Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181565Bericht Bertje »

Ik zie zo niet direct wat er verschoven is tijdens het lassen, dus het valt (op de foto's) niet direct meer op.

Tip voor de waterpomp: haal de boutjes er 1 voor 1 weer uit en smeer wat (lager)vet aan de schroefdraad voordat je ze weer terug zet. Die boutjes kunnen na verloop van tijd ongenadig hard vastrotten, en dan breken ze bij demontage. Maar als de boutjes gangbaar zijn heb je de waterpomp tzt in een wip vervangen. In mijn ervaring gaan ze trouwens zelden stuk.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181566Bericht kaasjong »

Bertje schreef: wo feb 01, 2023 10:29 am Tip voor de waterpomp: haal de boutjes er 1 voor 1 weer uit en smeer wat (lager)vet aan de schroefdraad voordat je ze weer terug zet.
Wij smeren ons suf met kopervet op alle bouten. Dat hebben we hier ook gedaan. Dat zal hetzelfde effect hebben als lagervet ga ik van uit. Ze zaten inderdaad ongelofelijk vast
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181576Bericht Bertje »

Prima, kopervet is dikker en bestand tegen hogere temperaturen; in die zin dus breder inzetbaar.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181604Bericht kaasjong »

Vandaag niet heel veel gedaan aan de auto. Vanmorgen met hout in de weer geweest (zagen en kloven, was het prachtig weer voor).
Vanmiddag verder met de auto.
Eerst versnellingsbakolie gevuld, exact 1,7 liter ging erin. Daarna handrem geplaatst.
Toen wilden we de verdeler goed gaan zetten en dus cillinder 1 naar TDC draaien. Dat ging niet, geen beweging in de nokkenas te krijgen.
Geprobeerd in de versnelling en heen en weren maar ook geen resultaat. Wel elke keer een rare klonk aan de bestuurderszijde.
Alles nagaan:
  • bij het motor in elkaar zetten hebben we de kleppen al een beetje gesteld dus toen draaide alles vrij
  • Versnellingsbak draaide soepel en schakelen ging ook soepel voor het plaatsen
  • Aandrijfassen draaiden mooi soepel en geen speling
Geen idee dus wat er aan de hand is.
Na nog eens 20 keer proberen was er opeens wel beweging. Raar maar erg blij, echter van korte duur. 1 keer schakelen en allees weer vast. Weer 2 keer schakelen en er is weer beweging. Wat waardeloos zeg.
We verdenken dus de versnellingsbak maar geen idee wat er fout kan zijn en wat we moeten doen. Heeft iemand een idee?
We kunnen nog goed bij de bak, deksel is er zo af maar dan... waar moeten we op letten??
Help!!
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181607Bericht Crelesy »

Ff 1 wiel van de grond af krikken en daar eens aan draaien? Miss staat i in een hoge versnelling en is t lastig roeren zo onder spanning. Of je hebt de deksel met schakelpook verkeerd gezet?

Kan van alles zijn.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181609Bericht Bertje »

Kleppen "een beetje gesteld"? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Zit de motor vast, of de bak? Om dat bij de bak te testen: 1 wiel van de grond, versnelling inschakelen, koppeling indrukken, en wiel ronddraaien: als dat lukt, dan is iig de bak niet geblokkeerd. In dat geval zou je in de 3e of 4e versnelling via het wiel ook de motor moeten kunnen ronddraaien. Maar niet als de kleppen dusdanig strak staan dat er een klep in conflict komt met een zuiger.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181614Bericht kaasjong »

Crelesy schreef: di feb 07, 2023 10:48 pm Of je hebt de deksel met schakelpook verkeerd gezet?
Daar ben ik bang voor. Had al behoorlijk wat problemen met het er op zetten. Zou dat inderdaad dit gedrag kunnen veroorzaken?
Crelesy schreef: di feb 07, 2023 10:48 pm Kan van alles zijn.
Dat is zeker waaar maar daar ben ik niet blij mee :D
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181615Bericht kaasjong »

Bertje schreef: wo feb 08, 2023 1:45 pm Kleppen "een beetje gesteld"? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Ja, das inderdaad gek gezegd. Ik bedoelde dat we, nadat de motor een keer warm is geweest de kleppen ff nastellen omdat dan alles gezet is
Bertje schreef: wo feb 08, 2023 1:45 pm Zit de motor vast, of de bak? Om dat bij de bak te testen: 1 wiel van de grond, versnelling inschakelen, koppeling indrukken, en wiel ronddraaien: als dat lukt, dan is iig de bak niet geblokkeerd. In dat geval zou je in de 3e of 4e versnelling via het wiel ook de motor moeten kunnen ronddraaien. Maar niet als de kleppen dusdanig strak staan dat er een klep in conflict komt met een zuiger.
Dat ga ik proberen. Had wel omhoog geprobeerd maar niet met de koppeling.
Zal voor de zekerheid ook de kleppen nakijken maar veracht niet dat er een zo verkeerd zal staan. Maar in dit stadium kan ik niets uitsluiten
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181616Bericht Bertje »

kaasjong schreef: do feb 09, 2023 9:14 pm
Ja, das inderdaad gek gezegd. Ik bedoelde dat we, nadat de motor een keer warm is geweest de kleppen ff nastellen omdat dan alles gezet is
Eerst kopbouten natrekken dan (nono) (maar daarmee wachten totdat de motor helemaal afgekoeld is - volgens de documentatie minstens 2.5h).

*edit: ik ging ervan uit dat je een nieuwe koppakking geplaatst hebt, maar dat weet ik eigenlijk helemaal niet. Zo niet, dan hoef je de kopbouten niet na te trekken, maar dan had je de kleppen ook meteen al goed kunnen stellen (alles ís dan al gezet).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181675Bericht kaasjong »

Een kleine update tussendoor omdat er even niet gesleuteld kan worden.
Dat heeft 2 redenen: opeens was er een cursus op het werk op dinsdag (2 keer achter elkaar) en zoonlief had de auto niet door de APK dus moest er aan die auto gesleuteld en gelast worden. Ik ben er nu achter dat een Seat nog erger roest dan een Renault.. :roll:

Ik heb dus nog geen tijd gehad om te kijken naar de oorzaak van het "vastslaan". Dat komt aankomende dinsdag.
Omdat de Seat in de schuur staat moest het chassis en de motor naar buiten. Met de regen van de afgelopen dagen een mooie omgekeerde lekkage test. Ik kan vissen houden in het chassis dus vanaf de onderkant zal er dan ook wel geen water in komen aangezien het er dus ook niet uit kan.

Afbeelding
Foto is helaas niet erg duidelijk...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181677Bericht Bertje »

Ik boor gaten in de bodemplaat, op de laagste punten, omdat water dat op de vloerplaat blijft staan vaak niet van beneden komt, maar van boven (condenswater, lekkages, in de auto stappen met natte schoenen/kleren).
Kun je het chassis niet op z'n kant zetten, om toch wat minder water te vangen? Want dit is dé manier voor het water om ook de kleinste scheurtjes/kiertjes te vinden, en langs daar duurt het wel even eer het weer uitgedampt is...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181701Bericht kaasjong »

Zo, vandaag weer een hele mooie dag.
Eerst 2 gaten in de bodem geboord op advies van Bertje. Daarna auto wee naar buiten omdat het uit de wind prachtig was. Daar aan het zoeken naar het "vast slaan"
Eerst de deksel van de versnellingsbak eraf om te kijken of daarin iets duidelijk mis was. Geen resultaat.
Deksel er weer op, heen en weer, lijkt beter maar nee, na 4 keer schakelen weer vast.
Auto opgekrikt aan 1 kant. In de vrij draait het soepel, in versnelling vast.
Koppeling ingedrukt en het draait soepel in de versnelling. Mag ik nu dus concluderen dat het aan de motor ligt.
Daar zijn we maar even van uit gegaan.
Geen kleppen die vast lijken te staan maar om zeker te zijn alle kleppenstoters los gedraaid zodat alle kleppen hoog blijven, geen resultaat
Rotor van de verdeler eruit gehaald, geen resultaat
Benzinepomp eraf gehaald, geen resultaat
Zelf de poulie bij de nokkenas los gedraaid, geen resultaat.
Wat nu, het enige dat ik nog kan bedenken dat mis kan zijn is de ketting maar daar alles los halen stel ik liever even uit. Hopelijk heeft iemand een goede suggestie. Zoals al gezegd draait het af en toe wel. Bij de start van het project hebben we een compressietest gedaan dus toen draaide alles soepel. Kop is er niet af geweest. Wat is wijsheid?

Afbeelding
Gelukkig was het prachtig weer

Afbeelding
Alles los, nog steeds niets

Afbeelding
Poulie ook los, zit de ring hier aan de goede kant?

Afbeelding
En natuurlijk hebben we een hoop nagedacht
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181703Bericht Crelesy »

Startmotor? Bendix blijft misschien uitgeslagen en de elektro motor zit vast?
Als je bougies er naast liggen moet i toch rond te krijgen zijn.. Kan je het vliegwiel ook niet een klein beetje verdraaien? Dus heen en weer "klikken" van een paar mm?
Als i rond gegaan is en hij heeft alleen maar stil gestaan, verwacht ik niet dat er veel mee is...
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181706Bericht kaasjong »

Crelesy schreef: di feb 28, 2023 10:55 pm Startmotor? Bendix blijft misschien uitgeslagen en de elektro motor zit vast?
Daar dacht ik vannacht ook aan. Die kan er in ieder geval nog (gemakkelijk) af.
Het stomme is dat het vliegwiel af en toe wel draait en dan weer niet. Dinsdag als eerste de startmotor eraf
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181715Bericht Bertje »

Het probleem lijkt inderdaad in je motor te zitten. In welke versnelling probeer je de motor rond te tornen? In de derde versnelling zou dat moeten gaan, je moet dan de pook naar *links* drukken (even omdenken tov hoe je achter het stuur zittend schakelt).
De motor was niet uit elkaar geweest, toch? Maar dus wel de distributie/kettingspanner vernieuwd/nagekeken?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie