72er
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: 72er
Stekkers verkeerd aangesloten op zekeringhouder, Crelesy?
@Jandoe: nee, maar ook technisch afwijkend (Cleon motor, 12V)
Mijn 69er is vergelijkbaar qua setup, maar hier en daar ook anders, o.a. de connector van het contactslot. Ik zal deze nog eens als referentie gebruiken om de bedrading van de zekeringhouder te checken.
@Jandoe: nee, maar ook technisch afwijkend (Cleon motor, 12V)
Mijn 69er is vergelijkbaar qua setup, maar hier en daar ook anders, o.a. de connector van het contactslot. Ik zal deze nog eens als referentie gebruiken om de bedrading van de zekeringhouder te checken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
Het voorbeeld ernaast gezet en bedrading van het zekeringkastje vergeleken. Was inderdaad anders, wat vreemd is, want bij de projectauto is het zekeringskastje niet los geweest van de kabelboom. En wat ook opvallend was: de kleurcodering lijkt na omstekkering minder logisch, want aanvankelijk kreeg een zekering van zowel boven als beneden een rood-gele kabel en dat zijn nu verschillende kleuren geworden. Hoe dan ook heb ik alles nu aan de gang gekregen, inclusief de startmotor. Ik bleek de schakeldraad van de bendix verward te hebben met de signaaldraad van de temperatuursensor, doordat de stekkers andersom niet matchten. Verloopje gemaakt en nu krijgt de bendix alleen spanning als je de sleutel helemaal doordaait (dus tijdens het starten).
Ook de claxon weer gangbaar gemaakt: de interne contacten bleken verkleefd/geoxideerd.
Verder gaf mijn testaccu opeens wel erg weinig spanning, hoewel vers van de druppellader. Hoewel deze onderhoudsvrij is zitten er onder de sticker op de bovenkant doppen die eruit kunnen. Gecheckt en de platen stonden niet helemaal onder, dus bijgevuld met gedestilleerd water totdat dit wel het geval was. Hangt nu aan de lader, eens zien of we volgende keer kunnen starten.
Ook de claxon weer gangbaar gemaakt: de interne contacten bleken verkleefd/geoxideerd.
Verder gaf mijn testaccu opeens wel erg weinig spanning, hoewel vers van de druppellader. Hoewel deze onderhoudsvrij is zitten er onder de sticker op de bovenkant doppen die eruit kunnen. Gecheckt en de platen stonden niet helemaal onder, dus bijgevuld met gedestilleerd water totdat dit wel het geval was. Hangt nu aan de lader, eens zien of we volgende keer kunnen starten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
Fijn dat t gelukt is met alle bedrading om te starten.
En ja ik vond ook de bedrading niet erg vanzelfsprekend. Ik denk ook dat daarom de bedrading bij de zekering houders nog wel eens verkeerd zit.
En ja ik vond ook de bedrading niet erg vanzelfsprekend. Ik denk ook dat daarom de bedrading bij de zekering houders nog wel eens verkeerd zit.
Ouwe meuk is leuk
Re: 72er
Ik heb foto's gemaakt voor en na het omstekkeren. De fout zat vooral in het verkeerd aansluiten van de startmotor-bendix en ook waren wat zekeringen geoxideerd. Misschien dat ik het later nog eens terugstekker naar hoe het was, daarbij zat mogelijk de ruitenwissermotor op een geschakelde zekering, maar dat is eigenlijk wel prima. Aan de andere kant: als het werkt...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
Inmiddels de motor aan de praat gekregen, loopt netjes. Wel nog wat luid omdat de uitlaat wat lekt, met name de overgang van het eerste pijpje naar het pijpje dat door het binnenscherm gaat. Eens zien of ik daar wat uitlaatpasta op smeer, of een beter (minder roestig) eerste pijpje plaats (dat dan waarschijnlijk nauwer aansluit op het - nieuwe - tweede pijpje).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
Mooi. Vordert al lekker.
Bij mij lekt de uitlaat daar ook. En met pasta gaat t na verloop van tijd toch weer lekken. Bij mij althans.
Het luchtfilter word er zwart van op de lamellen. Ik heb er eigenlijk nog geen goede oplossing voor gevonden. Tis maar een simpele verbinding.
Bij mij lekt de uitlaat daar ook. En met pasta gaat t na verloop van tijd toch weer lekken. Bij mij althans.
Het luchtfilter word er zwart van op de lamellen. Ik heb er eigenlijk nog geen goede oplossing voor gevonden. Tis maar een simpele verbinding.
Ouwe meuk is leuk
Re: 72er
Dankje, begint inderdaad op te schieten. Binnenkort de focus maar op het laatste stuk carrosserie: de motorkap.
Zal eens zien of ik een vers(er) eerst pijpje heb, dat netter aansluit op de (nieuwe) tweede pijp.
Zal eens zien of ik een vers(er) eerst pijpje heb, dat netter aansluit op de (nieuwe) tweede pijp.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
Begonnen met de motorkap: er zat hier en daar aardig wat roest tussen buitenplaat en frame. Ik heb het frame hier en daar los geprepareerd zodat ik er met schuurpapier en staalborstel bij kon. Dit zit nu in de Fertan en gaat daarna dik in de roestwerende primer, hopelijk is dat afdoende.
Verder heb ik de knipperlichtgaten aangepast zodat ik het oude (ronde) model knipperlichten kan plaatsen. Opmerkelijk daarbij is dat de binnenplaat nog een cirkelboogje heeft dat overeen komt met de betreffende ronde uitsparing: een rudimentair overblijfsel van dat type knipperlicht in de latere motorkappen met rechthoekige knippers
Verder heb ik de knipperlichtgaten aangepast zodat ik het oude (ronde) model knipperlichten kan plaatsen. Opmerkelijk daarbij is dat de binnenplaat nog een cirkelboogje heeft dat overeen komt met de betreffende ronde uitsparing: een rudimentair overblijfsel van dat type knipperlicht in de latere motorkappen met rechthoekige knippers
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: 72er
Het doet me groot genoegen dat je hebt gekozen voor de ronde knippers!
Re: 72er
Dank voor jullie enthousiasme, heren! Het is een redelijk simpele aanpassing doordat alleen de huidplaat aangepast moet worden, niet het achterliggende frame. Ben wel even benieuwd wat de keurmeester zal zeggen van witte knipperlichten. Gezien hoe oud de wagen is hoeft dat overigens maar één keer goedgekeurd te worden...!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 72er
Tegenwoordig kun je overal oranje lampjes kopen hoor ! Je moet niet in alles blijven hangen in de jaren 70 . Om de keurmeester alvast vooraf tegemoet te komen, zet je die er voor één keer in en bij thuiskomst, na goedkeuring (want daar twijfel ik niet aan), zet je er natuurlijk weer de tijdgebonden `gewone` lampjes in
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)