ombouw remmen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

ombouw remmen

Bericht: # 180864Bericht BVDP »

beste lezer,

Ik heb een R4 TL van 1986 en deze heeft rondom trommelremmen. Vooraan diameter 200 mm en achter 160 mm. Echt geweldig remmen is met deze setup niet mogelijk en in het huidige verkeer is de setup eigenlijk ondermaats.
Mijn idee is een upgrade te doen. Ik kan vooraan naar trommels van 228 mm of naar schijfremmen gaan. Achteraan zou de trommel naar 180 mm kunnen. Dat lijken me theoretisch de mogelijkheden. De handrem zal afhankelijk van de keuze ook anders moeten bediend worden maar daar zijn wel wat mogelijkheden.
Ik vraag me af wat ik buiten alles wat met de remtrommels te maken heeft, nog moet vervangen. Horen er ook telkens andere hoofdremcilinders en remkrachtbegrenzers bij of is een en ander verwisselbaar? Ik heb momenteel Amil velgen. Zijn er ombouwen waar ik deze niet meer kan gebruiken of is dat alleen bij stalen velgen?
Lijkt me interessant om dat eens op te lijsten.

Groet, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180865Bericht Bertje »

Het minste werk is ombouwen naar grotere remtrommels (van F4) vooraan, dit helpt een stuk: indien goed in orde en netjes afgesteld kun je dan zo hard remmen dat je bandjes slippen (dat wil je niet, maar geeft aan hoeveel remkracht er dan is).
Ombouw naar schijfremmen kan ook: geen remverschil vooraan meer en ze remmen altijd goed (schijfremmen houden zichzelf "schoon"; vervetten niet). Je zult de wagen dan moeten ombouwen naar handrem op de achterwielen, dus handremhendel onder dashboard vervalt en komt tussen de voorstoelen (er zijn modellen met handremhendel onder dashboard en handrem op de achterwielen, maar die komen relatief weinig voor). Je zult dan ook de remmen of in elk geval ankerplaten achteraan moeten vervangen, door het type waar handremkabels op in te haken zijn.
Hoofdremcilinder en remdrukbegrenzer kun je handhaven. Ook voorste remslangen kun je handhaven: die zijn bij trommelremmen (iets) langer dan bij schijfremmen, en dat is eigenlijk alleen maar handig (tijdens werkzaamheden).

Wat velgen betreft: de oude modellen concave stalen velgen zijn niet compatibel met schijfremmen (remklauw loopt dan aan op de velg), maar die Amils van jou zijn denk ik lichtmetalen velgen die bedoeld zijn voor wagens met schijfremmen,
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180867Bericht jandoe1000 »

Ik bouwde mijn 1976 R4TL om naar grotere trommels (F4). Dat was zo gepiept en andere aanpassingen waren niet nodig. De remkracht ging flink omhoog en de auto slaagde zelfs voor de remtest bij de RDW. Ombouw naar schijfremmen vraagt inderdaad om aanpassing van de handrem. Ik deed het bij een 1968 R4 die een 1400 Alpine motor kreeg. Maar verplaatsen van de bediening is niet nodig. Zie topic: viewtopic.php?t=17355&hilit=Handrem+achterwielen
Ook kun je gebruikmaken van de set-up van een 1982/83 GTL of R6 die de handrembediening onder het dashboard combineert met handrem op de achterwielen. Niet eenvoudig te vinden maar ik heb er toevallig nog een te koop!
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180880Bericht Crelesy »

Dus grotere remtrommels kunnen op de R4 uit 1976?

Achter de dichte wielen met die stalen kapjes dus? Oke. En dan kan dat met dezelfde handrem mechaniek voor? Dus die trekstang? Dat opend wel mogelijkheden voor mij.
Ouwe meuk is leuk (beer)
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180881Bericht jandoe1000 »

Ja, met een aantekening: ik verving en monteerde de grotere trommels inclusief de fusee. Daarom was het snel gepiept. Ik zag geen verschil in de fusees dus ik vermoed dat je de grotere trommels ook gewoon op de bestaande fusees kwijt kan.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180882Bericht Bertje »

Klopt, fusees zijn hetzelfde; ik heb zo een keer een TL geupgraded met trommels (en ankerplaten) van een F4.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180883Bericht BVDP »

Leuke reacties waar ik wel wat mee kan. De optie om vooraan grotere trommels te monteren lijkt me vrij eenvoudig uit te voeren; zeker als de fusee kan blijven.
Ik heb ook even geïnformeerd wat in België wettelijk kan; wat goed gekeurd wordt dus. Dat is simpel: niets. Er mag geen afwijking zijn van wat op het PV van het gelijkvormigheidsattest staat. Dat is balen dus. Wel benieuwd wie een verschil van 29 mm in de diameter van de remtrommel opmerkt (uhm).
Bedankt voor de respons.

Groet, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180886Bericht Bertje »

BVDP schreef: di sep 13, 2022 9:13 am Wel benieuwd wie een verschil van 29 mm in de diameter van de remtrommel opmerkt (uhm).
Knappe keurmeester die dat ziet inderdaad.
Schijfremmen op een TL gaat meer opvallen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180887Bericht Crelesy »

En wat de handrem betreft. Ik heb in mijn Suzuki 4x4 2 hoofd cillinders tussen de achterrem gezet. Deze dienen als handrem (per wiel, maar kan ook samen) en dat was ( als samenstel) APK waardig.
Dus dat ga ik dan eventueel als handrem gebruiken maar dan omgebouwd naar trekstang onder dashboard naar de achterwielen.
Die kabels naar de voorwielen werken voor mij niet goed genoeg.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180894Bericht Tweety »

Crelesy schreef: di sep 13, 2022 1:38 pm En wat de handrem betreft. Ik heb in mijn Suzuki 4x4 2 hoofd cillinders tussen de achterrem gezet. Deze dienen als handrem (per wiel, maar kan ook samen) en dat was ( als samenstel) APK waardig.
Een handrem mag volgens mij niet hydraulisch bedient worden, maar alleen mechanisch. Nu let in NL de keurmeester niet echt op bouwwijze, maar alleen op de werking, maar dit gaat toch vrij ver.
Crelesy schreef: di sep 13, 2022 1:38 pm Dus dat ga ik dan eventueel als handrem gebruiken maar dan omgebouwd naar trekstang onder dashboard naar de achterwielen.
Die kabels naar de voorwielen werken voor mij niet goed genoeg.
Er zijn voldoende manieren om de handrem op de achterwielen te krijgen, maar daarvoor moet je wel trommels hebben die daar geschikt voor zijn. Dan kan je of dmv een handrem tussen de stoelen, of dmv van de oorspronkelijke handrem rechts onder het stuur (en hefboom onder de motorkap, dmv 2 lange remkabels die je specifiek kan laten maken, of met de handrem links onder het stuur en de hefboom onder de auto zoals bij een R6 (en zoals deze bij een paar late TL's ? zijn gemonteerd) maar ook hiervoor zal je waarschijnlijk de kabels apart moeten laten maken.
Handrem is ook noodrem en vandaar dat er geen hydraulische bediening mag zijn.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180899Bericht Crelesy »

Ik vond meer dat de handrem met de trekstang onder het dashboard te weinig kracht geeft om te remmen. In ieder geval niet genoeg voor bij mij op de dijkhelling. Het heeft ook een vrij lange slag tussen dat de remsegmenten net niet gaan slepen en strak aan getrokken.

Daarom prefereer ik eigenlijk hydraulisch.

Maar veel autos hebben tegenwoordig een knop om de handrem er op te zetten. Dit zit toch ook in het systeem en is er niet naast voor nood?
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180900Bericht Bertje »

We gaan een beetje off-topic hier...

BVDP, ben je al voorzien van grotere trommels? Want mogelijk heb ik nog een setje liggen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180903Bericht BVDP »

Nee, nog niet voorzien. Stuur ff een pb dan handelen we het daar verder af.

Groet, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180907Bericht Bertje »

Net even gekeken. Ik heb alleen trommels en remschoenen; geen ankerplaten. Dus daarmee zou je er niet zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: ombouw remmen

Bericht: # 180908Bericht Tweety »

Crelesy schreef: wo sep 14, 2022 1:04 pm Ik vond meer dat de handrem met de trekstang onder het dashboard te weinig kracht geeft om te remmen. In ieder geval niet genoeg voor bij mij op de dijkhelling. Het heeft ook een vrij lange slag tussen dat de remsegmenten net niet gaan slepen en strak aan getrokken.
Bekent probleem, maar dat wordt meestal veroorzaakt door of verglaasde remschoenen, of een slechte handremkabel. (meestal de buitenkabel die roest)
Toen mijn kabels nieuw waren en de remschoenen ook, werkte de handrem perfect, 10 jaar later werd dat toch wat minder.
Crelesy schreef: wo sep 14, 2022 1:04 pm Maar veel autos hebben tegenwoordig een knop om de handrem er op te zetten. Dit zit toch ook in het systeem en is er niet naast voor nood?
Ik ga er van vanuit dat dat net zo werkt als bij een bus of vrachtwagen waar de handrem tegengesteld werkt. dmz dat de handrem door het systeem wordt opgeheven ipv aangetrokken, zodat bij een storing de handrem automatisch in werking gaat.
Plaats reactie