Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182614Bericht kaasjong »

Crelesy schreef: wo okt 04, 2023 7:12 am Zomaar een idee..
En geen ervaring met deze stuur kolom, maar zit niet toevallig het kontaktslot in de weg om deze stang te schuiven? Je hebt natuurlijk een stuurslot. Ik weet niet hoe dat in elkaar valt, maar misschien zit dat in een verkeerde uitsparing nu?
Dat zou wel schandalig dom zijn maar hier heb ik niet aan gedacht. Ik dacht alleen: "Hij kan draaien dus zit niet op contactslot" maar hij kan natuurlijk ook verkeerd zitten. Dit ga ik vanavond meteen bekijken. Het klinkt wel heel logisch
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182616Bericht Bertje »

Al draaiend de stang van de stuurkolom wat naar boven schuiven t.o.v. de stuurkolom. Mogelijk moet je het stuur even op de spiebaan schuiven om als het ware een handvat te hebben.

Tip: het stuurslot slaat niet in als je ofwel de sleutel helemaal doordraait tot contact en vervolgens weer terugdraait (wel in het slot laten zitten!) ofwel in de stand "G" draait en dan uit het slot trekt (dit is de "garagestand").
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182618Bericht kaasjong »

kaasjong schreef: wo okt 04, 2023 8:08 am
Crelesy schreef: wo okt 04, 2023 7:12 am Zomaar een idee..
En geen ervaring met deze stuur kolom, maar zit niet toevallig het kontaktslot in de weg om deze stang te schuiven? Je hebt natuurlijk een stuurslot. Ik weet niet hoe dat in elkaar valt, maar misschien zit dat in een verkeerde uitsparing nu?
Dat zou wel schandalig dom zijn maar hier heb ik niet aan gedacht. Ik dacht alleen: "Hij kan draaien dus zit niet op contactslot" maar hij kan natuurlijk ook verkeerd zitten. Dit ga ik vanavond meteen bekijken. Het klinkt wel heel logisch
Gecheckt maar dit is het niet. Eenerzijds blij want dan is het in ieder geval geen domme misser maar anderzijds jammer want ik had liever dat het probleem opgelost is.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182619Bericht Bertje »

Bertje schreef: wo okt 04, 2023 10:22 am Al draaiend de stang van de stuurkolom wat naar boven schuiven t.o.v. de stuurkolom. Mogelijk moet je het stuur even op de spiebaan schuiven om als het ware een handvat te hebben.
En is dit het dan wel...?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182620Bericht Crelesy »

En heb je het contact slot helemaal verwijderd of alleen maar gekeken of i op slot zat?

Die stuurkolom zit verder niks in volgens mij. Tis een massieve stang in lagers (en keerring onder) in een buis.
Aan die buis hangt een contactslot.
Je hebt de boel los liggen. Dus makkelijk te controleren.

Misschien ergens nog een seegerveer op de massieve stang zitten wat nu aan de verkeerde kant van een (glij) lager zit?

Of je bent misschien te lief...
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182644Bericht kaasjong »

Het spijt me dat ik even van de radar ben geweest, zat er ff niet in helaas.
Vandaag weer aan de gang. Het contactslot er helemaal uitgehaald (zoals Crelesy voorstelde). Dat was het dus, de stuurkolom gaat soepel heen en weer en kan dus makkelijk in elkaar geschoven worden. Onvoorstelbaar..
Daarna de rest daaromheen gemonteerd (hoofdremcillinder, remlieidingen en de koppelingskabel) Dat ging lekker en geen gekke verrassingen.
Omzetten van de cilinder van het achterklepslot gaat nog steeds moeizaam. Borgpen is er eindelijk uit maar hij komt er nog niet uit. Staat nu te weken in de kruipolie.
Daarna dachten we de cilinder van het contactslot te vervangen maar daarbij ging van alles mis. Kijken op het forum en daar lees ik dat het niet mogelijk is :oops: , had ik beter eerder kunnen doen. Nu is de stekker uit elkaar gevallen en weet ik niet in welke stand ik hem moet monteren. Iemand een tip of een link waar ik dat kan vinden?
Wel blij dat er weer vorderingen zijn en met name Crelesy en Bertje: "bedankt voor het meedenken!!"

Helaas lukt het fotos uploaden vandaag niet vanwege een storinkje. Die komen de volgende week dus
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182677Bericht kaasjong »

De stekker van het slot zit weer in elkaar. Kan maar op 1 manier omdat het kruis van het contact ongelijke armen heeft. Was dus eenvoudig
En omdat het uploaden weer werkt alsnog de fotos van het stuur

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182681Bericht Bertje »

Ziet er prima uit zo!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182685Bericht kaasjong »

Vanmiddag aan 1 zijnde de stofhoes van de aandrijfas vervangen. Voor alles een eerste keer dus ook voor dit. Het is wel een behoorlijke klus waarbij je ook nog eens goed moet oppassen. Vooral de naaldlagers zijn trickie, gelukkig was Sylvie daarover wel duidelijk.
Ik heb wel ondertussen nog een paar keer aan het aanbod van Bertje gedacht maar uiteindelijk is het gelukt allemaal. En dan heb je het toch maar weer zelf gedaan.
Geen productieve dag maar uiteindelijk wel bevredigend!
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182737Bericht kaasjong »

Afgelopen dinsdag wilden we de gerenoveerde aandrijfas verder afmonteren en de andere kant doen. Dat liep dus anders....
Het bleek dus dat de aandrijfas die we opgeknapt hadden ooit met geweld uit het wiel is geslagen. De draad was volledig op elkaar gedrukt en de moer was er met geen mogelijkheid op te krijgen. Na een uur prutsen met stukjes afslijpen en een kleine vijl toch maar besloten ons verlies te nemen en de as er weer uit gehaald. De oorspronkelijke as erbij gepakt en gestript en vervolgens de hoesen omgezet. We krijgen er gelukkig wel ervaring mee dus het ging al een stuk sneller dan de eerste keer.
De nieuw opgeknapte aas floepte er simpel in en de moer ging er vlotjes op.
TIP voor anderen: controleer dus niet alleen op speling maar ook of de moer past!!

Helaas hadden we niet veel tijd verder dus hebben we alleen de uitlaat er nog op gezet. Verrassend hoe dat gaat (bij ons). Initieel lijkt het niet te passen (uitlaat tegen het binnenscherm ipv midden in het gat) maar uiteindelijk kloppen alle gaten toch en bij het vastzetten zat alles op d juiste plek. Een dikke meevaller.

Volgende week weer een gebroken dag maar dan hopen we de andere aandrijfas te doen
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182741Bericht Bertje »

Aandrijfashoezen is inderdaad een klusje dat je een paar keer gedaan moet hebben om handigheid te krijgen (geldt eigenlijk voor alle reparatie/restauratie werkzaamheden). En met dat homokineetvet wordt het ook letterlijk een vettige bende. Tegenwoordig begin ik alleen nog maar aan dit klusje als ik minstens 2 (liefst meer) assen moet doen :)

Wat beschadigde schroefdraad betreft: soms verbaas je je hoeveel verschillende manieren mensen kunnen bedenken om werkzaamheden verkeerd te doen en onderdelen te vernielen. In dit geval: als je zó hard moet slaan zou je toch moeten denken: klopt dit wel?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182781Bericht kaasjong »

Vandaag was de beurt aan de ander stofhoes. Ervaring met twee eerdere gevallen dus wat kan ons gebeuren...., we hadden beter moeten weten. Niet dat het heel erg tegen zat maar de tripode zat echt muurvast op de as. Bertje schreef in de vorige post dat hij zich afvroeg waarom mensen zo beuken op iets. Nou, in dit geval heb ik het ook gedaan, met moker en beitel.
Uiteindelijk eraf en schoon kunnen maken, daarna hoezen erom met vet erin en toen er weer op. Dat ging een stuk soepeler.
Uiteindelijk ziet het er goed uit, en gedacht aan een foto.
Afbeelding

Daarna nog een beetje tijd over dus de radiateur erop gezet. Niet moeilijk maar die bouten en moeren zitten wel op moeilijk bereikbare plekken dus vergt het toch wel tijd. Wordt er wel meer een auto door
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182788Bericht Bertje »

Lukte het niet met een 3-benige trekker?

Als de tripode klemt zet ik de as in de bankschroef en tik de tripode eraf, i.p.v. de as erdoorheen. Dan loop je geen risico op beschadiging schroefdraad. Wel zorgen dat je de tripode alleen op de body raakt, niet op lagers. En als je ooit toch eens op een schroefdraad moet kloppen kun je de schroefdraad beschermen tegen vervorming door de moer er weer op te draaien.

Maar goed, eind goed al goed, fijn dat het gelukt is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182819Bericht kaasjong »

Vandaag wel wat gedaan maar niet heel veel. Slangen aangesloten, bobine en meer kleine prutzaakjes rond de motor.
Helaas iets teveel tijd kwijt geraakt met zoeken naar schroefjes en ander klein spul.

Vraagje, is de schroef waarmee de kabel voor het gas vastzit bij de carburateur een speciale? Die ontbreekt namelijk en ik denk dat hij er in het begin ook niet was. Kan ik daar gewoon een m4 in zetten?
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182821Bericht JoReno »

kaasjong schreef: di nov 07, 2023 8:17 pmHelaas iets teveel tijd kwijt geraakt met zoeken naar schroefjes en ander klein spul.
Dat herken ik. Soms moet je niet té lang zoeken en dat onderdeel op een later moment afmaken (als dat kan). En al je écht wezenlijke onderdelen blijft missen: foto´s maken op basis van Google, sites, handboeken, Haynes etc. en dan op het forum navraag doen. Kwestie van volhouden :D .
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie