Pagina 8 van 13

Re: 72er

Geplaatst: di mar 14, 2023 4:25 pm
door JoReno
Is het een zelfde soort pen als van de motorkap ? Als dat zo is: weet je de exacte maat (lengte en diameter) ? Ik kom morgen in een ijzerwarenwinkel waar ze dit soort pennen hebben (en verkoop per stuk !! :)

Spanstiftjes heten die dingen......geloof ik.

Re: 72er

Geplaatst: di mar 14, 2023 6:23 pm
door Bertje
Dank voor het aanbod, Jo, maar spanstiften zijn hol en van verenstaal. Deze dingen zijn massief en lijken mij ook een stukje sterker.

Re: 72er

Geplaatst: di mar 14, 2023 7:16 pm
door Hanz
Bertje schreef: di mar 14, 2023 10:16 am De pen aan de andere kant heeft trouwens geen schroefdraad of moertje.
Typisch Renault-zuinigheid - als het ding aan een kant vast zit, kan de andere kant ook nergens heen.

Afbeelding

Re: 72er

Geplaatst: wo mar 15, 2023 2:02 pm
door Bertje
Dat is geen zuinigheid. Dat is: voorkomen dat de constructie overbepaald is.
Ook bijv het aantal wielmoeren klopt met dat principe.

Re: 72er

Geplaatst: wo mar 15, 2023 7:13 pm
door Hanz
Ik ben weliswaar constructief matig onderlegd, maar ik zie het meer in het licht van standaard 1 achteruitkijkspiegel, 1 zonneklep en (in het begin) in de fourgonnette standaard 1 stoel (de bijrijderstoel optioneel), dat soort dingen.

De girafon is nog een mooier voorbeeld: die kan je losschuiven zonder moeren te hoeven lossen, maar het ding blijft op zijn plaats door een slimme vorm van de scharnieren, tenzij je het ding erg ver optilt. De motorkap heeft trouwens ook geen moertjes om hem op zijn plaats te houden.

Aan de andere kant: waarom bestaan er modellen met 1, 3, 4 en 5 wielmoeren per wiel als er 1 constructie ideaal is? Ik heb ooit eens gehoord dan een oneven aantal wielmoeren beter is dan een even aantal maar ik zou de argumentatie niet kunnen herhalen.

Re: 72er

Geplaatst: zo mar 19, 2023 1:50 pm
door Bertje
Mijn reatie was niet helemaal serieus bedoeld, maar het is wel zo dat 3 punten een vlak definiëren. Daarom kan een krukje met 3 poten niet wiebelen, maar eentje met 4 (of meer) wel.
Verder moet het wiel natuurlijk wel stevig genoeg vast zitten: als gewicht en/of motorvermogen toenemen zie je dus typisch meer dan 3 wielmoeren.

Dat de girafonklep zonder gereedschap los kan lijkt mij een bewuste keuze: bij lange vrachten wil je die makkelijk uit kunnen nemen en in de laadbak kunnen leggen. De motorkap kun je niet zomaar uit schuiven omdat de scharnieren gespiegeld zijn (de een schuift uit naar links en de ander naar rechts).

Re: 72er

Geplaatst: zo mar 19, 2023 1:57 pm
door Bertje
Joreno had voor mij een losse scharnierpen en bij Hornbach had ikzelf scharnieren gehaald waar de pen uit kon. Die pennen bleken zeer vergelijkbaar en 6.9mm dik: dat klemt dan net niet in de scharnierdelen op de carrosserie en is dus niet geschikt.

Afbeelding

Daarom 2 slotbouten (diameter 7 mm) aangepast: niet ideaal, want ik heb eraan moeten vijlen (om van de vierkante nok onder de kop af te komen), dus dit zal gaan roesten, en de (ronde) koppen zijn eigenlijk lelijk groot, maar het past (en klemt) nu wel.

Afbeelding

Helaas blijkt de klep te laag te hangen, ook als ik de scharnieren zo laag mogelijk op de klep vastzet. Dat is op de foto niet duidelijk te zien, maar het rubber kiert aan de bovenkant. Even vergelijken met mijn 69er, mogelijk zijn de scharnierdelen op de carrosserie wat (omlaag) verbogen; die moet ik dan terug tikken/buigen.

Afbeelding

Afbeelding

Verder een jaren 60/70 interieur geregeld (dank Jandoe!), maar het lijkt erop dat die stoelen te breed zijn om compatibel te zijn met een handremhendel tussen de voorstoelen... Ze vallen deels over de handrembeugel heen en zijn (zonder verdere aanpassingen) niet vast te bouten. Een zien hoe dat op te lossen...

Afbeelding

Re: 72er

Geplaatst: zo mar 19, 2023 5:22 pm
door jandoe1000
De oplossing van het handremprobleem is smallere stoelen. Die bestaan wel en zaten in de nog vroegere modellen maar zijn niet eenvoudig te vinden. Het alternatief is dit: viewtopic.php?p=163742&hilit=Handrem#p163742

Re: 72er

Geplaatst: zo mar 19, 2023 9:29 pm
door Bertje
Óf recentere stoelen natuurlijk... En dat hoeven dan niet geblokte jaren 80 stoelen te zijn; in mijn 69er zit een stoffen interieur (jou misschien nog bekend) uit ik gok begin jaren 70 en dat is ook gewoon compatibel met een handremhendel tussen de voorstoelen.

Maar ik ga ook nog eens kijken of ik het kan oplossen door de geleiderails (reversibel) aan te passen.

Re: 72er

Geplaatst: vr mar 24, 2023 10:37 am
door Bertje
Voorspatborden uitlijnen: NOS origineel Renault spatbord rechts: past (na lichte aanpassingen) prima. Links is het een ander verhaal: 2 verschillende nieuwe patborden van onbekende herkomst geprobeerd en passen beiden voor geen meter: ze kieren t.o.v. het schutbord/"driehoekje" vd carrosserie aan de bovenkant en geven (daardoor?) een te grote kier t.o.v. de motorkap.
Origineel gebruikt spatbord (met werk) geprobeerd: past wél meteen al redelijk goed. Dus dan die maar opknappen ipv ergernis met wringen, buigen en slijpen om zo'n nieuw spatbord pas te maken.

Rechts OK (NOS):
Afbeelding

Links aanvankelijk huilen:
Afbeelding
Afbeelding

Maar met een origineel gebruikt spatbord OK:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij het rechter (NOS) spatbord heb ik trouwens de curve van de wielboog wat aangepast zodat deze netter aansluit op de carrosserie (ipv verspringt) en ook heb ik de rand waarmee deze tegen schutbord/"driehoekje" gebout zit op 2 plekken ingezaagd (en weer gelast) om de curve wat aan te passen. Dat wil overigens nier persé zeggen dat die maatvoering van dit spatbord niet klopt; kan ook dat het "driehoekje" wat verlopen is, want daaraan heb ik flink moeten lassen (hoewel rechts een stuk minder ingrijpend dan links: viewtopic.php?p=180803#p180803)

Afbeelding
Afbeelding

Re: 72er

Geplaatst: vr mar 24, 2023 7:00 pm
door jandoe1000
Kundig, Bertje! Zoveel zorgvuldig pas en meetwerk werd er nieuw in de fabriek niet aan besteed. Een man met een knuppel aan het eind van de productieband. Voordeel toen was dat ze geen 2k lak gebruikten. Dat maakte correctie mogelijk. 2k lak is mooi maar als je ernaar kijkt barst het al.

Re: 72er

Geplaatst: za mar 25, 2023 12:49 pm
door Bertje
Dankje Jandoe! En tsja, in de fabriek zullen de onderdelen onderling beter gepast hebben. We hebben hier te maken met afwijkingen in reproductieonderdelen én ontstaan door restauratiewerkzaamheden (slijpen, lassen, plamuren).

Maar goed, dit geeft dus wel (nogmaals) antwoord op de vraag "was een nieuw spatbord niet makkelijker geweest?"
En ook geeft het aan dat je plaatwerk eerst moet passen/pas moet maken voordat je het (laat) spuit(en).

Re: 72er

Geplaatst: za apr 01, 2023 10:54 am
door Bertje
Spatbordje gelast. De deuk vooraan laat ik voor wat het is; deze is op bepaalde plekken te ver naar buiten geklopt en valt dus niet weg te plamuren. Dit wordt dan een feature, in de zin van: een stukje karakter/patina/voorgeschiedenis.

Afbeelding

Verder het skai hemeltje geplaatst. Nu nog kijken of ik ook zonneklepjes heb zonder "oortje" aan de kant van het bevestigingspunt. Zo'n skai hemeltje zit minder strak tegen het dak dan de harde kunststoffen variant en komt kennelijk in conflict met die "oortjes" (zie rechter zonneklep op laatste foto).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: 72er

Geplaatst: za apr 01, 2023 11:40 am
door JoReno
Hemeltje zit er supermooi in ! Die streep rode verf valt niet in het zicht ?

Re: 72er

Geplaatst: za apr 01, 2023 1:06 pm
door Bertje
Ja, jouw hemeltje heeft een mooie nieuwe plek gevonden :)
Rode verf valt inderdaad uit t zicht. En alleen achteraan kan het wat strakker: die (kartonnen?) versteviging waarmee je de rand van het hemeltje rondom vastzet in een sleuf is daar een beetje vergaan, waardoor het hemeltje daar niet volledig op spanning staat.