72er

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181254Bericht Bertje »

Goed punt!

Gelukkig betreft het geen aluminium emmer, maar een beetje een viezig exemplaar van wit plastic.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 72er

Bericht: # 181267Bericht Crelesy »

O ja, nu ik beter kijk kan t best ook plastic zijn idd.
Mijn fout.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: 72er

Bericht: # 181313Bericht dirkoosterhoff »

Mooi project hoor! Wordt vast een heel mooi viertje. Die donker groene kleur en de bordeaux uitvoering vind ik de mooiste :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181316Bericht Bertje »

dirkoosterhoff schreef: di dec 06, 2022 6:38 pm Mooi project hoor! Wordt vast een heel mooi viertje. Die donker groene kleur en de bordeaux uitvoering vind ik de mooiste :D
Dankje!

Ben bezig geweest met chassis kitten en verven en leidingen trekken. Hiertoe heb ik leidingklemmetjes uit mijn projectchassis hergebruikt. Probleem is dat voor demontage het pennetje eruit moet en als je het simpelweg door tikt ligt het vervolgens in de achterliggende balk. Als je echter een 2mm gaatje boort en er een schroefje in draait, dan kun je het pinnetje eruit trekken en het klemmetje (met beleid) demonteren en opnieuw gebruiken:

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: 72er

Bericht: # 181317Bericht JoReno »

Slim. Ik ben ongeveer in dezelfde fase met het chassis en ik miste een aantal klemmetjes omdat ik ze in het begin van de restauratiefase verwijderd had........Dus heb ik een paar nieuwe moeten kopen (en die dubbele zijn niet echt goedkoop).
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: 72er

Bericht: # 181320Bericht kaasjong »

Bertje schreef: wo dec 07, 2022 1:29 pm Als je echter een 2mm gaatje boort en er een schroefje in draait, dan kun je het pinnetje eruit trekken en het klemmetje (met beleid) demonteren en opnieuw gebruiken:
Inderdaad mooi project. En slim bedacht, alleen voor mij net ff te laat. Dan maar met het volgende project
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181332Bericht Bertje »

Ankerplaten, remtrommels en remdrukbegrenzershuis inmiddels dik in de verf.

Afbeelding

Verder heb ik de brandstofleiding gerepareerd. Deze had op 1 plek wat putroest en beginnende gaatjes: zonde om weg te gooien omdat letterlijk 2 cm slecht was. Ik heb de gaatjes op lage stroom dicht gelast en de leiding hier ook wat meer wanddikte gegeven. Daarna weer een aantal lagen Epifanes primer en aflak en tot slot de rubber sleeve er weer omheen. Deze zit op plekken waar de leidingen veel water vangen, dus bij de wielkasten. Ik zorg er altijd voor dat zo'n sleeve eindigt bij een horizontaal of aflopend stuk van de leiding, zodat deze niet vol water kan lopen (want dan werkt hij averechts).
Helaas geen voor-foto, maar het idee is denk ik duidelijk.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181350Bericht Bertje »

Km-teller met kabelboom, ruitenwissermotor en kachel geplaatst. Ook remdrukbegrenzer geplaatst. Verder dashboard gerepareerd: stalen plaatje en popnagels gebruikt om afgebroken bevestigingspunt te reconstrueren. Zit straks rechts onder, dus uit het zicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verder veel tijd kwijt geweest met de luchtklep: er bleek nog een restant van de oude klep in die kraalrand op de carrosserie te zitten. Ik heb een stalen stripje van een kraalrandje voorzien en probeer daarmee het restant dicht te buigen en eruit te wrikken, maar valt niet mee. Iemand daar nog tips voor?

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181354Bericht Bertje »

Achterremmen omgebouwd: van kleine maat zonder naar grote maat mét handremaansluiting. Om het onderste lager te kunnen trekken heb je een trekker met lage steekdiepte nodig; daar heb ik ooit een trekker op aangepast (onderzijdes afgevlakt).

Het onderplaatje waar de rubber lip van de remtrommel op afsluit was bij demontage verbogen, deze heb ik zorgvuldig recht getikt en weer terug geplaatst. Aan de andere kant zat dit plaatje minder hard geklemd en kwam het overbogen los.
En ja, er ontbreekt nog een trekveertje onderaan; de veertjes die ik van thuis had meegenomen bleken te lang (komen van ander model remmen af denk ik).

Iemand nog interesse in z.g.a.n. remdelen van de kleine maat?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 72er

Bericht: # 181362Bericht Crelesy »

Ziet er goed uit Bert! Ik zie ook dat de remtrommel een ware verbetering is met die zelfspanners op de handrem. Ipv die verstel nokken die altijd vast geroest zitten.
Ouwe meuk is leuk (beer)
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: 72er

Bericht: # 181366Bericht jandoe1000 »

Verder veel tijd kwijt geweest met de luchtklep: er bleek nog een restant van de oude klep in die kraalrand op de carrosserie te zitten. Ik heb een stalen stripje van een kraalrandje voorzien en probeer daarmee het restant dicht te buigen en eruit te wrikken, maar valt niet mee. Iemand daar nog tips voor?
Laat dit zich er niet uitduwen met de nieuwe klep? Anders kun je wellicht met een stuk stalen pen met de juiste diameter gelast of een enigszins gebogen stalen strip het restant eruit tikken?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181367Bericht Bertje »

Crelesy schreef: do dec 22, 2022 8:07 am Ziet er goed uit Bert! Ik zie ook dat de remtrommel een ware verbetering is met die zelfspanners op de handrem. Ipv die verstel nokken die altijd vast geroest zitten.
Eens! Hoewel het met dat "zelfspannen" wel mee valt: volgens mij heb ik nog nooit meegemaakt dat ze vanzelf een tandje strakker klikken.

Op beide originele ankerplaten was trouwens al een moer gelast, zodat je ten minste fatsoenlijk grip kan krijgen op die stelnokken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181368Bericht Bertje »

jandoe1000 schreef: do dec 22, 2022 2:39 pm Anders kun je wellicht met een stuk stalen pen met de juiste diameter gelast of een enigszins gebogen stalen strip het restant eruit tikken?
Precies wat ik van de week gedaan heb en waar ik vandaag weer mee verder ben gegaan. Inmiddels is al het oude spul eruit.
Opmerkelijk trouwens: de kraalrand op de carrosserie lijkt zowaar RVS te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: 72er

Bericht: # 181369Bericht Hanz »

Apart dat dat stuk klep in de rand is achtergebleven. Hoe krijgt iemand dat voor elkaar?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181370Bericht Bertje »

Klep zal op t laatst van kroepoek zijn geweest...
Fijn dat de kraalrand op de carrosserie van RVS is: anders was die inmiddels ook verdwenen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie