Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182243Bericht jandoe1000 »

Probeer eens een slagmoersleutel voor dat dif deksel. Die dingen doen wonderen. Ik zou nog wel wat tanden toevoegen aan die dif deksel sleutel zodat de kracht beter verdeeld wordt.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182245Bericht Crelesy »

De deksel is ander metaal als t gietijzeren carter.

Ik neem aan dat je de keerring zoizo wil vervangen? Ik zou ff de brander er op zetten. Op de deksel en op de gietijzeren rand van het carter. Even de tijd nemen om m eerst globaal wat warmer te krijgen in die omgeving. Dan pas echt de schroefdraad cirkel warmer maken.

Dat hoeft echt niet rood gloeiend! En dat raad ik ook af maar als i goed begint te dampen dan is het al warm zat.

Dan spanning er op zetten en eventueel een beetje op het carter tikken met een hamertje. ( Niet te veel geweld, we willen niks beschadigen)

Door het uitzetten, breek je een beetje de roest er tussen. En als iemand dat ooit met loctight of iets heeft vast gezet dan word dat door verwarmen ook zacht.

En misschien eerst proberen een kleine slag strakker te zetten voor je de deksel los schroeft soms wil dat wel en krijg je m zo steeds verder los als het met vervuiling van het draad te maken heeft.
Ouwe meuk is leuk (beer)
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182246Bericht BVDP »

... en goed tellen hoeveel slagen je maakt om hem los te halen zodat je hem precies hetzelfde kan terug plaatsen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182248Bericht Bertje »

... even streepjes zetten, puntjes tikken, of foto maken: het totaal aantal slagen dat die moer erin moet voel je wel; het gaat om de fijnafstelling
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182251Bericht kaasjong »

Kijk, daar heb ik wat aan. Dat is het mooie van zo'n forum!!
Helaas lees ik die berichten nu pas en heb ik gisteravond nog zitten prutsen met brute kracht.
Ik had al geprobeerd met mijn eigen slagmoersleutel maar heb zo'n kleine compressor met niet veel power. Dus had ik mijn zoon gevraagd of hij met de servicebus langs kon komen (voor vrachtwagens). Die slagmoersleutel had wel power dus....
brak de moer die ik op mijn tooltje gelast had.

Wat ik nu ga doen, is combi van tips :
  • nog een keer de rand extra uitkrabben
  • nog meer kruipolie
  • extra aangrijppunt bij de tool zetten (een kruis maken)
  • goed verhitten eromheen
  • extra duidelijk stand markeren
Ik hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182252Bericht Bertje »

Ik wil je niet ontmoedigen, maar in mijn ervaring zit er soms niks anders op dan zo'n differentieelstelmoer met beleid inzagen. Daarbij goed oppassen de schroefdraad in de bak zelf niet te raken.
Voorwaarde voor deze aanpak is dat de andere moer wel los komt, zodat je het differentieel aan de kant kan leggen en ruimte hebt voor je zaagje. Bak moet daarvoor dus open...

Hoop voor je dat je hem gewoon losgedraaid krijgt...

Jo wees trouwens onlangs nog op dit goed passende tooltje (tip van Erik): viewtopic.php?t=20594
Denk dat je hiermee de beste kans maakt om het "gewoon" los te draaien.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182253Bericht Crelesy »

Dan zal ik je aanmoedigen :lol:

Die van mijn renault zat nog geborgd met een geel lak zegel. Zal best eens origineel kunnen zijn. Is van 75' en had 20 jaar stil gestaan.
Er zaten spikes onder en veel bagger er in. Geen makkelijk leventje gehad denk.
Maar ik kreeg ze los zonder origineel gelikt tooltje. Gewoon met een zelf gemaakt plaatje wat op de jouwe leek. Wel ff warm gemaakt verder op de grond gelegd, op de bak gaan staan en een pijp van 80cm gebruikt.

Kom op! Hij gaat echt wel los hoor!
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182280Bericht kaasjong »

OK, vanmorgen de onderkant van de carrosserie onder handen genomen. Had hem al (grotendeels) tectyl vrij gemaakt en een beetje geschuurd. Vanmorgen dus met de nieuwe verf gespoten. Om te oefenen met spuiten en om de kleur te checken. Beide zijn goed eruit gekomen vind ik zelf.

Afbeelding

Afbeelding

's middags weer verder met differentieel. Tool hersteld, bak compleet verhit (stinken..)geprobeerd met slagmoersleutel en met pijp (70 cm). Geen succes. Nu besloten de bak er maar weer uit te halen en dan kijken wat er mogelijk is (pijp 100 cm en er op gaan staan).
Hij zal los komen
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182281Bericht BVDP »

kaasjong schreef: di jul 11, 2023 9:32 pm Hij zal los komen
Dat is de spirit. Vasthouden dat idee voor als het toch wat moeilijker gaat. Uiteindelijk lukt het altijd maar de weg er naar toe is niet altijd prettig om te gaan. Niet vragen hoe ik dat weet :roll:

Groet, Bart
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182303Bericht JoReno »

kaasjong schreef: di jul 11, 2023 9:32 pmHij zal los komen
Dat dacht ik gisteren dus óók. Ook ik was gisteren zo ver om die ´schotels´ (stelmoeren) ´even´ los te draaien om nieuwe keerringen én O-ringen te monteren. Ik wil je niet verder frustreren, maar om andere sleutelaars niet verder te demotiveren als zij met dit onderdeel óók aan de slag gaan, wil ik even melden dat, bij mijn project, het demonteren aan de ene kant binnen 15 minuten en aan de andere kant binnen 30 minuten gelukt is. Bout plus klem verwijderen, stand markeren, met een hamer en een stukje hout op één van de schoepen tikken (niet eens bijzonder hard) en......meteen los. Vervolgens met hulpgereedschap 5-6 slagen los gedraaid. En toen was het gefixt. Het hulpgereedschap spreekt voor zich: die 2 uitstekende boutjes passen precies in de openingen van de stelmoeren. Het demonteren aan de tweede kant duurde wat langer omdat het ronddraaien wat stroever verliep en ik een hele forse griptang nodig had om mijn hulpgereedschap met behulp van het hefboomprincipe beter te kunnen gebruiken. Maar.........in mijn enthousiasme kwam ik er te laat achter dat het eigenlijk niet verstandig is om beide stelmoeren tegelijk te verwijderen; advies is ze om per kant te demonteren en na vervanging van de keerring en de O-ring weer te monteren alvorens aan de andere kant te demonteren. Waarom dat dan ? Daar moet ik het antwoord op schuldig blijven, maar dat weet ik in de loop van de komende week wel te vertellen nadat ik hulp van een mede-sleutelaar heb gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op ma jul 17, 2023 10:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182306Bericht Crelesy »

Mooi tooltje! Slim!

De reden dat je niet de 2 zijdes tegelijkertijd los moet halen is de pignon en krans/ kroon tandwiel. Als je bijde zijdes los haald, dan ben je die afstelling helemaal kwijt en zul je dat opnieuw moeten doen. Het lastige bij de renault is dat je niks kan zien. Dus je steld dit op gevoel af in de hoop dat je goed zit. ( Kan als je weet wat je doet)

Kan ook met markeer vloeistof op de tanden. Je haalt dan maar 1 kant los als je bijna goed zit, checkt hoe de tanden in elkaar vallen aan de hand van de afdruk. Dit herhalen tot het goed is.
Dat is eigenlijk zoals het moet.

Echter de pignon blijft op de zelfde plek. Dus als de speling van de diff oke is zou die weer op de oude en waarschijnlijk goede plek terug moeten zitten.

Je steld zeg maar eerst de speling af van je differentieel lagers. Dan ga je elke kant het zelfde verstellen. Dus 1 zijde halve slag los, andere halve slag strakker. Zo ' schuif' je als t ware het differentieel naar de pignon toe, net zo lang todat die ook goed aan grijpt.

Draai aan het eind ook altijd even een paar slagen helemaal rond. Niet dat er een strakke plek in zit. Zou niet mogen maar als dat er wel in zit word de boel heel warm en veel slijtage..
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182325Bericht kaasjong »

kaasjong schreef: di jul 11, 2023 9:32 pm Hij zal los komen
Tja, wel stoer gezegd maar de schotel / bak heeft gewonnen. Uiteindelijk maar besloten om de bak te vervangen met de bak die nog aan het reserveblok zit. Zelf een pijp van 1,80 meter met vol gewicht erop bood geen soelaas. De bak zal een studieobject worden later. We hebben de andere bak dus gedemonteerd en even gecheckt of daar de schotel wel los gaat. En inderdaad zoals bij JoReno, fluitje van een cent.
De "nieuwe" bak heeft in het belhuis wel erg veel olie / vet /smeer zitten. zou de keerring daar lekken? Hoe check ik dat en / of is die eenvoudig te vervangen?
Afbeelding

Afbeelding

Verder de auto vandaag geschuurd met waterproof 250 en gelijktijdig ontvet door ammonia in het water
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182326Bericht Bertje »

Ja, die diffschotels kunnen weerbarstig zijn.

Bij twijfel zou ik de priseaskeerring altijd vervangen. Je hoeft alleen maar het bellhouse los te halen: differentieel e.d. kunnen gewoon op hun plek blijven.

Wel pijnlijk goed schoonmaken alvorens je het bellhouse met een nieuwe pakking + vloeibare pakking weer terug zet. En ook de onderste bellhousebout grondig ontvetten en wat vloeibare pakking aan smeren alvorens je deze terugzet: deze gaat immers door-en-door, m.a.w. hierlang zou bakolie kunnen gaan lekken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182362Bericht kaasjong »

Gisteren geen gesleutel omdat de buurman verhinderd was.
Zelf had het idee opgevat om dan maar te starten met spuiten van de grondverf. Helaas was de wind een beetje te erg m fijn te kunnen spuiten. Of moet ik zeggen dat mijn provisorische spuitcabine niet robuust genoeg is..

Afbeelding

Dus maar in de schuur de onderdelen nog een keer nagelopen en verder afgeplakt zodat ik bij iets beter weer meteen kan starten. Helaas geen productieve dag zo...
Volgende week gaan we de "nieuwe" bak aanpakken en dus ook de priseaskeerring (zoals Bertje adviseert want ik twijfel inderdaad)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182394Bericht kaasjong »

We hebben de alternatieve bak vandaag onder handen genomen. Schoon gemaakt en toen binnen verder. Schakelen gaat heerlijk soepel, beter dan bij de originele bak. Daarna de keerringen bij het differentieel vervangen. Ging lekker makkelijk.
Afbeelding
De positie goed gemarkeerd en ook weer daarop terug gezet. Helaas hebben we niet van tevoren gevoeld hoe de as aanvoelde. Nu, na vervangen van de keerringen vind ik er veel ruimte op zitten. Ik heb geprobeerd om af te stellen als bij wiellagers (30 nm vast zetten en dan 1/6 slag terug). Dan kom ik exact op de markering te staan. Bij 30 nm is het gewiebel nagenoeg weg en loopt de as nog steeds soepel (wel iets zwaarder). Gevoelsmatig zeg ik dat het beter is om de schotel iets strakker te zetten. Mee eens?

Afbeelding
Daarna met de prise as keerring. Wel een gepruts om de oude eruit te krijgen. Is daar een truc voor of is dat altijd geklooi? Uiteindelijk gelukt maar daarna was de tijd voor vandaag op.Volgende week dan maar er in.

Door de harde wind nog steeds niet aan spuiten toe gekomen
Plaats reactie