Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180836Bericht kaasjong »

Vandaag wat minder tijd.
Laatste gaten in chassis dichtgelast en achterwielen volledig gedemonteerd. Bussen zit behoorlijk speling in dus die zal ik moeten vervangen. Dat betekent uitzoeken hoe want dat heb ik nog nooit gedaan maar Sylvie en youtube zullen wel instructies hebben.
Ook nog even geprobeerd of de torsiestaven los willen maar daar is nog geen beweging in te krijgen. Nog een beetje meer kruipolie en we proberen het volgende week weer....
Dan ook weer foto's

Moet een druklager niet altijd vervangen worden trouwens?
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180962Bericht kaasjong »

Zo, het is een tijdje stil geweest (helaas). Ook niet veel gedaan maar vandaag wel weer.
Bleek toch nog een stuk chassis niet goed te zjin dus toch weer even gelast. Proplassen op de hogere stand werkt inderdaad veel beter!

Afbeelding

Omdat ik ook een beetje resultaat wil zien ook maar een deur aangepakt. Zat een knikje in en was een beetje aan het roesten
Afbeelding

Vorige week hadden we de startmotor uit elkaar gehaald en gecheckt. Alles was in orde.
En vandaag heb ik de carburateur en de dynamo helemaal nagekeken.
Carburateur was blijkbaar pas gereviseerd dus die is nu als nieuw. Ik heb de voet gecheckt en die is helemaal vlak. De dynamo had koolborstels van ca 0,5 cm. Beetje klein dus zal eens kijken naar vervanging.
Afbeelding

Daarnaast vorige week bij Winfried 2 lasdelen opgehaald om de carrosserie op te knappen. Superveel geluk mee gehad, dat gaat me veel tijd en ellende schelen! Kan niet wachten tot ik daarmee kan beginnen maar eerst moet de auto van mijn zoon uit de garage.

O ja, kleine domper, nog steeds geen beweging te krijgen in de torsiestaven
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180963Bericht Bertje »

Goed bezig! Ben benieuwd hoe strak je die deur weer gaat krijgen: plaatwerk met dusdanig weinig kromming gaat makkelijk trekken bij het lassen, maarja, eigenlijk wil je er ook weer niet al te dik het plamuur op zetten.

Waaraan zag jij trouwens dat die carburateur gereviseerd is?

En waarom wil je die torsiestaven eigenlijk los hebben?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180964Bericht kaasjong »

Bertje schreef: wo okt 05, 2022 8:04 am Goed bezig! Ben benieuwd hoe strak je die deur weer gaat krijgen: plaatwerk met dusdanig weinig kromming gaat makkelijk trekken bij het lassen, maarja, eigenlijk wil je er ook weer niet al te dik het plamuur op zetten.
Inderdaad is er wel iets getrokken maar ik denk dat het acceptabel is.
Bertje schreef: wo okt 05, 2022 8:04 am Waaraan zag jij trouwens dat die carburateur gereviseerd is?
De vlotter, pakking en afsluitklep waren volledig als nieuw. Bij aankoop hadden ze ook gezegd dat de motor geheel gereviseerd was. Dat was weliswaar niet zo maar de remmen waren ook helemaal als nieuw. Dat en hoe het eruit zag doet mij voor 95% zeker zijn dat hij gereviseerd was.
Bertje schreef: wo okt 05, 2022 8:04 am En waarom wil je die torsiestaven eigenlijk los hebben?
Hij stond op precies de juiste hooogte dus wat dat betreft kunnen ze inderdaad blijven zitten. Het geeft me gewoon een goed gevoel dat ik in de toekomst de hoogte zou kunnen instellen. Dus de voorkeur gaat ernaar uit om ze los te halen maar ik wil achter niet verhitten omdat dan de rubbers beschadigen. In dat geval gaan ze er zo weer in
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180965Bericht Bertje »

kaasjong schreef: wo okt 05, 2022 8:19 am
Bertje schreef: wo okt 05, 2022 8:04 am En waarom wil je die torsiestaven eigenlijk los hebben?
Hij stond op precies de juiste hooogte dus wat dat betreft kunnen ze inderdaad blijven zitten. Het geeft me gewoon een goed gevoel dat ik in de toekomst de hoogte zou kunnen instellen. Dus de voorkeur gaat ernaar uit om ze los te halen maar ik wil achter niet verhitten omdat dan de rubbers beschadigen. In dat geval gaan ze er zo weer in
Vaak wil men de staven los hebben om de rubbers te vernieuwen, maar m.i. is dat vaak niet nodig. Een vriend tikte een tijd terug de staven van zijn achteras los om 35+ jaar oude rubbers in uitstekende staat aan te treffen. De eerste mm of zo kan verweerd zijn, maar de rest van het rubber staat niet bloot aan de elementen en kan dus (erg) lang mee gaan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180983Bericht kaasjong »

Vandaag weer verder. Lekker aan het werk in het zonnetje, geen foto's helaas.
Het chassis zit helemaal in de antiroest epoxy en op gelaste stukken heb ik putty gesmeerd. Als het droog is dan ga ik menie smeren en dan hammerite.
Verder bezig geweest met de schijfremmen. Alles gedemonteerd en los gehaald. Behoudens veel roest ziet het er wel netjes uit en is alles goed gangbaar. Dus goed schoonmaken , verven en weer in elkaar.
Volgende keer weer met foto's
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180985Bericht BVDP »

Moet hammerite niet rechtstreeks op het metaal/roest?
Leuk om te volgen :D
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180990Bericht Crelesy »

Hammerite pakt gewoon goed op poreus.. dus geborstelde roest of grondverf/ menie is prima lijkt me. Kaal staal grond ik ook altijd wel als er hammerite op komt. Als je de juiste hammerite pakt kan t ook prima over glad staal.
Persoonlijk grond ik liever eerst. Tenzij t echt oud geborsteld staal is. Maar das persoonlijk denk
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181031Bericht kaasjong »

En vandaag weer een heerlijke sleuteldag gehad. Wat een geweldige herfst hebben we toch!!
Even enkele foto's van het chassis. Hij zit nu in de menie maar daar heb ik geen foto van.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En terwijl ik bezig was met de remmen schoonmaken en verven van de losse onderdelen van de ophanging was de buurman met zijn kleinzoon bezig met de motor

Afbeelding

De carterpan is eraf omdat die olie lekte langs de pakking. Vandaag ook gelijk de oliepomp schoon gemaakt omdat we daar toch makkelijk bij konden. Ik heb eigenlijk alleen ervaring met de vorige motor die we opknapten maar ik vond wel dat er erg veel aangekoekte olie aan onder ander de pomp zat. (Had ik natuurlijk een foto van moeten maken...).
Is dat veroorzaakt door slechte olie (of te lang doorrijden met oude olie) of kan het op een ander gebrek wijzen?
Schoonmaken is niet moeilijk maar het moet niet meteen wee terugkomen natuurlijk
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181032Bericht BVDP »

Je kan de speling op de oliepomp meten; daar staat een maximale waarde op. Is de speling lager is de pomp nog goed. Kluwer handboek bladzijde 43 staat het beschreven.
Mooi verhaal overigens.
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181034Bericht kaasjong »

Bedank voor het compliment.
BVDP schreef: di okt 18, 2022 10:11 pm Je kan de speling op de oliepomp meten; daar staat een maximale waarde op. Is de speling lager is de pomp nog goed. Kluwer handboek bladzijde 43 staat het beschreven.
En zeker bedankt hiervoor. Hier had ik zelf natuurlijk aan moeten denken. Schoonmaken is niet voldoende, de specs moeten ook kloppen :oops:
Ik zal dit weekeinde de speling opmeten en laat het hier wel weten!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181035Bericht Bertje »

Voor wat het waard is: ik heb inmiddels 10+ motoren gereviseerd en de oliepomp (speling op de tandwielen) was eigenlijk altijd nog in orde.
Ik denk dat een motor trouwens vooral vervuilt door oude olie (te oud in kms of in tijd): de verontreinigingen die gaandeweg ophopen in de olie kunnen dan niet meer in oplossing worden gehouden en slaan neer. Ik heb ooit een motor met nog geen ton op de teller gerepareerd: van buiten als nieuw, van binnen leek het alsof iemand zijn barbeque erin leeg had gegooid. Gevalletje van oud vrouwtje geweest denk ik, dus olie niet persé te veel kms gebruikt, maar wel gewoon te lang in de motor gehouden.

Hoe heb je het laswerk aan het chassis trouwens afgewerkt? Ik zie denk ik lichtgekleurde kit, maar ook iets donkerbruins?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181061Bericht kaasjong »

Bertje schreef: do okt 20, 2022 9:50 am Hoe heb je het laswerk aan het chassis trouwens afgewerkt? Ik zie denk ik lichtgekleurde kit, maar ook iets donkerbruins?
Ik heb het laswerk eerst met antiroest spray bespoten.
Na goed schoonmaken en beetje schuren heb ik het hele chassis met anti roest epoxy gedaan van brunox (bij vliegroest kleurt dat bruin). Daarna op de lasnaden putty (dat is het grijs)
Daar overheen menie

Afbeelding

Daar overheen hammerite

Afbeelding
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181062Bericht kaasjong »

Bijna onvoorstelbaar maar weer een mooie dag om buiten te klussen. Met de beperkte zonsverduistering was het ook nog eens spectaculair.
Ik ben begonnen met het verhelpen van een terugspringend stuk blik van de deur. Zoals Bertje al had opgemerkt kan er spanning komen op zo'n groot vlak en dat is dus blijkbaar zo. Met de hand is het gewoon terug te duwen maar als je aan de buitenkant drukt floept de "kuil" er zo weer in. Oplossing: "ik het aan de binnenzijde een hoekje erachter gelast zodat hij niet meer terug kan. Misschien niet mooi maar niemand ziet het en het werkt perfect,

Afbeelding

Daarna de oliepomp nameten. Speling minder dan 0,1 mm en de veer is ook nog prima (4,7 cm). Nu weet ik in ieder geval dat de pomp goed is en denk ik dat het inderdaad of oude olie is geweest of te lang staan met (oude) olie. Ook minimale speling op de krukas.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de nieuwe pakkingen opmeten om te kijken of ze goed passen. Dat was gelukkig het geval. De ketting er op gezet met een mooie nieuwe hydraulische spanner en het geheel dicht gemaakt. Begint alweer lekker op te schieten!

Afbeelding

Afbeelding

Bij de torsiestaven heb ik bij de staven voor de voorzijde de kant die midden onder de auto zit eindelijk los weten te krijgen (met de hydraulische poulietrekker van de andere buurman!). De andere laat ik dan maar voor wat het is. Hij stond goed op de wielen toen ik hem uit elkaar haalde en ik kan nu, in geval van nood, iets stellen mocht ik dat willen. Weliswaar met sprongen van ca 5 cm...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181068Bericht Bertje »

kaasjong schreef: di okt 25, 2022 7:27 pm Oplossing: "ik het aan de binnenzijde een hoekje erachter gelast zodat hij niet meer terug kan. Misschien niet mooi maar niemand ziet het en het werkt perfect,
Prima (pragmatische) oplossing. Misschien wel even wat hamerite overheen kwasten, want in die deuren kan wel eens wat condens ontstaan,
kaasjong schreef: di okt 25, 2022 7:27 pm Bij de torsiestaven heb ik bij de staven voor de voorzijde de kant die midden onder de auto zit eindelijk los weten te krijgen (met de hydraulische poulietrekker van de andere buurman!). De andere laat ik dan maar voor wat het is. Hij stond goed op de wielen toen ik hem uit elkaar haalde en ik kan nu, in geval van nood, iets stellen mocht ik dat willen. Weliswaar met sprongen van ca 5 cm...
Bedoel je dat je alleen de ankerplaten aan de achterzijde hebt los gekregen? En dat de voorzijdes dus nog in de voorste wieldraagarmen zitten?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie