Dat inderdaad. Ze zitten muurvast in de voorste wieldraagarm. Aan de acterzijde zat er behoorlijk roest op de splines dus dat zal daar ook wel zijn. Daarbij was de ruimte om de torsiestaaf opgevuld met tectyl. Dat heb ik zo goed mogelijk weggekrabt, geprobeerd op te lossen met benzine en met kruip olie. Geen krimp...........
Project R4 GTL 1983 : 4K
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
Nouja, als de wagenhoogte goed was hoeft het ook niet los
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
Ik verval helaas in mijn oude gewoonte en vergeet dus foto's te maken. Dom dom dom....
Vandaag moesten we opeens binnen sleutelen omdat het toch iets te hard waaide buiten.
's morgens de achterremmen helemaal schoon gemaakt en weer opgebouwd. Die kunnen er zo op als we gaan bouwen.
Daarna de roest bij de achterklep weggeslepen en een passtuk gemaakt. Nog niet aan het lassen toegekomen.
Het chassis is trouwens wel mooi geworden. Ben ik wel tevreden mee.
Volgende week gaan we daarmee aan de slag.
's middags verder met de motor. Kleppen gesteld en nu liep ik tegen een merkwaardigheid aan. Ik heb vast in mijn hoofd en zie bevestigd in Haynes dat het is: 0,15 voor inlaat, 0,20 voor uitlaat. In de vraagbaak zie ik echter dat voor de 688 0,20 voor beide aangehouden moet worden. Is dat inderdaad zo of heeft Olieslager dat fout?
Vandaag moesten we opeens binnen sleutelen omdat het toch iets te hard waaide buiten.
's morgens de achterremmen helemaal schoon gemaakt en weer opgebouwd. Die kunnen er zo op als we gaan bouwen.
Daarna de roest bij de achterklep weggeslepen en een passtuk gemaakt. Nog niet aan het lassen toegekomen.
Het chassis is trouwens wel mooi geworden. Ben ik wel tevreden mee.
Volgende week gaan we daarmee aan de slag.
's middags verder met de motor. Kleppen gesteld en nu liep ik tegen een merkwaardigheid aan. Ik heb vast in mijn hoofd en zie bevestigd in Haynes dat het is: 0,15 voor inlaat, 0,20 voor uitlaat. In de vraagbaak zie ik echter dat voor de 688 0,20 voor beide aangehouden moet worden. Is dat inderdaad zo of heeft Olieslager dat fout?
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
Je hebt het goed in je hoofd. Haynes zegt: 0.15 inlaat, 0.18 uitlaat (bij koude motor)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
Even een vraag tussendoor in het kader van dit project.
Ik zou eigenlijk in de achterklep het mistachterlicht willen bouwen. Een beetje zoals de clan dat heeft voor de achteruitrijverlichting.
vraag 1: zou dat mogen? Zelf denk ik van wel
vraag 2: bestaan die of moet ik opzoek naar achteruitrijlichten en die dan verven aan de binnenzijde oid?
Ik vind het namelijk mooier in de klep dan dat hij eronder gemonteerd is.
Of zitten er grote nadelen aan deze oplossing
Ik zou eigenlijk in de achterklep het mistachterlicht willen bouwen. Een beetje zoals de clan dat heeft voor de achteruitrijverlichting.
vraag 1: zou dat mogen? Zelf denk ik van wel
vraag 2: bestaan die of moet ik opzoek naar achteruitrijlichten en die dan verven aan de binnenzijde oid?
Ik vind het namelijk mooier in de klep dan dat hij eronder gemonteerd is.
Of zitten er grote nadelen aan deze oplossing
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... eflectoren
Ze bestaan niet (althans niet origineel zoals de witte achteruitrijlichten deels binnen de uitsparing van de achterklep vallen). Er bestaan wél opbouw mistlampen met rood glas)
Als je een uitsparing wilt maken in jouw achterklep omdat je overweegt om het witte glas rood te verven, wil ik wel een malletje opsturen van de uitsparing. De klep op bijgaande foto staat nog ongemonteerd in mijn garage, dus dat is een makkie.
En witte achteruitrijlichten die precies in die uitsparing passen, kun je per stuk kopen......bij R-Quatre.
Opbouw mistachterlicht: o.a :https://www.bol.com/nl/nl/p/led-mistlam ... oductImage.
Ze bestaan niet (althans niet origineel zoals de witte achteruitrijlichten deels binnen de uitsparing van de achterklep vallen). Er bestaan wél opbouw mistlampen met rood glas)
Als je een uitsparing wilt maken in jouw achterklep omdat je overweegt om het witte glas rood te verven, wil ik wel een malletje opsturen van de uitsparing. De klep op bijgaande foto staat nog ongemonteerd in mijn garage, dus dat is een makkie.
En witte achteruitrijlichten die precies in die uitsparing passen, kun je per stuk kopen......bij R-Quatre.
Opbouw mistachterlicht: o.a :https://www.bol.com/nl/nl/p/led-mistlam ... oductImage.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
Super!! Indien het mogelijk is om een mal op te sturen dan ga ik voor die oplossing. Die andere lamp (bij Bol) is wel afschuwelijkJoReno schreef: ↑wo nov 02, 2022 4:18 pm Als je een uitsparing wilt maken in jouw achterklep omdat je overweegt om het witte glas rood te verven, wil ik wel een malletje opsturen van de uitsparing. De klep op bijgaande foto staat nog ongemonteerd in mijn garage, dus dat is een makkie.
En witte achteruitrijlichten die precies in die uitsparing passen, kun je per stuk kopen......bij R-Quatre.
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
En weer een heerlijk middagje .
Bij de motor waren we de beschermplaat onder het spruitstuk vergeten te monteren dus die hebben we er vandaag op gezet. Kan de startmotor straks weer lekker koel zijn werk doen..
Verder bij de achterklep alvast de rotte stukken weggeslepen en stuk ingelast. Nu wel foto's
Eerst grof weggeslepen
Vervolgens grof ingelast. Glad maken komt met een beetje plamuur
Daarna erg lang bezig geweest met het weer monteren van de deksel op de versnellingsbak. 2 kaar dachten we dat het goed was maar bleef hij steken in de achteruit. Maar zoals bekend is 3 maal scheepsrecht dus moest het wel lukken!!
En in navolging van JoReNo ben ik ook maar begonnen met de revisie van de remdrukregelaar. Aan het kastje moet iets gelast worden maar voor de rest is het allemaal nog goed in orde en wel werkend te krijgen
Bij de motor waren we de beschermplaat onder het spruitstuk vergeten te monteren dus die hebben we er vandaag op gezet. Kan de startmotor straks weer lekker koel zijn werk doen..
Verder bij de achterklep alvast de rotte stukken weggeslepen en stuk ingelast. Nu wel foto's
Eerst grof weggeslepen
Vervolgens grof ingelast. Glad maken komt met een beetje plamuur
Daarna erg lang bezig geweest met het weer monteren van de deksel op de versnellingsbak. 2 kaar dachten we dat het goed was maar bleef hij steken in de achteruit. Maar zoals bekend is 3 maal scheepsrecht dus moest het wel lukken!!
En in navolging van JoReNo ben ik ook maar begonnen met de revisie van de remdrukregelaar. Aan het kastje moet iets gelast worden maar voor de rest is het allemaal nog goed in orde en wel werkend te krijgen
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
Zal ik doen. Stuur mij maar een PB met jouw adres, dan stuur ik je een malletje op met de afstanden tot aan de randen van de klep.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
Lekker bezig!
Voor een volgende keer: aan de binnenzijde van de versnellingsbakdeksel staat een cirkeltje, die de montagestand van de schakelvork voor de achteruit aangeeft. Bij het sluiten van de deksel kun je trouwens ook nog net naar binnen turen om te zien of de vork uitlijnt met schakelmechaniek en achteruittandwiel.
Voor een volgende keer: aan de binnenzijde van de versnellingsbakdeksel staat een cirkeltje, die de montagestand van de schakelvork voor de achteruit aangeeft. Bij het sluiten van de deksel kun je trouwens ook nog net naar binnen turen om te zien of de vork uitlijnt met schakelmechaniek en achteruittandwiel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
Klopt. Zo staat het ook in de boeken (Haynes en garage handboek, markeerpunt B). Alleen op het moment dat je de deksel erop doet moet de pook langs een uitstulping en daardoor gaat die wiebelen en verschuift de schakelpen voor de achteruit. Schakelen lijkt dan goed te gaan totdat de achteruit moet schuiven.Bertje schreef: ↑wo nov 09, 2022 11:56 am Voor een volgende keer: aan de binnenzijde van de versnellingsbakdeksel staat een cirkeltje, die de montagestand van de schakelvork voor de achteruit aangeeft. Bij het sluiten van de deksel kun je trouwens ook nog net naar binnen turen om te zien of de vork uitlijnt met schakelmechaniek en achteruittandwiel.
Ik denk dat het voral gebrek aan handigheid is geweest en ben blij dat het nu goed zit.
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
Wederom een mooie dag. Helaas qua productiviteit niet zo erg maar ach, een wijze vrouw heeft laatst geroepen dat niet iedere dag een 10 hoeft te zijn.
Van het weekeinde had ik de remdruk regelaar al gerepareerd. Het verrotte deel weggeslepen en een nieuw deel ingelast.
Daarna in elkaar gezet en hij ziet er weer uit als nieuw. Plunjer gaat ook soepel heen en weer dus dat mag van het lijstje af
Vandaag de nieuwe koppelingsplaat en drukplaat gemonteerd. Ook drukgroeplager vervangen. Hier waren we nog blij en enthousiast!!
Daarna martelen en medderen om de versnellingsbak er aan te krijgen. Koppelingsplaat zit echt goed gecentreerd maar het lukt niet. Ruime een uur aan het prutsen zonde gewenst resultaat. Buurman Wim helemaal uitgeblust en teleurgesteld
Om de dag toch goed af te sluiten nog enkele delen van de voorwielophanging schoon gemaakt zodat die er volgende week op zouden kunnen. Op naar betere tijden
Van het weekeinde had ik de remdruk regelaar al gerepareerd. Het verrotte deel weggeslepen en een nieuw deel ingelast.
Daarna in elkaar gezet en hij ziet er weer uit als nieuw. Plunjer gaat ook soepel heen en weer dus dat mag van het lijstje af
Vandaag de nieuwe koppelingsplaat en drukplaat gemonteerd. Ook drukgroeplager vervangen. Hier waren we nog blij en enthousiast!!
Daarna martelen en medderen om de versnellingsbak er aan te krijgen. Koppelingsplaat zit echt goed gecentreerd maar het lukt niet. Ruime een uur aan het prutsen zonde gewenst resultaat. Buurman Wim helemaal uitgeblust en teleurgesteld
Om de dag toch goed af te sluiten nog enkele delen van de voorwielophanging schoon gemaakt zodat die er volgende week op zouden kunnen. Op naar betere tijden
-
- Berichten: 1681
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Project R4 GTL 1983 : 4K
Gebruik een losse prise-as om de koppelingsplaat te centreren. Bij sommige nieuwe koppelingssets zit een plastic adapter die hetzelfde doet. Zet de drukgroep niet helemaal vast tot de plaat gecentreerd is. Daarna wel en dan glijdt de bak er zo in. Met de complete bak lukt centreren ook wel als je hem goed ondersteunt maar dat is een stuk zwaarder.