sponzige remmen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

sponzige remmen

Bericht: # 181736Bericht jaapdekoning »

Ik heb een probleem met de remmen van mijn R4 GTL uit 1984. Ik heb deze auto al 6 jaar en rijd er zo’n 8.000 km per jaar mee.
Vorig jaar zomer bleek dat ik remolie verloor. Aanvankelijk zocht ik het probleem ónder de auto maar kon nergens een lekkage vinden. Omdat ik de achterremmen toen toch open had, heb ik wel meteen de achterremmen (Girling) vervangen, d.w.z. de remcilinders en de segmenten.
Uiteindelijk vond ik de lekkage ín de auto; de hoofdremcilinder lekte en de olie kwam via de drukstift en het pedaal in de auto terecht. Ik heb daarop de hoofdremcilinder (1156 ABS 19mm) vervangen, en ook nog de 4 remslangen bij de wielen vernieuwd.
Ik heb geen olieverlies meer en de remmen werken goed, d.w.z. de vertraging is goed, maar het pedaal voelt niet prettig; het pedaal voelt erg ‘sponzig’. Ik heb de remmen ontlucht volgens het boekje en omdat dat geen effect had heb ik dat nog een paar keer herhaald. Zonder succes, het pedaal blijft sponzig aanvoelen. Uiteindelijk bij de garage de remmen laten ontluchten m.b.v. drukvat en langdurig doorpompen, echter ook zonder succes.
Wat ik nog van plan ben te gaan doen is om de 3 leidingen op de hoofdcilinder ombeurten los te nemen en de betreffende uitgang op de pomp met een blindplug af te stoppen om vast te stellen in welk systeem het zit, voor of achter.
Ook vraag ik me af of er geen lucht achterblijft in de remkrachtbegrenzer bij de achterwielen.

Ik ben benieuwd of iemand eerder ooit soortgelijke problemen met de remmen heeft gehad en wat was de oplossing was.

Groet, Jaap de Koning
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: sponzige remmen

Bericht: # 181739Bericht BVDP »

Het is al even geleden dat ik nog een hoofdremcilinder heb vervangen maar ik dacht dat daar ook een ontluchtingsnippel op zat. Is daar ook ontlucht?
Een instinker is dat je de achterwielen op de grond moet zetten voor het ontluchten achteraan maar als je het in een garage hebt laten uitvoeren zal dat wel in orde zijn.

Groet, Bart
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: sponzige remmen

Bericht: # 181740Bericht Crelesy »

Wat kan helpen is de auto met de voorkant omhoog zetten. Ff een blok op t pedaal zodat deze in gedrukt blijft. Nachtje zo laten staan.
En wat ook kan helpen is om per wiel de trommel er even af te pakken en de remzuigers heel ver uit laten komen. Dan deze weer in een redelijk tempo terug te duwen. Het volume dat je achter je zuigers hebt is vaak meer dan heel de leiding en daarmee druk je in een keer de lucht er uit. Maar alleen als je t sneller doet dan een luchtbel zou verplaatsen.
T blijven lastige dingen als t je eenmaal overkomt. Er zit ergens gewoon een bel die net niet " los" komt
Ouwe meuk is leuk (beer)
jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Re: sponzige remmen

Bericht: # 181741Bericht jaapdekoning »

Op de hoofdremcilinder zit geen ontluchtingsnippel. Op de nieuwe niet, maar ook op de oude niet. De remmen zijn steeds ontlucht met de auto normaal op z’n wielen.
Heeft de stand van de auto, met de neus een nachtje omhoog, te maken met het ontluchten van de hoofdremcilinder? Daarna dan weer de leidingen ontluchten neem ik aan.
Jaap
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: sponzige remmen

Bericht: # 181742Bericht Tweety »

Een systeem zonder retour leiding dus. Die zijn normaal gesproken goed te ontluchten.
Til het linker achterwiel eens vd grond af en trap dan op de rem, dan zijn de achterwielen als het goed is afgesloten.
Hoe sponzig is het dan ?
Probeer ook de ingeveerde achterwielen te versterken door extra aan het begrenzerveertje te trekken tijdens het ontluchten vd achterremmen, en onlucht de achterremmen met de handrem aangetrokken.
Remslangen had je al vernieuwt, zou het pedaal zelf misschien de oorzaak zijn ?
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: sponzige remmen

Bericht: # 181743Bericht Crelesy »

jaapdekoning schreef: za mar 11, 2023 6:32 pm Heeft de stand van de auto, met de neus een nachtje omhoog, te maken met het ontluchten van de hoofdremcilinder? Daarna dan weer de leidingen ontluchten neem ik aan.
Jaap
Geld voor het hele systeem. Het klinkt een beetje vaag, en is slecht te onderbouwen. Dat weet ik.
Maar ik heb al best veel met dit bijltje gehakt. En dan met verschillende machines ( ja ook die hebben soms remmen) , auto's en ook heel veel 2 wielers.
Meestal zijn de probleem veroorzakers:

banjo bout koppelingen. ( Zit vaak nog lucht in)
Restjes rubber in t systeem van en met oude slangen.
Vaag / verkeerd lopende leidingen.
Ontluchting of uitgang van delen niet op het hoogste punt.
Ontluchting volgorde.

Wat er veranderd met de neus omhoog ( waar vaak de HRC ook zit) is dat eventueel luchtbellen en andere veroorzakers, anders door je systeem kunnen verplaatsen middels zwaartekracht. En soms na een nachtje staan verzamelen op een andere plek. Of samen groot genoeg worden om ergens langs te kunnen.
De rem op druk gezet, verkleint juist weer de lucht belletjes zodat deze juist soms ook weer kunnen gaan verplaatsen. En soms zelfs daadwerkelijk zo kein worden, dat dit ( schuim) in de olie word opgenomen en daardoor juist weer verplaatsbaar word.
En soms zelfs weg of ergens langs lekt waar olie dat niet doet.

Zoizo iets op een andere manier doen helpt wel eens als je ergens mee vast loopt. Ik heb met deze aanpak echt al vaak vage onverklaarbare druk problemen verholpen. Of het heeft naar een oplossing gewezen op de een of andere manier.
Ouwe meuk is leuk (beer)
jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Re: sponzige remmen

Bericht: # 181748Bericht jaapdekoning »

Heren,
Bedankt voor de tips en adviezen. Ik ben nu een paar weken met wat andere (technische) dingen bezig, maar daarna ga ik weer met de R4 verder. Ik houd jullie op de hoogte over het resultaat.
Jaap
jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Re: sponzige remmen

Bericht: # 181801Bericht jaapdekoning »

Wat me nu opvalt is dat de remleidingen bij de hoofdremcilinder eerst ca 10 cm omhooglopen, voordat ze naar beneden gaan. Is dat ook niet een bron van ellende (lucht dus)? Ik hoop dat het zichtbaar is wat ik bedoel.
Jaap
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: sponzige remmen

Bericht: # 181805Bericht Bertje »

Nee, maakt niks uit. Ook dan moet je ze kunnen ontluchten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: sponzige remmen

Bericht: # 181811Bericht Crelesy »

Eens met Bert. Die leidingen krijg je wel ontlucht
Ouwe meuk is leuk (beer)
jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Re: sponzige remmen

Bericht: # 181822Bericht jaapdekoning »

Afgelopen nacht de auto weggezet met de neus ca 25 cm omhoog en met het rempedaal ingedrukt. Ik had vanmorgen niet de indruk dat het beter was geworden.
Als de auto op de handrem staat is het sponzige effect veel minder, zo niet helemaal weg. Dat bevreemdde me, want dan zou het niet een luchtbel zijn. Want die is niet zomaar weg als de handrem is aangetrokken.
De trommels achter er maar weer eens afgehaald. Het inwendige van de trommels heb ik vorig jaar vervangen, merk Girling. Na het vervangen van de segmenten hoorde ik bij de eerste keren intrappen van de rem het zelfstellende mechaniek een aantal keren tikken.
Ik ben er van uit gegaan dat de remmen hiermee goed gesteld waren.
Echter: Ik kon links de stelnok 4 tikjes strakker zetten en rechts zelfs 11 tikjes. Nu lopen de trommels net wel/net niet vrij. Dat betekent dat het zelfstelmechaniek gewoon niet optimaal werkt.
Het rempedaal voelt nog niet helemaal hard aan maar is wel een stuk beter. Ook heb ik het idee dat de auto beter remt.
Ik ga er eerst maar weer gewoon mee rijden, over een paar weken besluit ik of ik het hierbij laat of toch nog verder ga zoeken.
Groeten, Jaap
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: sponzige remmen

Bericht: # 181823Bericht Crelesy »

Mooi!
Das wel een aannemelijke verklaring ja.
Ouwe meuk is leuk (beer)
jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Re: sponzige remmen

Bericht: # 182268Bericht jaapdekoning »

Omdat ik uiteindelijk toch niet tevreden was met de remwerking ben ik nog eens terug gaan denken hoe het allemaal is begonnen.
Het begon in het voorjaar met een remolielekkage uit de hoofdremcilinder. Tot dat moment remde de auto prima, en met een ‘hard’ rempedaal. Die hoofdremcilinder heb ik als eerste vervangen (ABS) en aansluitend meteen ook maar de Girling achterremmen (wielremcilinders en remsegmenten). Toen de remmen sponzig bleven heb ik ook nog de remslangen vernieuwd.
Vorige week de oude, lekkende hoofdremcilinder die ik nog niet weggegooid had, maar eens gedemonteerd. De cups waren uiteraard redelijk versleten en daarvoor nieuwe besteld bij ‘Der Franzose’. De nieuwe cups gemonteerd, de hoofdremcilinder weer in elkaar gebouwd, in de auto gemonteerd, en de hele zaak ontlucht.
Tot mijn verbazing (en blijdschap) is de remslag korter en voelt het pedaal aanzienlijk minder sponzig aan. Ik ben tevreden met hoe het aanvoelt en remt, maar vind het wel merkwaardig dat er zo’n verschil is tussen een nieuwe ABS hoofremcilinder en het originele exemplaar.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: sponzige remmen

Bericht: # 182270Bericht Bertje »

Zit er verschil in de diameters van deze hoofdremcilinders? Grotere diameter vraagt kleinere slag en voelt daardoor minsschien harder.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: sponzige remmen

Bericht: # 182274Bericht Crelesy »

Ja of toch nog ergens een grote bel lucht die niet uit je htc weg wilde om een of andere reden.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie