Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181423Bericht kaasjong »

Allereerst allemaal een voorspoedig 2023!!
Lekker een beetje prutsen deze dagen en dus ook een beetje met de auto. De afgelopen dagen toch maar verder gegaan met de carrosserie, anders komt hij nooit af. Ik hikte een beetje tegen dat scharnierstuk aan waar ik een tijdje geleden al mee was begonnen. Nu heb ik hem er in zitten en ben eigenlijk best wel tevreden. Heeft wel een beetje plamuur nodig maar de lijnen zijn goed.

Afbeelding

Afbeelding

Val me wel op dat het scharnier bij het reparatiestuk iets hoger zit dan het oude scharnier. Ik vermoed dat de oude iets bijgetimmerd is geweest om passend te maken met de oude, slechte reparatie.
Ik zal morgen hier ook een foto van maken :oops:

Verder begonnen met kijken hoe slecht de spatborden achter zijn. Zag er erg uit maar met schoonmaken blijkt het redelijk mee te vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vanmiddag verder met monteren van leidingen. Chassis staat op wielen en nu kan ik de bokken gebruiken om de carrosserie op lekker werkhoogte te lassen

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181424Bericht Bertje »

Verdienstelijke reparatie, daar aan die dakrand!
Zelf zou ik vóór het afwerken wel nog even de achterklep passen: mogelijk moet je een en ander nog wat bijwerken om de klep goed uitgelijnd te krijgen.
En wat wielkasten betreft: lijkt inderdaad mee te vallen; als je netjes werkt hoef je misschien geen (delen van) ribbels uit te steken en kan dit een nagenoeg onzichtbare reparatie worden, althans aan de binnenkant. Hoe ben je van plan de buitenkant (schelpplaat) te repareren?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181428Bericht kaasjong »

Hierbij de foto van de scharnieren.
Afbeelding
Goede tip van Bertje om even met de klep te proberen, dan komt het goed

Onderkant helaas rotter dan gehoopt dus heb de schelpplaat helemaal verwijderd. Denk dat ik daar maar een lasdeel voor ga kopen omdat hij bijna niet te redden is
Afbeelding

Afbeelding
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181458Bericht kaasjong »

Vandaag een rare dag.
Allereerst ben ik enorm snotterig en was het niet al te mooi weer. Wind, regen en kou....
Toch hadden we voorafgaand aan vandaag grootste plannen. Dus vol goede moed begonnen.
Als eerste de schokbrekers aan de voorzijde er in zetten want dat moest nog. Dat ging eigenlijk verrassend eenvoudig dus vol goed hoop togen we verder naar de motor. Voordat die er in kan moest eerst de startmotor er nog op, dat is handiger.
De startmotor was al gereviseerd en de schroeven zaten er bij dus wat kan er mis gaan... Nou best wel wat, geen idee hoe maar we hebben hem 2 keer losgehaald om toch beter te bevestigen maar uiteindelijk zat hij goed.
Daarna de motorsteunen monteren want die zijn natuurlijk ook nodig. Dat ging redelijk alhoewel die moeren bijna niet aan te draaien zijn, wat een verschrikkelijke plek.
En toen de hele schuur op de kop moeten zetten om de beugel te zoeken die over de startmotor heen loopt. Uiteindelijk maar van een oude motor afgehaald omdat het ding echt spoorloos is. Ik weet nog wel dat ik hem geverfd heb maar waar hij hangt, Joost mag het weten.
Uiteindelijk alles gereed om de motor er in te zetten maar toen bleken we de steunen op het chassis verkeerd om te hebben zitten. Die uiteindelijk nog omgedraaid maar daarna was de zin er af. Spullen opgeruimd en eten koken, de rest komt volgende week wel.
En o ja, in de hectiek geen foto's genomen
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181463Bericht Bertje »

Die beugel die over de startmotor gaat is eventueel later nog uit te wisselen; voor het geval je die netjes geverfde beugel binnenkort toch weer tegen komt ;)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181530Bericht kaasjong »

Tja, vorige week viel opeens uit omdat ik moest werken. Dat kan natuurlijk gebeuren..
Vandaag wel weer lekker bezig.

Weer een rotte plek aanpakken in de carrosserie. Is een beruchte plek denk ik met allemaal lagen over elkaar. Volgens mij is iedere Renault 4 rot op deze plek. Oplossing is eenvoudig. Alle aangetaste stukken wegslijpen tot schoon metaal en dan passtukken maken en er weer in lassen (in de juiste volgorde)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik het van het weekeinde af kan ronden aan deze kant.. 's Middags met z'n 2en weer aan de gang. Eerst de achterklep erin hangen om te kijken of de scharnieren goed zitten. Het nieuwe scharnier moest een klein stukkie naar beneden en toen zat hij er mooi in. Helemaal blij
Afbeelding

Daarna eindelijk de motor er in. Alles ging voortvarend en zonder al te veel problemen. Helaas is er niet veel aan te zien maar toch tussendoor even een fotootje gemaakt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181532Bericht Bertje »

kaasjong schreef: di jan 24, 2023 8:49 pm Oplossing is eenvoudig. Alle aangetaste stukken wegslijpen tot schoon metaal en dan passtukken maken en er weer in lassen (in de juiste volgorde)
Als je het zo zegt is die hele restauratie eenvoudig :D

Achterklep hangt er mooi in. Goed dat je hem even gepast hebt alvorens je bent gaan afwerken.

Pas je bij die C-stijl reconstructie goed op met je maatvoering? Je hebt zo veel moeten weghalen dat die C-stijl feitelijk "zweeft"
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181535Bericht kaasjong »

Bertje schreef: wo jan 25, 2023 10:06 am Pas je bij die C-stijl reconstructie goed op met je maatvoering? Je hebt zo veel moeten weghalen dat die C-stijl feitelijk "zweeft"
Hij zweeft inderdaad maar de "voet" zit er nog aan. Die bepaalt dan toch de maat?
De binnenzijde van het spatbord vouwt daar tegenaan, samen met de plaat aan de binnenzijde. Daar boven op komt de plaat die onder de deur door loopt. Volgens moet het dan allemaal kloppen en passen.

Het enige waar ik nog even over moet denken is de "kraal" die aan de binnenzijde van de plaat onder de deur zit. Ik denk dat ik ga proberen om de plaat die ik ga maken om een draadeind te kloppen om dezelfde ronding te krijgen
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181536Bericht JoReno »

Zoiets dus ?
Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181538Bericht Bertje »

Denk dat je inderdaad redelijk goed zit nog qua maatvoering: de lijn vd dorpel kun je gewoon doortrekken, en het schuine vlak richting de laadvloer staat ook nog deels, dus dat kun je ook aanhouden.

Pas wel ook even je spatbord voordat je definitief de boel weer vastlast!

Kraalrandje is zelf te maken door de plaat eerst om te zetten (bankschroef is voor jouw toepassing al breed genoeg denk ik) en dan het onstane randje rond te buigen/kloppen rondom een schroevendraaierschacht of zo. Proberen niet te veel te kloppen omdat het metaal dan gaat vloeien en het werkstukje krom gaat trekken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181539Bericht kaasjong »

JoReno schreef: wo jan 25, 2023 6:17 pm Zoiets dus ?
Ja inderdaad maar dan weet ik nog niet hoe je die "kraal"rand gemaakt hebt. Maar het moet er wel zo uit gaan zien
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181540Bericht kaasjong »

Bertje schreef: do jan 26, 2023 2:39 pm Kraalrandje is zelf te maken door de plaat eerst om te zetten (bankschroef is voor jouw toepassing al breed genoeg denk ik) en dan het onstane randje rond te buigen/kloppen rondom een schroevendraaierschacht of zo. Proberen niet te veel te kloppen omdat het metaal dan gaat vloeien en het werkstukje krom gaat trekken.
Dat is de tip!!
Dank je
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181559Bericht Bertje »

Al gelukt met de kraalrand? Ik blijk namelijk nog wel een stuk dorpel (incl kraalrand) over te hebben.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181561Bericht kaasjong »

Bertje schreef: di jan 31, 2023 3:53 pm Al gelukt met de kraalrand? Ik blijk namelijk nog wel een stuk dorpel (incl kraalrand) over te hebben.
Ja, en ik ben er redelijk tevreden mee. Zie het stukje hierna voorde foto's
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181562Bericht kaasjong »

Zo weer een een heerlijk dagje gehad.
Het zetten van de dorpel ging lekker en de kraalrand lukt perfect. Ik had op het nog harde stuk de lijn van de dorpel afgetekend dus wist precies waar hij terug moest. Vastgezet met de griptang en het stukje dorpel er in gepast, even een tikkie met de hamer en het zat geweldig. Lekker achter mekaar doorgelast en tevreden het resultaat bekeken. Zie ik opeens dat de dorpel 3 mm verschoven is (waarschijnlijk door mijn tikkie met de hamer). Balen, wat nu te doen...
Uiteindelijk heb ik besloten dat ik de 3 mm bij de aansluiting van de c-stijl heb opgevuld met een plaat metaal van 3 mm. Het ziet er mooi uit en ik hoop dat het straks niet meer opvalt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

's middags verder met de motor . Waterpomp ziet er van binnen goed uit en geen geluid in het lager. We hebben besloten de gok te nemen en hebben hem terug geplaatst.
Afbeelding

Verder de dynamo en het stuurhuis geplaatst.Tot nu toe nog steeds geen noemenswaardige problemen
Afbeelding

In de tijd die nog resteerde hebben we bekeken hoe de trekhaak er op zou moeten. Bij de koop had ik een trekhaak voor een Renault 4 erbij gekregen. Snel werd echter duidelijk dat deze zeker niet voor een R4 bedoeld is. Ik zal me eens gaan verdiepen in hoe die er wel uit moeten zien en dan kijken of ik deze aanpas of een ander koop
Plaats reactie