Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181845Bericht Bertje »

Even kritisch kijken of er niks krom geworden is, en of de verdeleras nog soepel draait. Dus verdeler even los nemen en kijken of de as nog soepel met de hand rond gaat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181849Bericht kaasjong »

kaasjong schreef: wo mar 29, 2023 7:48 am
Voormalig Steunpunt NO schreef: di mar 28, 2023 10:03 pm Het lijkt er sterk op dat je de verdeleras precies 180 graden gedraaid erop gemonteerd hebt.
Dan staat het ding te tollen en krijg je de verdeler ook niet mooi aangesloten op het motorblok.
Kijk daar ,morgen meteen maar eens secuur naar!
Daar lijkt het inderdaad op. Dit wist ik namelijk niet en heb ik dus ook niet op gelet. Ik heb alleen de rotor in de goede stand gezet tov het bdp van cillinder 1. Ik had hem dus (zeer waarschijnlijk) 180 graden door moeten draaien.
Hopelijk en vermoedelijk is dit het en is het dus niet iets ernstigs.
Bedankt!!!
Vandaag gekeken. 180° draaien en hij valt er perfect in.
Zo simpel als je het weet......
De as draait nog soepel en lijkt in orde. Even nog goed afstellen op bdp en dan weer proberen.

Afbeelding

Nogmaals bedankt
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181882Bericht kaasjong »

Gisteren een beetje rustig aan gedaan. Niets met de motor, alleen carrosserie, daar loop ik een beetje mee achter.
Plekjes goed schoon en tot op goed ijzer weggesneden.
Helaas is het passen en lassen niet altijd even eenvoudig. Ik denk dat ik het moeilijkste stuk heb gehad, nu de gaatje tussen de punten nog dichtlassen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181886Bericht Bertje »

Ja, die wielkasten achteraan zijn berucht. Ga je de schelpplaat/versteviging nog repareren/terugzetten?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181894Bericht kaasjong »

Bertje schreef: vr apr 07, 2023 4:33 pm Ja, die wielkasten achteraan zijn berucht. Ga je de schelpplaat/versteviging nog repareren/terugzetten?
Is wel de bedoeling. Aan deze kant is de schelpplaat te repareren dus komt dezelfde terug. Aan de andere kant heb ik er zelf één gemaakt (van 2 mm staal, niet echt handig achteraf)
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181895Bericht kaasjong »

Vandaag was zo'n dag dat je wilt dat hij voorbij gaat zonder grote schade...
Ik was lekker aan het lassen, na 2 plekjes het gas op. Tja, auto is mee met de zoon dus gas komt van de week wel.
Beetje spulletjes aan kant maken voor het sleutelen 's middags. Na de perikelen met de verdeler willen we hem wel horen lopen. Alles klaar, starten maar en ... helemaal niks. Inspectie van de bougies, geen enkele vonk.
Andere bobine, nog steeds geen vonk. Kan het de verdeler zijn? Ja hoor, andere afgetrapte verdeler van oud blok gehaald en wel een vonk. Helaas geen tijd meer verder mee te testen want de andere R4 moeten we nog testen.
Ik had namelijk verzoek gehad om iemand naar schoolgala te rijden met een R4 en dat wil ik best wel doen. Ik verwachtte accu eraan en starten maar maar natuurlijk ook daar niets.. Startmotor reageert nergens meer op, ook niet op directe stroom vanaf de accu.
Aangeduwd en rondje mee gereden. Dat was dan het enige positieve, hij rijdt toch wel lekker.
Nu nog voor vrijdag iets verzinnen op die startmotor
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181941Bericht kaasjong »

Vandaag bezig geweest met van alles en nog wat.
Startmotor uit de andere gehaald (met pijn en moeite). De soleonide (of het relais) was kapot, nu doet hij het weer.
Daarna weer door met het project.
2 gaten dichtgelast en, in tegenstelling tot Bertje, de voorspatborden eraf gehaald. Dit om beter bij 2 plekjes te kunnen komen bij de "voetenbakken". Helaas zaten onder de spatborden ook een paar rotte plekken dus weer een beetje werk erbij.
Het spul vrij gemaakt van tectyl zodat ik zaterdag meters kan maken met lassen.
Daarna nog even geprobeerd of er leven in de motor komt. Statische afstelling opnieuw gedaan en proberen. De motor geeft wel lichte tekenen van leven maar aanslaan wil hij nog niet.
Het lijkt of de startmotor een extra zetje nodig heeft (weet niet of dat logisch klinkt). Volgende week eens proberen metde ondersteuning van de accu van een draaiende auto.
En natuurlijk volgen dan weer foto's
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181945Bericht Bertje »

kaasjong schreef: di apr 18, 2023 8:07 pm
2 gaten dichtgelast en, in tegenstelling tot Bertje, de voorspatborden eraf gehaald
:D
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181946Bericht Bertje »

kaasjong schreef: di apr 18, 2023 8:07 pm Het lijkt of de startmotor een extra zetje nodig heeft (weet niet of dat logisch klinkt). Volgende week eens proberen metde ondersteuning van de accu van een draaiende auto.
Gaat-ie zo traag rond dan? Als de accu vol is en in goede conditie moet het toch vlot zat gaan.

Je kunt eens kijken wat er gebeurt als je de 4 bougies eruit draait; dat moet de startmotor hem nog sneller rond gooien omdat er geen tegendruk is, en krijgt de oliepomp de kans alle lagerschalen van een oliefilmpje te voorzien. Daarna bougies terug en nog eens proberen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181971Bericht kaasjong »

Helaas gaat niet alles zoals gepland (is ook al terug te lezen bij JoReno) maar ach, het is geen aangenomen werk moet je maar denken. Planning was om zaterdag lekker door te rammen met lassen. Dat werd slecht één hoekje afmaken. Maakt niet uit want ik ben er toch blij mee.

Eerst prutsen om de vorm van de onderste strip goed te krijgen, dat lukte aardig (moet ik erbij zeggen dat de onderste het nieuwe stuk is?)
Afbeelding

Vervolgens er in lassen. Dat ging aardig, tevreden met het resultaat.
Afbeelding

Afbeelding

Bij het passen van het spatbord kwam ik er helaas achter dat ik een stukje vergeten was. Dat er ook nog maar even snel in gezet, dat deel is nu af.
Afbeelding

Dan vandaag verder met de motor. De verdeler maar eens goed bekeken omdat we die verdachten. Blijkt er enorm speling op de as te zitten dus toch maar weer terug naar de originele verdeler (die niet vonkte). Condensator overgezet en de contactpunten goed bekeken. Deze leken wel vettig dus goed schoon gemaakt met remmenreiniger.
Daarna proberen te starten en na twee goede kuchen liep hij als een zonnetje. SUCCES!!
Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat bij het loshalen van de verdeler bleek dat ik de vorige keer de kabels verkeerd had aangesloten: 1-4-3-2 ipv 1-3-4-2. Dat zal vast ook niet geholpen hebben.
Daarna de waterpomp maar losgehaald en vast gezet met vloeibare pakking erbij. Dit omdat bij mijn andere 4 nu toch een beetje koelvloeistof onder uit de waterpomp lekt (langs de pakking). Vandaar better save than sorry deze keer.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181973Bericht Bertje »

Keurig zet- en laswerk!
Wat bedoel je bij de verdeler met "speling op de as"? Bij gemonteerde verdeler moet je het asje wat kunnen verdraaien; anders zit je centrifugaalvervroeging vast :D
Fijn dat je motor nu loopt! Starten op alle 4 ipv maar 2 cilinders zal wel geholpen hebben, zeker bij koude motor en met carb en ontsteking nog niet helemaal goed afgesteld.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181974Bericht kaasjong »

Bertje schreef: wo apr 26, 2023 12:34 am Wat bedoel je bij de verdeler met "speling op de as"? Bij gemonteerde verdeler moet je het asje wat kunnen verdraaien; anders zit je centrifugaalvervroeging vast :D
Bij de verdeler die er nu in zit kan je idd een klein stukje heen en weer en dan voel je een tik als"eindstation". Bij de nadere verdeler draai je hem moeiteloos door die tik heen, alsof er een radertje een of meerdere tanden mist
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181976Bericht Bertje »

Nee, dat gaat inderdaad niet werken. Dan zal er onderin iets verbogen zijn en zijn de centrifugaalgewichtjes uitgehaakt of zo.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182020Bericht kaasjong »

En wederom een mooie dag.
Eerst aan het spatbord gelast. Dat ging niet heel mooi omdat de bitumen teveel in de weg zat en ik het niet goed weg kon krijgen. Goede raad komt meestal achteraf maar voor een volgende: bitumen moet je blijkbaar wegbranden met een gasbrander.
Nu heb ik helaas iets vervuilde lassen maar ik denk dat dat voor het spatbord niet zo erg is.
Afbeelding

's middag de benzineleiding afgemaakt en de uitlaat eronder gezet, tenminste het deel dat bij de auto zat...
Afbeelding

Verder de startmotor bij de TL terug gemonteerd in het zonnetje. Hij doet het geweldig.
Volgende keer weer meer
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182036Bericht kaasjong »

De processie van Echternach, dat was het vandaag.
We begonnen met uitzoeken welke uitlaat we moeten bijbestellen. Het lijkt erop dat we toch een Clan-uitlaat moeten hebben (onder een GTL dus). Dat was getackeld.
Vervolgens lagen er drupjes olie onder de auto maar met een deurkruk (gelezen op dit forum) kon ik de carterplug nog bijna een halve slag draaien. Waarschijnlijk opgelost.
Daarna zoeken in de onderdelen om te kijken of we de steunen voor de radiateur nog ergens hadden. Ook gevonden, met bijbehorende bouten en moeren. Helaas nog niet geverfd dus ze kunnen er nog niet op.
Van het weekeinde had ik het bitumen weggebrand (met brander en plamuurmes). Dat ging eigenlijk verrassend goed. Vol goede moed vanmorgen een uurtje gelast. Ging eigenlijk best goed.
Onderstaande foto is van deel dat ik weggeslepen heb en vervangen.
Afbeelding

Tot hier was ik blij en liet ik dus zien aan de buurman. Helaas kwam bij het bekijken aan het licht dat er toch nog een rotte plek op het schutbord zit. Dus moest ook het binnenspatbord eraf. En ja hoor. Flink rot....
Afbeelding

We gaan maar gewoon verder maar achteraf bekeken was de carrosserie eigenlijk het redden niet waard. Maar wacht maar tot het een mooie auto is geworden, dan is alle leed snel vergeten!!
Plaats reactie