benzinepomp

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

benzinepomp

Bericht: # 181247Bericht dirkoosterhoff »

Hoi,

In mijn Spaanse 4 zit een hangende benzinepomp met 3 aansluitingen dus met retour. Bovenop de pomp zit een klein gaatje. Hier lijkt soms olie uit te sputteren want die vind ik terug boven op de pomp en de chassis balk die er onder zit. Is het normaal dat er in de pomp zo'n gaatje zit en wat doet dat? Kan ik het dicht stoppen of is het olie sputteren juist een teken dat de pomp niet goed functioneert. Hij doet het verder prima overigens.
Alvast dank voor info en groet,
Dirk
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: benzinepomp

Bericht: # 181251Bericht Crelesy »

Er zit een membraan in die een pompende functie heeft. Als dat gaatje er niet in zit, dan ben je zeg maar lucht aan het comprimeren boven het membraan. Daar hoort geen olie uit te komen. Dan is er iets lek.
Als je pech hebt, dan lekt dat ook andersom en hevel je je carter vol met benzine. Check je oliepijl even. Is het hoog en dun zou ik niet meer rijden in ieder geval.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: benzinepomp

Bericht: # 181253Bericht dirkoosterhoff »

Nieuwe benzinepomp dus? Ik hoorde van iemand anders dat het misschien aan de carter ventilatie zou kunnen liggen. Dat die niet goed is en er dus teveel druk is en dat de druk dan via dat gaatje in de benzinepomp naar buiten komt. Ik denk zelf eigenlijk dat de pomp stuk is (ook al werkt hij wel gewoon).Ik ga in ieder geval het olie peil checken!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: benzinepomp

Bericht: # 181255Bericht Bertje »

Is inderdaad een ontluchtingsgaatje voor het membraan.

Hoe hard lekt het eigenlijk? Op de foto's te zien minimaal en het valt misschien alleen op omdat de rest van de motor zo schoon is...
Lijkt me normaal dat zo'n pompje (na verloop van tijd) een heel klein beetje zweet; dan weet je in elk geval zeker dat het op en neer gaande stiftje smering krijgt (ipv deels droog loopt).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: benzinepomp

Bericht: # 181264Bericht dirkoosterhoff »

Het is schoon omdat ik het na een tijdje rijden weer schoonmaak. Er lekt wel olie uit. Niet heel veel maar de pomp is dan nat en er liggen wat druppels op de chassis balk daar ongeveer in de buurt.
Lijkt er toch wel op dat er iets lek is in de pomp.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: benzinepomp

Bericht: # 181266Bericht Crelesy »

dirkoosterhoff schreef: di nov 29, 2022 11:36 pm Nieuwe benzinepomp dus? Ik hoorde van iemand anders dat het misschien aan de carter ventilatie zou kunnen liggen. Dat die niet goed is en er dus teveel druk is en dat de druk dan via dat gaatje in de benzinepomp naar buiten komt. Ik denk zelf eigenlijk dat de pomp stuk is (ook al werkt hij wel gewoon).Ik ga in ieder geval het olie peil checken!
Vaak brengt zon pompje idd nog zat op hoor. En veel nemen die druppel voor lief. En soms heb je toch pech en hevelt je carter vol benzine.
Dat laatste is vaak niet best voor je torretje
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: benzinepomp

Bericht: # 181283Bericht dirkoosterhoff »

Ik zet er een nieuwe pomp op en ga de olie verversen. Beter zeker voor het onzekere :D . Is het vervangen van de pomp gewoon er af bouten en de nieuwe er op of zijn er nog speciale dingen om op te letten?
Groet,Dirk
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: benzinepomp

Bericht: # 181284Bericht Crelesy »

De pomp is een hevel pomp. Dus bij elke slag word de pomp hevel bedient. Soms heb je moeite met terug monteren door de veerdruk van dat heveltje.
Gewoon even de motor een slagje verder rond. Dan heb je die veer spanning niet en kan je de pomp makkelijker monteren.
Verder geen pomp aan. Is een simpel klusje
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: benzinepomp

Bericht: # 181288Bericht dirkoosterhoff »

thanks :D .Gaat lukken
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: benzinepomp

Bericht: # 181290Bericht Bertje »

Ik beveel wat vloeibare pakking aan icm de papieren pakkingen. Onlangs had ik bij verschillende auto's met alleen de papieren pakkingen lichte lekkage.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: benzinepomp

Bericht: # 181291Bericht dirkoosterhoff »

Oke,goede tip!
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: benzinepomp

Bericht: # 181355Bericht dirkoosterhoff »

Nieuwe pomp gemonteerd en de olie ververst. Alles functioneert naar behoren en er is geen lekkage meer :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: benzinepomp

Bericht: # 181361Bericht Bertje »

Fijn!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: benzinepomp

Bericht: # 181567Bericht dirkoosterhoff »

Helaas :( , na een tijdje ermee te hebben gereden komt er toch af en toe nog een druppeltje olie uit het gaatje in de benzinepomp.
Oliepeil nagekeken, is prima. Carter ontluchting nagekeken en daar zit geen verstopping. de slang naar de carb is schoon en die naar het spruitstuk ook.
Nu moet een benzinepomp ook olie krijgen om te functioneren lijkt mij want het gat waar hij op aan gesloten zit is best groot en het ding is mechanisch dus zal gesmeerd moeten worden. Is het dan niet normaal dat er af en toe een drupje olie uit dat gaatje komt?
Zoniet heeft iemand dan een idee wat er nog aan de hand kan zijn?

p.s,het is dus een nieuwe benzinepomp

groet,Dirk
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: benzinepomp

Bericht: # 181568Bericht jandoe1000 »

Er lijkt me geen reden voor paniek met af en toe een druppeltje. Inderdaad moet de pomp ook gesmeerd worden. Olielekkage kan zijn oorzaak vinden in te hoge druk in het carter. Dat kan het gevolg zijn van slechte zuigerveren waardoor een deel van je compressie langs de zuigers gaat richting carter. Je zou de compressie eens kunnen meten. Dan weet je meer.
Plaats reactie