Zuigerveren: 1.75 of 2 mm
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Zuigerveren: 1.75 of 2 mm
Casus: Billancourt motor, code 800-01. Bovenste zuigerveren lijken te veel axiale speling te hebben, veren hebben ook niet bepaald meer een rechthoekige doorsnede. Hebben de veren staan klapperen, waardoor de sleuven uitgeslagen en de veren gesleten zijn? Gemeten veerhoogte 1.7 mm.
(Nieuwe) zuigerveren komen in twee varianten: 1.75, 2, 3.5 mm (twee compressieveren, één olieschraapveer) en 2, 2, 3.5 mm. Ik heb de zuigerveren eens omgezet en bij alle vier de zuigers blijkt de onderste (2 mm) zuigerveer prima in de bovenste sleuf te passen.
Wat te doen? Nieuwe veren 1.75 mm kopen, die dan dus weer veel axiale speling zullen hebben (in elk geval meer dan de onderste compressieveren), maar mogelijk wel oorspronkelijk in deze zuigers zaten? Of 2 mm kopen, die mooier lijken te passen?
(Nieuwe) zuigerveren komen in twee varianten: 1.75, 2, 3.5 mm (twee compressieveren, één olieschraapveer) en 2, 2, 3.5 mm. Ik heb de zuigerveren eens omgezet en bij alle vier de zuigers blijkt de onderste (2 mm) zuigerveer prima in de bovenste sleuf te passen.
Wat te doen? Nieuwe veren 1.75 mm kopen, die dan dus weer veel axiale speling zullen hebben (in elk geval meer dan de onderste compressieveren), maar mogelijk wel oorspronkelijk in deze zuigers zaten? Of 2 mm kopen, die mooier lijken te passen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Zuigerveren: 1.75 of 2 mm
Is niet moeilijk, die van 2 mm gebruiken, is geen probleem.
gr. Jan.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Zuigerveren: 1.75 of 2 mm
Dus uitgelubberde sleuf opvullen met dikkere veren? Sleuf zal niet meer mooi rechthoekig zijn
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Zuigerveren: 1.75 of 2 mm
Hmmm.
Als je de bovenste 1.7mm veer uit de zuiger haald en in de cillinder drukt, wat meet je dan? Hoe groot is de zuigerveerslot opening dan?
Lijkt me stug dat de sleuf in je zuiger exact evenredig is gesleten. En het is ook onwaarschijnlijk dat iemand er ooit een te dunne veer in heeft gezet..
Ik denk eerder dat die van 1.75 helemaal zo gek nog niet in je zuiger zal liggen. Of de boel is helemaal versleten. ( Zuiger en waarschijnlijk cillinder). Heb je niks ouds om mee te vergelijken? Miss even naar Rijswijk en passen bij R Quatre. Die zijn altijd heel behulpzaam gebleken..
Als je de bovenste 1.7mm veer uit de zuiger haald en in de cillinder drukt, wat meet je dan? Hoe groot is de zuigerveerslot opening dan?
Lijkt me stug dat de sleuf in je zuiger exact evenredig is gesleten. En het is ook onwaarschijnlijk dat iemand er ooit een te dunne veer in heeft gezet..
Ik denk eerder dat die van 1.75 helemaal zo gek nog niet in je zuiger zal liggen. Of de boel is helemaal versleten. ( Zuiger en waarschijnlijk cillinder). Heb je niks ouds om mee te vergelijken? Miss even naar Rijswijk en passen bij R Quatre. Die zijn altijd heel behulpzaam gebleken..
Ouwe meuk is leuk
Re: Zuigerveren: 1.75 of 2 mm
Ik zou eigenlijk altijd voor nieuwe zuigers met bijpassende veren gaan. De hoeveelheid werk icm de andere onderdelen zoals pakkingen zijn de extra investering waard om zeker te weten dat je iets goeds creerd.
Re: Zuigerveren: 1.75 of 2 mm
Gaat om axiale speling, zie foto. Zuigerveerslot kan ik wel meten, maar ik heb daar geen nominale waardes van, want "het slot mag nooit worden bijgewerkt" zou dus af fabriek de juiste waarde moeten hebben.Crelesy schreef: ↑di feb 07, 2023 8:51 pm Hmmm.
Als je de bovenste 1.7mm veer uit de zuiger haald en in de cillinder drukt, wat meet je dan? Hoe groot is de zuigerveerslot opening dan?
Lijkt me stug dat de sleuf in je zuiger exact evenredig is gesleten. En het is ook onwaarschijnlijk dat iemand er ooit een te dunne veer in heeft gezet..
Ik denk eerder dat die van 1.75 helemaal zo gek nog niet in je zuiger zal liggen. Of de boel is helemaal versleten. ( Zuiger en waarschijnlijk cillinder). Heb je niks ouds om mee te vergelijken? Miss even naar Rijswijk en passen bij R Quatre. Die zijn altijd heel behulpzaam gebleken..
Ter vergelijking heb ik de tweede compressieveer en bijbehorende sleuf, en een ander Billancourtblok met 1.75 bovenste veren met beduidend minder ruim in hun sleuf vallen.
Inmiddels besloten: ik ga (nieuwe) 2 mm veren plaatsen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Zuigerveren: 1.75 of 2 mm
In kluwer staat er een beschrjving om de zuigers te beoordelen en ook de cilinders. Zet een nieuwe zuigerring bovenaan de cilinderbus, net onder de aftekening/stootrand (recht zetten door de zuiger er even in te steken) en meet daar de zuigerveeropening. Dat zou tussen 0.38 en 0.9 mm moeten liggen. Als je nieuwe zuigerveren gebruikt voor de meting en de opening is groter, dan is de cilinderbus versleten en vermoedelijk ook je zuiger. Meet ook ff lager in de bus om zeker te zijn dat de zuigerveer daar ook past en niet klemt.
Kluwer item 30 van het motorhoofdstuk als je het volledig wilt lezen.
Groet, Bart
Kluwer item 30 van het motorhoofdstuk als je het volledig wilt lezen.
Groet, Bart