Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183017Bericht jandoe1000 »

De startmotor heeft maar 1 kabel. De plus. De min komt via de motor. Hetzelfde geldt voor het startrelais/ solenoid. Alleen een plus vanaf het contactslot. Er moet dus een goede aarde van de accu min naar de motor en voor de goede orde ook een kabel naar het chassis.
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183021Bericht kaasjong »

Vandaag nog eens gekeken naar de aansluiting voor het reservewiel. Ik weet niet wat ik dinsdag had maar ik was niet helder en plaats daarom ook geen foto omdat het er dan 1 moet zijn met het schaamrood op mijn wangen :oops:
Ik had dinsdag blijkbaar de haak omgedraaid. Dat kan natuurlijk maar als hij dan niet past en je kan niet bedenken dat het dan misschien anders moet, tjaa..
Het zal wel door de perikelen met de startmotor zijn gekomen. Daar ben ik vanmiddag mee bezig geweest om hem er uit te halen. Ik lees overal op het forum dat het verschrikkelijk is en dat klopt. Ik heb hem er bijna uit en ga hopelijk vrijdag kijken wat er aan mankeert
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183024Bericht Bertje »

Bij de Cleon motor is de startmotor lastig bereikbaar. Als je het spruitstuk niet wil loshalen (want dat kost je een pakking), dan kun je het beste het motorblok een stukje opkrikken om een paar cm meer ruimte te krijgen t.o.v. het binnenscherm. Hiertoe moet je de 2 moertjes lossen op de vertikale draadeindjes van de motorsteunen (en eigenlijk ook de uitlaat even lossen van het spruitstuk).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183040Bericht kaasjong »

Gisteren hebben we , vanwege de kou, heel kort gesleuteld.
En dom gedaan.....
De nieuwe startmotor zat er in. Getest of hij goed rond gaat en via de plus goed schakelt. Alles tip top in orde!
Vervolgens de verwijderde spullen vast zetten, motorsteun, hoofdremcillinder, uitlaat maar daarbij vergeten de min-pool van de accu te halen. Dus bij het vastzetten van de motorsteun bij de startmotor een klein beetje sluiting met de sleutel.
Dom dom dom..

Nu tikt de startmotor alleen nog maar maar gaat hij niet meer rond.
Meest waarschijnlijke is dat hij kapot is of kan ik nog iets proberen??
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183043Bericht Crelesy »

Wat voor sluiting heb je dan gemaakt? Als je met een steeksleutel de plus hebt geraakt en t vonkt, dan heb je een kring gemaakt met de plus zelf en blijft de startmotor buiten spel.
Heb je de startmotor behuizing geraakt met de sleutel dan heb je een vonk gezien aan de min zijde van de startmotor en dan heb je vermoedelijk ergens lekspanning lopen.
Er hoort een min op de behuizing. Dus daar gaat ook de startmotor niet van stuk.
Deze motor deed het wel als je 'm los hebt op de werkbank toch?
Nu in de auto gaat I slecht rond.
Is er niet iets anders aan de hand? Is je massa aan het blok via chassis wel oke? En is nu niet toevallig je accu leeg gelopen door een lekspanning of kortsluiting elders?

Vind dat je maar weinig geluk hebt met t start systeem. Misschien kan er eens iemand mee kijken met je die meer ervaring heeft met spanning en stroom?

Waar staat je sleutel hok?
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183044Bericht kaasjong »

Crelesy schreef: do jan 11, 2024 7:40 am Wat voor sluiting heb je dan gemaakt? Als je met een steeksleutel de plus hebt geraakt en t vonkt, dan heb je een kring gemaakt met de plus zelf en blijft de startmotor buiten spel.
Precies dat, de dikke plus naar de beugel van motorophanging. Was een vonk maar daarna wel smeulstank even
Crelesy schreef: do jan 11, 2024 7:40 am Deze motor deed het wel als je 'm los hebt op de werkbank toch?
Nu in de auto gaat I slecht rond.
Hij ging aan de motor ook goed rond. Dat hadden we getest voordat we de spullen weer gingen vastzetten.
Nu alleen een klik
Crelesy schreef: do jan 11, 2024 7:40 am Is er niet iets anders aan de hand? Is je massa aan het blok via chassis wel oke? En is nu niet toevallig je accu leeg gelopen door een lekspanning of kortsluiting elders?
De massa via het blok is goed. Accu heb ik niet gecontroleerd, mogelijk is dat het. Ik zal hem vanavond aan de druppelaar zetten voor de zekerheid en morgenochtend weer eens proberen.
Crelesy schreef: do jan 11, 2024 7:40 am Vind dat je maar weinig geluk hebt met t start systeem. Misschien kan er eens iemand mee kijken met je die meer ervaring heeft met spanning en stroom?

Waar staat je sleutel hok?
Inderdaad niet veel geluk maar, eerlijkheid gebied het om te zeggen, vooral veel domheid. De eerste startmotor had ik niet moeten plaatsen omdat dat schakelen met de min gewoon niet klopt. En bij sleutelen moetje de accu gewoon loskoppelen, daar is geen excuus voor.
Wij sleutelen in Vierakker, onder de rook van Zutphen.
Ik zal inderdaad eens op zoek gaan naar een stroomdeskundig iemand
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183046Bericht Crelesy »

Oei Zutphen. Das voor mij wel heel erg uit de buurt om zi maar even langs te wippen. Misschien zijn er andere sleutelaars hier die dat wellicht wel kunnen.

Met een volle accu denk ik wel dat I weer rond gaat hoor.
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183055Bericht kaasjong »

Crelesy schreef: do jan 11, 2024 6:59 pm Met een volle accu denk ik wel dat I weer rond gaat hoor.
Vandaag even geprobeerd en je hebt gelijk. Hij gaat gewoon goed rond. Dat is een pak van m'n hart
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183069Bericht kaasjong »

Vandaag vanwege de kou rustig gedaan en veel dingen binnen. Helaas wel weer de foto's vergeten.

Starten lukt ook met doorverbinden van pool 3 en 4 achter het contactslot. Dus het contactslot eruit en binnen bij de kachel nakijken. Was niet veel bijzonders te ontdekken behalve dat de contactpen van de grijze kabel (die naar pool 3 gaat) wel gemakkelijk naar beneden ging en speling had (door slijtage??). Eerst met een kartonnetje er tussen geklemd maar dat hielp niet. Daarna een stuk fietsbinnenband erop en daarmee wordt de stekker voldoende aangedrukt. Doorgemeten en het lijkt goed.
In de auto en het werkt!!
Daarna de schakelaar voor alarmlichten onder handen genomen door goed schoon te maken. Daar helaas niet een heel goed resultaat. Hij werkt wel als je de schakelaar een beetje heen en weer wiebelt. Niet goed genoeg dus, daar moeten we nog een keer goed naar kijken.

Daarna in de kou nog even de draden achterin opgezocht voor mistachterlicht en achteruitrijverlichting. DAt ging best wel vlot en dat gaan we volgende week proberen aan te pakken
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183108Bericht kaasjong »

Vandaag weer klein beetje gedaan.
Starten op normale manier. Met motostart gaat hij rond en is hij draaiend te houden. Op eigen kracht nog niet. Lijkt of de benzine er iet voldoende komt. Hier gaan we volgende week in duiken

Daarna aan de achterzijde de draden uitgezocht en naar de juiste plekken geleid. Ziet er meteen een stuk netter uit.
Daar gaan we nu de lichten etc monteren.
De tules waren er dus ook onder de motorkap alles netjes afgewerkt. Het begint op een auto te lijken
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183109Bericht JoReno »

Demonteren en documenteren (foto´s !!) is een leuke fase van een project, maar het opnieuw weer opbouwen van een R4 is een prachtige klus: je ziet onder jouw handen weer een auto ontstaan. Houd vol, ook al zit de techniek soms tegen !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183110Bericht Bertje »

kaasjong schreef: di jan 23, 2024 8:26 pm Vandaag weer klein beetje gedaan.
Starten op normale manier. Met motostart gaat hij rond en is hij draaiend te houden. Op eigen kracht nog niet. Lijkt of de benzine er iet voldoende komt. Hier gaan we volgende week in duiken
Stationairmengsel in orde? Stationairsproeier schoon, carterontlucting correct aangesloten, mengselschroef (ongeveer) in goede stand, aanslag gasklep correct (ver genoeg open)?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183177Bericht kaasjong »

Goed, vandaag niet veel tijd van sleutelen. Hadden we maar meer tijd genomen want het leek wel alsof alles lukte.
Als eerste erin duiken waarom de auto niet loopt op eigen kracht. Als eerste de benzinetoevoer gecheckt. Dat spoot eruit bij het starten dus dat was OK. Vervolgens de afstellingsschroef van de carburateur een have slag extra ( dus nu 3 slagen vanaf dicht ipv 2,5). Bingo, starten en lopen. Loopt niet heel mooi maar dat komt wel met de fijn afstelling van de timing.
Daarna aan de achterzijde de verlichting aangesloten. Testen met knipperlicht en, na een beetje schuren op de contactpunten van de lampjes, werkte dat perfect. Daarna alarmlichten via de verdachte schakelaar (zie ergens hiervoor). Warempel, ook daarmee werkt het achter en de schakelaar lijkt nu wel goed te functioneren. Succes nummer 2
Daarna de achteruitrijsensor bij de motor nog even correct aangesloten. Hebben nog iet kunnen testen of het ook werkt omdat we volgende week pas de achteruitrijverlichting en mistachterlicht gaan aansluiten.

Vraagje, bij de achterklep hebben we 2 draden naar het midden van de klep. De beige draad is van de kentekenverlichting, weet iemand waarvan de andere is? Ik kan niets bedenken. De draad is paars/blauw en heeft eenzelfde stekker als die voor de kentekenverlichting
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183185Bericht Bertje »

Typisch is die tweede draad in je achterklep groen, en is bedoeld om eventuele achteruitrijlampen in de klep mee aan te sluiten.

Overigens gaan er standaard 4 draden naar je achterklep: massa, kentekenverlichting, achteruitrijlampen en achterruitverwarming.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183230Bericht kaasjong »

Weer enkele stappen verder.
De bedrading netjes gemaakt aan de achterzijde en alles aangesloten. En warempel, alles werkt naar behoren. Daar wordt je toch wel vrolijk van.
Helemaal vrolijk werd ik van het mistachterlicht en de achteruitrijlamp. Die heb ik, als bij een Clan, in de achterklep gemaakt. Daarvoor had ik al veel eerder van JoReno een mal gekregen om de gaten te maken. Nu was het moment van de waarheid, past het allemaal?
Gelukkig past het perfect en werkt het ook nog eens een keer. Stukken mooier dan onder de bumper, al zeg ik het zelf maar oordeel zelf want ik heb zowaar fotos genomen
Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog de koelvloeistof er in want de motor is goed en kan afgebouwd worden. En de motorkap er op, daarmee lijkt het al veel meer weer op een auto. Helaas vergeten daarvan een foto te maken maar jullie weten wel hoe een R4 er uit ziet....
Plaats reactie