Spruitstuk vraagje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Spruitstuk vraagje

Bericht: # 181308Bericht jandoe1000 »

Ik heb een spruitstuk van een Billancourt motor laten vlakken. Het spruitstuk heeft een pijpje waar een slang op aangesloten kan worden die naar de carterontluchting loopt. Het pijpje kan eruit gedraaid worden. Onderzoek van het gat leerde dat er geen verbinding met het inlaatgedeelte van het spruitstuk is. En zo te zien ook niet met het uitlaatgedeelte. Ook na goed schoonmaken en met test met vloeistof niets te vinden. Vraag: wat is de functie van dit ding? En kan ik het gewoon afdoppen?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Spruitstuk vraagje

Bericht: # 181314Bericht Crelesy »

Mijn 782 cc billancourt heeft dat ook. Iedereen beweerde dat er een gat in moet zitten. Ik heb daar ook zeker weten geen gat. Daarmee zou je meer carter gassen kunnen verbranden. Soort PCV valve uit jaar kruik..
Denk dat dit de voor loper van sjoemel software was versie renault 8)

Ik heb het zo gelaten, rijd prima. Maar giet wel af en toe ff de sludge uit de ontluching.

Lekker laten zitten. Das mooi voor de puristen en de APK als dat nog relevant is.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Spruitstuk vraagje

Bericht: # 181315Bericht Bertje »

Daar hoort inderdaad een gaatje te zitten, zodat de sludge in de carterontluchtingsslang onder vacuum afgezogen wordt. Dit gaatje kan in de loop der tijd zo grondig dicht koeken/verkolen dat het bijna niet meer te vinden is. Krab het gat maar eens goed schoon, dan zou je een zwart puntje moeten vinden dat je voorzichtig met een boortje (met de hand) kan doorprikken/doorboren.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Spruitstuk vraagje

Bericht: # 181328Bericht jandoe1000 »

Dank voor jullie reacties. Ik heb een motortje dat alleen een slangetje heeft van klepdeksel naar carburateur en niet ook nog een naar het spruitstuk. Ik heb dus eigenlijk geen spruitstuk met deze voorziening nodig dus dop ik maar beter af. Toch?
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Spruitstuk vraagje

Bericht: # 181335Bericht Crelesy »

Ik zou het pijpje terug zetten het originele t stuk opsnorren om er alsnog een slang tussen te zetten.
Uit je carter ontluchting komt niet alleen maar lucht maar ook veel sludge in de vorm van olie en condens. De bekende " mayonaise". Ik haal het slangetje tussen T stuk en spruitsuk best vaak los, daar loopt dan een klein straaltje water uit en witte prut.
Het originele idee kan best geweest zijn dat de damp opnieuw word verbrand ( carter ontluchting naar carburateur) en de prut ook maar dan niks met t mengsel te maken heeft ( afgezogen via 1/2mm gaatje in spruitstuk).
Persoonlijk vind ik dat niks. Ik wil helemaal geen prut terug mijn blok in, en al helemaal geen gat in mijn spruitstuk waar ik met mijn mengsel via de carburateur rekening moet houden.( Carburateur rijker afgesteld om valse lucht gat te compenseren). Veel fabrikanten hadden gewoon een slang vanaf je carterdeksel langs het blok omlaag tot onder de auto. Gewoon open. En dan niks op de carburateur. Later is er een kogelklep op het spruitstuk gekomen zodat er wel gas in kon ( en vaak prut) maar niet tijdens het mengsel aanzuigen. En een slang naar je luchtfilter zodat de prut werd opgevangen door je filter.

Sluit het anders maar gewoon aan zoals je zegt en kijk na 500 km rijden maar eens naar de inhoud van dat slangetje en trek je luchtfilter er maar eens af. Ben je daar niet tevreden mee dan zou ik die derde slang af T stuk gebruiken om de prut te lozen.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Spruitstuk vraagje

Bericht: # 181336Bericht Bertje »

jandoe1000 schreef: di dec 13, 2022 2:53 pm Dank voor jullie reacties. Ik heb een motortje dat alleen een slangetje heeft van klepdeksel naar carburateur en niet ook nog een naar het spruitstuk. Ik heb dus eigenlijk geen spruitstuk met deze voorziening nodig dus dop ik maar beter af. Toch?
Feitelijk doe je dan een downgrade. Ik denk dat dat wel kan, maar het heeft dus als nadeel dat je carterventilatie (en bijgevolg je carburateur) meer vervuilt.

Overigens valt het wel mee in hoeverre de motorloop door dit piepkleine vacuumlekje wordt beïnvloedt: het speelt hooguit bij stationairloop een rol(letje) en is indien nodig te compenseren door de mengselschroef iets verder open te draaien.
Bij verder geopende gasklep valt dit luchtstroompje in het niks met de hoeveelheid lucht die via carburateur aangezogen wordt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie