Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182037Bericht BVDP »

kaasjong schreef: di mei 02, 2023 8:49 pm Maar wacht maar tot het een mooie auto is geworden, dan is alle leed snel vergeten!!
Vooral die gedachte vast houden is dikwijls nodig bij een restauratie.
Komt goed.

Groet, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182041Bericht Bertje »

Dat laswerk aan het schutbord is (grotendeels) vlakke plaat, en bovendien geen zichtwerk: kan (veel) erger dus!
Komt goed
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182057Bericht kaasjong »

Zo, vandaag begonnen met de linkerkant.
Van het weekeinde als rechtsboven gerepareerd. Niet het mooiste laswerk maar zoals Bertje al zegt, niet echt zichtwerk.
Ervoor:
Afbeelding
Tijdens:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Zoals gezegd avndaag de linkerkant. Ging wel aardig. Ik word echt handig in het maken van die kraalrand!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder niet gesleuteld. Lekkage van de olie zijn door het aandraaien van de pluggen verholpen
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182067Bericht Bertje »

Keurig laswerk hoor! Slim ook om dat boutgat met achtergelaste moer te handhaven; wat niet rot is hoeft er niet uit en dit scheelt reconstructiewerk.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182079Bericht kaasjong »

Buurman is nog steeds met vakantie dus vandaag 5 volle uren kunnen lassen.
Nou ja, beetje lassen en veel voorbereiding bedoel ik. Man wat gaat dar een tijd in zitten. Toch vind ik het nog steeds leuk om te doen omdat je het wel meteen beter ziet worden. Alleen met de achterkant bezig geweest.

Afbeelding
Het oude rotte deel met daarop de in te lassen nieuwe. Helaas kan het niet in 1 keer dicht omdat bij het lasstuk delen missen.

Afbeelding
Voor de zekerheid een plankie tussen de stijlen. Denk niet dat het nodig is maar beter save than sorry. HIer is de achterkant grof weggeslepen.

Afbeelding
Lasstuk erin gezet op de Fitzee-methode. Met overlap erin gezet en daarna losslijpen per stukkie em op plek duwen en weer vastlassen. Ging wel goed maar het lasstuk had helaas enkele zeer dunne plekken. Dus hier en daar gaten dichtkleien...
En het stuk dat mist moet ook nog.

Afbeelding
Linker hoek helemaal klaar. Moet alleen nog een beetje opgeschuurd worden maar het ziet er behoorlijk uit.

Afbeelding
En de hele achterkant. Kijken of ik donderdag nog tijd heb om het gat aan de rechterkant te vullen
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182102Bericht kaasjong »

Donderdag niet gelukt maar metpinksteren de achterkant klaar kunnen maken.
Het is wat het is. Niet perfect maar goed genoeg. WEl gek hoe heftig dit stuk op de roestomvormer reageert. Wordt helemaal zwart en knalhard.
Afbeelding

Vandaag met de laatste gaten aan de voorkant. Dat ging boven verwachting goed.
Past precies en geen hele gekke dingen bij het lassen. En het is klaar!!
Afbeelding
Spatbord kant.
Afbeelding
Binnen kant
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182111Bericht Bertje »

Flinke klus!
Lijnen die vloerribbels nog netjes uit? Waar je niks/weinig aan kunt doen is de geometrie van het inzetstuk: als de ribbels daar een andere breedte of kromming hebben, dan zal dit altijd wat verlopen naar het originele plaatwerk toe. Waar je echter wél controle over hebt is of het nieuwe plaatwerk netjes in lijn ligt met het oude spul ligt. Dus dat het ingezette stuk niet omhoog of omlaag wipt tov het originele stuk vloer.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182112Bericht kaasjong »

Bertje schreef: do jun 01, 2023 9:59 am Lijnen die vloerribbels nog netjes uit? Waar je niks/weinig aan kunt doen is de geometrie van het inzetstuk: als de ribbels daar een andere breedte of kromming hebben, dan zal dit altijd wat verlopen naar het originele plaatwerk toe. Waar je echter wél controle over hebt is of het nieuwe plaatwerk netjes in lijn ligt met het oude spul ligt. Dus dat het ingezette stuk niet omhoog of omlaag wipt tov het originele stuk vloer.
Uitlijnen van de ribbels valt wel binnen de (mijn) marge.
Dat wippen bedoelde ik met "het is wat het is". Bij het vastzetten van het inzetstuk heb ik wel een klis / klamp gebruikt maar door iets te ongeduldig lassen is er teveel warmte in gekomen en zijn delen van de naad omhoog gekomen. Dom maar dat is achteraf.
Ik wil deze zomer nog rijden met de auto en word daardoor helaas iets te ongedurig....
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182113Bericht Bertje »

Geduld betrachten bij lassen vind ik ook moeilijk. Vaak probeer ik bij groot laswerk een klus tussendoor te doen, zodat je niet zit te wachten, maar van taak kunt switchen. Ik kreeg ook ooit de tip het werkstuk te koelen met perslucht (conventieve koeling, ipv enkel uitstraling naar de omgeving).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182123Bericht kaasjong »

Vandaag had ik enorm meters willen maken.
Helaas kwam de ene buur wat eerder koffiedrinken en de andere buur om een biertje. Kwestie van prioriteiten stellen :D

De auto schoon gemaakt zodat ik kan gaan schuren. Lijkt zo best wel aardig.
Afbeelding

Voor ik ga schuren eerst de stukken met bitumen goed schoonmaken . Dat lukt aardig met een stoomreiniger
Afbeelding

Afbeelding

En wat we nog wel hebben gedaan is de gaten voor de te plaatsen achteruitrijlichten in de achterklep afgetekend Met dank aan de tekening van JoReNo.
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182177Bericht kaasjong »

Vorige week overgeslagen. Sociale verplichtingen...
Vandaag lekkere dag met schuren en plamuren en schuren en plamuren enz.
Ik haal de bovenste laag verf er helemaal af. Op zich vind ik het wel leuk werk dat schuren, meditatief bijna. Op de meeste plekken mooie grijze grondverf eronder maar bij het spatbord raar roze en heel dun
Afbeelding

Binnen spatbord met de kleurcode moet natuurlijk niet weggeschuurd worden
Afbeelding

's middags bezig geweest met de achteruitrijlampen inbouwklaar te maken en we hebben de achteruitrij schakelaar op de versnellingsbak geplaatst. Dat ging allemaal zo voorspoedig dat we besloten hebben om de licht lekkende aandrijfas er weer af te halen. Ik moet daar een nieuwe keering in zetten (en Bertje heeft het ook altijd over een kleine ring die ook vervangen moet worden). Weet iemand hoe deze heten zodat ik ze kan kopen?
En heeft iemand in truc om die schroef jampotdeksel eraf te krijgen bij de versnellingsbak? Of zo'n speciale sleutel daarvoor in de buurt van Zutphen
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182178Bericht JoReno »

Pakkingring afstelmoer differentieel. Zo heten die dingen. Verkrijgbaar bij Jan-Willem van R-Quatre.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182179Bericht JoReno »

Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182207Bericht kaasjong »

Vandaag niet veel bijzonders gedaan.
De hele middag aan het schuren geweest. Ben bijna klaar en dan....
....dan verder met fijner schuurpapier.
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182241Bericht kaasjong »

Vanmorgen het schuren afgemaakt. Alleen nog nat schuren en dan kan er gespoten worden
Afbeelding
De blauwe kleur is bijna helemaal weg. De grondverf eronder is nog prima

's middags de hele dag bezig met het proberen los te halen van de deksel voor het differentieel. Het lukte niet. Nu weggezet onder spanning met heel veel kruipolie
Afbeelding
Plaats reactie