ontluchten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 862
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

ontluchten

Bericht: # 181142Bericht dirkoosterhoff »

Hoi,

Omdat mijn hoofdremcilinder een kleine lekkage vertoonde heb ik deze vervangen. Dat ging zonder problemen.
Echter bij het ontluchten loop ik tegen een probleem. Ik krijg de achterwielen niet ontlucht. het hele remsysteem is door de vorige eigenaar vernieuwd. ( voeringen remcilinders slangen en voorste remblokken) behalve dus de hoofdremcilinder. De remmen functioneerden prima voor het vervangen van de hoofdremcilinder. Er komt nu ook geen remolie bij het linker achterwiel. Wel bij het rechter. De voorwielen zijn goed te ontluchten. Waar moet ik het zoeken? Remdrukverdeler?

Groet, Dirk
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5135
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ontluchten

Bericht: # 181144Bericht Bertje »

Auto op de krik gehad bij het ontluchten?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: ontluchten

Bericht: # 181145Bericht Tweety »

Bertje schreef: za nov 12, 2022 10:39 pm Auto op de krik gehad bij het ontluchten?
zeg er nou even bij waarom. De remdrukverdeler sluit af als het linker achterwiel uit veert. Het makkelijkst is om het veertje los te halen toch ?
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: ontluchten

Bericht: # 181146Bericht Crelesy »

Als t allemaal echt niet wilde lukken. Pakte ik de rem segmenten achter er af. Potje vol en zorgen dat je je remcilinders in de gaten kan houden. Dan beetje remmen tot de zuigers er bijna uit ploppen. Rempedaal los en die zuigers dan helemaal in duwen. Met dat volume aan olie krijg je de lucht altijd uit de leidingen.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 862
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: ontluchten

Bericht: # 181147Bericht dirkoosterhoff »

Ik heb de auto niet op een krik gehad. Vind het heel raar omdat het hiervoor prima werkte. Op een lekkende hoofdcilinder na dan.
Snap niet wat er aan de hand is. moet iets met die remdruk verdeler zijn
Wat gebeurt er als ik dat veertje loshaal? en welk veertje bedoel je?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: ontluchten

Bericht: # 181148Bericht Hanz »

Veertje van de begrenzer. Maar de auto hoeft inderdaad niet op de krik om te kunnen ontluchten.

Hoe heb je geconstateerd dat er geen olie bij het LA-wiel komt?
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 862
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: ontluchten

Bericht: # 181149Bericht dirkoosterhoff »

Tijdens ontluchten. Transparante slang op de nippel en iemand anders die het rempedaal intrapt. er komt dan geen olie bij linker achterwiel door de slang. bij de voorwielen wel. bij het rechter achterwiel ook wel maar minder dan bij de voorwielen. het lijkt dus dat de olie wordt tegengehouden in de remdrukverdeler.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: ontluchten

Bericht: # 181150Bericht Tweety »

dirkoosterhoff schreef: za nov 12, 2022 11:36 pm Wat gebeurt er als ik dat veertje loshaal? en welk veertje bedoel je?
Er zit een veertje aan het hendeltje van de remdruk verdeler dat aan de linker swingarm vast zit (uit m'n hoof) Als de swingarm uitveert trekt het aan het hendeltje dat de remdrukverdeler der uimte geeft om de druk naar de achterremmen te beperken. Als je dat veertje loshaalt moet als het goed is de remdrukverdeler open blijven staan. Het kan zijn dat de afstelling van de verdeler zodanig was dat het nu lijkt alsof er vrijwel geen olie uitkomt. D'r kan natuurlijk ook ergens anders een kleine verstopping zitten die door aanwezige lucht in de leiding niet makkelijk door geblazen wordt. Probeer eerst om te zorgen dat de verdeler goed open staat.
Lukt het dan nog niet, dan zal je misschien de leidingen bij de verdeler los moeten halen (een beetje tot dat ze lekken) om vast te stellen waar de blokkade precies zit en zoveel mogelijk de leidingen vol remolie te krijgen, maar of dat lukt zonder de leidingen te beschadigen is maar zeer de vraag. Vaak zitten die nippels erg vast en wille7n er alleen uit met een dop sleutel.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 862
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: ontluchten

Bericht: # 181151Bericht dirkoosterhoff »

De remleidingen zijn allemaal goed los te krijgen want redelijk nieuw. Ik ben er nog eens mee bezig geweest en heb nu keiharde pedaaldruk op 3 wielen. Het linker achterwiel doet dus niks en daar gaat nog steeds geen olie naar toe. Ik denk dat er toch iets mis is met de remdrukverdeler want als ik het rechter achterwiel ontlucht zit er ook troep in de nieuwe remolie. een soort zwarte korreltjes. Voorwielen ontluchten geeft schone olie. Ik denk dus dat er binnen in de remdrukverdeler iets stuk is en dat dat misschien al zo was toen ik de auto kocht. Ik ga dit toch maar bij de garage op laten lossen want ik heb geen brug en onder de auto liggend aan die remdrukverdeler werken is niet te doen.
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties.
Groet,Dirk
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5135
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ontluchten

Bericht: # 181152Bericht Bertje »

Zwarte korreltjes? Mogelijk zijn je achterste remslangen van binnen aan het vergaan. Draai eens de ingaande nippel van de remslang los en kijk eens of daar wel remvloeistof komt (dus of het daar gaat lekken als je het pedaal intrapt).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: ontluchten

Bericht: # 181154Bericht Crelesy »

Met Bert eens.

Vervang de rubberen slangen maar. Denk dat t dan is opgelost
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 862
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: ontluchten

Bericht: # 181155Bericht dirkoosterhoff »

Thanks, Ik had ook al besloten om toch zelf preventief de begrenzer en de slangen te vervangen. Dan is het hele remsysteem zo'n beetje vervangen en weet ik zeker dat het schoon is en krijg ik het denk ik wel voor elkaar. Ik ga nog een paar van die oprij bokjes kopen zodat ik er ook beter bij kan. Is er nog een tip wat de handigste manier is om de begrenzer te verwijderen? En is de begrenzer met 3 aansluitingen die op de site van Rquatre staat ook voor de Spaanse viertjes? Lijkt in ieder geval wel precies hetzelfde.
Groet, Dirk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5135
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ontluchten

Bericht: # 181156Bericht Bertje »

Hoi Dirk, als je begrenzer nog werkt is vervangen niet nodig. En werkt-ie niet meer, dan komt dat doordat het plunjertje vast zit, en dat is wel weer los te krijgen. Werking checken: kijken of er iets aan de begrenzer beweegt als een assistent rempedaal indrukt en weer los laat.

Ik zie trouwens dat op deze begrenzer direct de slang van het linker achterwiel aangesloten zit; dus niet eerst een stukje starre leiding, zoals bij de Franse viertjes. Ik verwacht dat de begrenzer zelf dan ook afwijkt (grotere aansluiting waar direct de slang geplaatst zit).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 862
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: ontluchten

Bericht: # 181158Bericht dirkoosterhoff »

Goeie tip, dat ga ik dan eerst uitproberen. En ook over die grotere aansluiting met remslang had ik al mijn bedenkingen maar volgens Jan-Willem van Rquatre zou de begrenzer die op de site staat moeten passen. Maar dat ga ik dan nog even goed uitzoeken voor ik iets bestel. Dat mijn achterste remslangen gaar zijn en dus troep veroorzaken is wel duidelijk dus die vervang ik sowieso. Mogelijk kan ik dan de rest van de leidingen wat doorblazen om. ze weer schoon te krijgen.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 862
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: ontluchten

Bericht: # 181164Bericht dirkoosterhoff »

Nog even contact gehad met Jan-Willem van Quatre en die heeft precies het spul wat ik nodig heb :D .
Het gaat goed komen!
Plaats reactie