probleemloos. Ook aantrekkelijk want een 28IF is een voorraadartikel in mijn schuur. Maar Harry heeft gelijk, past niet. De afstand van de draadeinden in het spruitstuk is anders. Dan hoort er dus ook een ander spruitstuk bij. En volgens mij heb ik dan 4pk minder dan met een 32mm carburateur?

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: wo apr 05, 2023 7:20 pm
door jandoe1000
Ja, dat is natuurlijk zo, maar een ander 28 mm spruitstuk laat zich gemakkelijk vinden en ik denk niet dat je die 4 pk zult missen.

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: wo apr 05, 2023 10:22 pm
door Remko
Dat lijkt mij ook. Op dit moment de beste optie, zo ga ik het doen.

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: do apr 06, 2023 9:23 am
door Bertje
Wat is mis met de optie: 32mm spruitstuk en carburateur behouden? Zoals besproken kun je de voetverwarming gewoon achterwege laten.

Re: Carburateur bij 800-01 motor

Geplaatst: do apr 06, 2023 10:42 pm
door Remko
Daar is niets mis mee. Als zonder voetverwarming inderdaad geen probleem geeft. Ik ga de staat van de 32mm carburateur eerst maar eens goed bekijken.