Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180491Bericht Bertje »

Goed bezig!
En foto's helpen ons inderdaad om mee te denken!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180493Bericht Hanz »

Eeh, linker Napoleonhoed? Een R4 heeft 1 Napoleonhoed en dat is de voorbalk (vanwege de vorm). Welk deel bedoel jij?
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180494Bericht kaasjong »

Hanz schreef: di jul 05, 2022 11:16 pm Eeh, linker Napoleonhoed? Een R4 heeft 1 Napoleonhoed en dat is de voorbalk (vanwege de vorm). Welk deel bedoel jij?
JA, dat was inderdaad lekker simpel van me......
Ik bedoelde natuurlijk de chassisbalk LV

Afbeelding

hij heeft een gat aan de onderkant op de plek van de groene pijl. Volgens mij draagt hij op de vertikale stukken.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180495Bericht Bertje »

Er is een verschil tussen constructief lassen en ergens een plaatje overheen bakken om bij de APK de keurmeester voor de gek te houden. Wat ik vaker gezien heb is dat mensen een nieuw stukje bodemplaat inlassen, maar "vergeten" de achterliggende balk te reconstrueren: dat gaat natuurlijk op den duur mis.
Als je op de juiste manier stukken in last kun je de constructie weer net zo sterk maken als deze was. Maar zoals gezegd helpt het als je foot's met ons deelt, zodat we mee kunnen kijken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180519Bericht kaasjong »

Gisteren wederom gesleuteld. Heerlijk weer ervoor.
Laatste losse delen verwijderd. Onder andere ook de losse stoelen die in de auto lagen eruit gehaald. Dit zijn geen originele R4 -stoelen dus had ik al oude R4 stoelen gekocht die ik opnieuw moet bekleden. Nu ging ik even zitten in die ander stoelen en die zitten magistraal waardoor ik toch een beetje aan het twijfelen kom: ga ik ik voor origineel of comfort?? Gelukkig nog tijd zat om te bedenken wat te doen.
Na het vrij maken van de carrosserie geprobeerd deze te liften. Helaas was er dermate veel kit gebruikt dat dit niet lukte binnen de tijd die we hadden. De enige manier die ik kan bedenke om chassis en carrosserie te scheiden is met een platte beitel tussen de delen te slaan. De achterzijde is inmiddels los maar de "voetenbak" aan de voorzijde zit nog vastgekit. Die gaan we volgende week dan maar aanpakken.
Nog steed niet in het interessante stuk van het project, vandaar maar 1 foto van het (proberen te ) liften van de carrosserie (met de buurman in de hoofdrol ;-))
Afbeelding
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180520Bericht kaasjong »

Bertje schreef: do jul 07, 2022 9:55 am Er is een verschil tussen constructief lassen en ergens een plaatje overheen bakken om bij de APK de keurmeester voor de gek te houden. Wat ik vaker gezien heb is dat mensen een nieuw stukje bodemplaat inlassen, maar "vergeten" de achterliggende balk te reconstrueren: dat gaat natuurlijk op den duur mis.
Als je op de juiste manier stukken in last kun je de constructie weer net zo sterk maken als deze was. Maar zoals gezegd helpt het als je foot's met ons deelt, zodat we mee kunnen kijken.
Zodra ik aan die stukken toe ben / er beter bij kan om foto's te maken, dan zal ik dat zeker doen. Ik ben blij dat jullie daarover mee willen denken en dat het in ieder geval te repareren kan zij op de juiste manier !!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180521Bericht Bertje »

Over meedenken gesproken: pas je bij deze manier van koets lichten op dat je de dakgootjes niet dicht knijpt? Bij het lichten drukt de spanband zo immers tegen de dakgootjes aan, die je daarmee mogelijk ontzet. Beter is een (veel) langere spanband, zodat deze meer vertikaal komt bij het liften. Aangezien de motortakel daar niet hoog genoeg voor is kun je de balk ook aan 1 zijde op een vast punt afsteunen en aan de andere kant met de takel liften: ook dan komt er niks in conflict met de dakgootjes.

Wat kit betreft: die hoef je echt niet (met kracht) met een beitel te lijf te gaan: dit kit heeft tijd nodig om los te komen, wat goed werkt is de koets iets liften en op de plek waar de kit los begint te komen deze doorsnijden met een plamuurmes oid. Je zult zien dat de koets dan langzaam verder los komt. Rondom nog meer verder los helpen met plamuurmes en uiteindelijk is de koets los.

Heb je trouwens wel alle boutjes los? Er zitten ook bouten aan de binnenkant; bij de 2 hoeken onder de kachel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180523Bericht kaasjong »

Bertje schreef: wo jul 13, 2022 9:20 pm Heb je trouwens wel alle boutjes los? Er zitten ook bouten aan de binnenkant; bij de 2 hoeken onder de kachel.
In eerste instantie niet. Die van de kachel wel maar die bij de voetenbak hadden we vergeten...
De middelste wilde daar wel uit en de ander zit op een plek die toch doorgerot is dus verwacht ik dat die niets meer tegen houdt.

Toen de achterkant loskwam scheurde hij lekker door tot het kantelpunt van de spanband. Nu moeten we een begin hebben aan de voorkant...
En inderdaad is de goot licht verbogen...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180528Bericht Bertje »

kaasjong schreef: do jul 14, 2022 11:44 am
En inderdaad is de goot licht verbogen...
Jammer joh, maar je bent zeker niet de eerste...

Even oppassen dat de kit aan de onderrand niet gescheurd/gebarsten is. De kit die de naad tussen dakpaneel en rest vd carrosserie afdicht dus. Zo wel, dakgootje terugbuigen en kit herstellen om verdere (roest)schade te voorkomen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180532Bericht kaasjong »

Vandaag 38 graden dus de buurman liet het sleutelen schieten (begrijpelijk). Zelf heb ik ook niet heel veel gedaan maar met deze temperatuur is kit flexibeler dus de carrosserie moest er vanaf. En middels tijd, temperatuur en zwaartekracht is het gelukt.
Natuurlijk naar het advies van Bertje geluisterd en de takelconstructie aangepast zoals eerst al had gemoeten...

Afbeelding

Het chassis lijkt verder wel aardig in orde. Op de plekken van de kit mooi blank staal, de plekken eromheen beetje roest. Carrosserie is er minder aan toe maar volgens mij wel te repareren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180535Bericht Bertje »

Goed gedaan en slimme constructie zo, met die latjes op de balk! Ga ik onthouden.

Chassis lijkt inderdaad redelijk goed: de driehoekjes zijn niet eens zo heeel slecht. Is altijd wel werk aan, maar totaalreconstructie lijkt niet aan de orde.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180556Bericht kaasjong »

Van het weekeinde wat tijd over en ik had zin om iets constructiefs te doen. Dus de motorkap aangepakt.
Hoe snel kan je vergeten dat het wel erg dun plaatwerk is... Ik dacht echt voorzichtig te doen maar prikte er toch regelmatig doorheen.
In het begin kleien maar later ook mooi vloeiende laspunten. Niet helemaal dicht maar om het vlak te maken komt er toch nog een beetje plamuur bij, dus dat dicht de kleine gaatjes wel. Bij het chassis moet het straks beter maar dat gaat wel lukken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180567Bericht kaasjong »

Wederom een lekker sleutelmiddagje. Helaas was de buurman ziek dus moest ik het alleen doen. Ik heb de remleidingen gedemonteerd (die naar de wielen toegaan zaten enorm vast maar het is gelukt). Aan de andere kant de benzineleiding weg en de benzinetank verwijderd. Daarna met de "egel" van Walterg op verdachte plekken de tectyl weggehaald. Gaat echt magnifiek met dat ding!!
Het resultaat staat bij de fotos hieronder, al met al ben ik nog steeds tevreden over de staat tot nu toe.

Afbeelding
Linksachter mist een deel van de bovenkant van het chassis maar de zijkant en onder zijn gelukkig hard. Stukkie oplassen en geen probleem

Afbeelding
Linksvoor was de voetenbak verrot. Het lijkt erop dat het beperkt is tot bovenin maar dat weet ik pas zeker als ik dat deel eruit geslepen heb. Verder is de driehoek een beetje opgezwollen dus ik denk dat ik die eraf moet halen om de staat eronder te beoordelen.

Afbeelding

Afbeelding
Rechtsvoor hetzelfde verhaal als linksvoor maar allemaal net even minder slecht. Dus als de driehoek links niet te lijden heeft gehad dan laat ik hier de driehoek zitten

Afbeelding
Zowel links als rechtsachter is er al eerder een deel gelast. Ik heb het schoongemaakt (maar geen foto ervan...) en het ziet er redelijk netjes uit. Is, te zien aan de laag tectyl eroverheen , al enige tijd geleden gebeurd.

Vraagjes voor de meedenkers:
1- De zijkant van het chassis lijkt goed en hard. Zal ik de clips van de remleiding en benzineleiding laten zitten en eromheen verven? Ik weet niet hoe ik ze er heel af moet halen en ik denk dat het ook niet nodig is.
2- Door de vulopening kijkend ziet de benzinetank er netjes, roestvrij, uit. Moet ik hem nog behandelen?
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180627Bericht kaasjong »

Gisteren weer bezig geweest. De motor is van het chassis af en de voorwielophanging bijna geheel gedemonteerd. De torsiestaven moeten nog maar die moet ik eerst aftekenen.
De carrosserie is afgespoten met de hoge druk spuit maar er is nog wel redelijk wat boenwerk nodig. Toch ben ik nog steeds tevreden met de staat.
Afbeelding

De demontage van de wielophanging ging wisselend. Bij de stuurstang voelde ik me net een wheeler-dealer. Met twee hamers aan beide kanten een mep en zomaar los. (OK, moest wel 10 keer meppen maar het werkte!)
Demontage van fusees,stabilisatiestang en reactiestang daarentegen gingen behoorlijk moeizamer. Maar het is geukt.
's Avonds het chassis op z'n plek gezet en heel even de slechtste plekken schoon gemaakt om te kijken hoe erg het is. De foto's zijn tegen de zonsondergang in genomen maar geven hoop ik een goed beeld.

Het geheel lijkt aardig. Wel 4 serieuze gaten. Helaas is eerder reparatiewerk hier niet netjes gedaan (plaat op plaat ipv stukken erin gelast).
Afbeelding

Dit is het stuk dat mij zorgen baart. De chassisbalk linksvoor. Op de plek van de bevestiging is de bodemplaat behoorlijk poreus dus vrees ik voor de staat van de balk daaronder.
De foto daaronder is midden onder de balk. (Foto was met erg veel tegenlicht en moest dus erg dichtbij genomen worden) De zijkanten lijken nog niet aangetast. Als ik een nieuwe strip erop puntlas (na verwijderen van deze verroestte natuurlijk), zou dat voldoende sterkte geven?
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180628Bericht Bertje »

kaasjong schreef: di jul 26, 2022 8:44 pm Vraagjes voor de meedenkers:
1- De zijkant van het chassis lijkt goed en hard. Zal ik de clips van de remleiding en benzineleiding laten zitten en eromheen verven? Ik weet niet hoe ik ze er heel af moet halen en ik denk dat het ook niet nodig is.
2- Door de vulopening kijkend ziet de benzinetank er netjes, roestvrij, uit. Moet ik hem nog behandelen?
1 Om ze er heel af te krijgen kun je het centrale kunststof pennetje door tikken. Maarja, die vallen dan in je chassis, en zijn dan niet meer beschikbaar voor hetmontage. Vaak zijn de zijkanten van de chassisbalken gewoon nog goed, dus je kunt eromheen verven, maar die klemmetjes zitten wel in de weg als je de boel wil voorbehandelen/schuren.
2 Nee, gewoon lekker zo laten. If it ain't broken... Eventueel uitspoelen met warm water, goed leeg gooien, en nadrogen met perslucht (slang in de vulhals)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie