Voor wie het leuk vindt een klein stukje historie van dit project. Wie er niks aan vindt moet dat maar skippen
Het verhaal met het "lijdend" voorwerp van dit project begint op 21 mei 2006 we hebben dan al één andere 4tje.
Die eerste R4 kreeg ik als 18 jarige jongeman van mijn oma. Toen nog niet zo overtuigd van het gebakje maar een gegeven paard moet je niet in de bek kijken. Sinds het R4 weekend in Gulpen van 2004 komen we graag met dit viertje naar de club weekenden want die bleken toch wel heel gezellig te zijn. Vaak met zijn 4-en in de R4 gepropt met 2 tenten en andere spullen want hoe meer zielen hoe meer vreugd. Bovendien is het voor studenten een heel goed excuus om een goedkoop weekendje weg op een camping door te kunnen brengen.
Maar hoe leuk dat ook is in één compleet volgepakte R4 en 4 inzittenden een beetje krap is het wel.
Dus moest het er maar van komen. Er moest nog een R4 worden gevonden. Want met twee auto's de rondrit rijden geeft dubbele kansen op prijzen
De zoektocht eindigde bij een prachtige Clan uit 1989. Een import auto waarvan ik ooit begrepen heb dat hij uit het Tsjechië naar Nederland is gehaald in 1993. Of dat verhaal klopt heb ik niet kunnen bevestigen.
Bij aankoop was het al duidelijk dat er beginnende roest ellende aan de achterste langsbalken is maar dit lijkt op dat moment nog enigszins mee te vallen. Voor een luttele €950.- wisselt het gebakje van eigenaar.
Tijd voor wat foto's van de auto vlak na de aanschaf.
En zo komen we uit bij het club weekend in Nunspeet van 2006 waar we trots met 2 auto's aanwezig zijn
De pret is echter van korte duur want op 2 juni 2008 is het oordeel van de keurmeester onverbiddelijk.
In mijn jeugdige enthousiasme had ik niet gecontroleerd hoe de staat van de voorste driehoekjes ervoor stond.
Daar bleken gaten te zitten waar je een tennisbal prima in kwijt kan raken.
Ook had een vriend van mijn broertje een "oepsje" gehad bij het wegrijden uit een parkeervak wat had geresulteerd in een flink beschadigde passagiersdeur. Tijd, geld, kennis en zin om de auto op te knappen was er destijds niet. Maar wegdoen van de auto was ook geen optie. En zo belande de auto dat jaar bij mijn vader in de kelder van zijn schuur.
Fastforward een aantal jaar mei 2020 en mijn moeder (officieel de eigenaar van deze auto) heeft voor de 13de keer de schorsing met enige tegenzin maar weer betaald. Mijn jongste broer die kok is een in restaurant heeft het "wat minder druk" door corona. Hij zoekt naar iets om te doen. We besluiten dat er iets met die auto moet gebeuren.
De kleur van de auto is inmiddels niet meer te herkennen.
Door de jaren heen is de motor uit de auto gehaald als mogelijke donor voor een R5. Daarnaast zijn er nog een aantal andere onderdelen gekannibaliseerd. Waarom het stuurwiel ontbreekt is mij onduidelijk. Daarnaast is het ook een soort van schuurtje geworden.
Na een flinke ochtend schuiven, duwen en trekken manoeuvreren we de auto naar de plaats waar deze na een kleine 13 jaar weer kan "herrijzen" uit de kelder.
Voor de liefhebbers een kort filmpje van het takelen van de auto uit het gat.
https://youtu.be/bR9VhZAry0g
Nu de auto weer bovengronds gekomen is besluiten we in overleg met een bekende lasser dat het beter is om het chassis van de koets te scheiden. Dit omdat bij een inspectierondje met een schroevendraaier blijkt dat ook de buitenste ophangingspunten van de achteras zeer krokante vormen hebben aangenomen.
Tot zover, morgen type ik verder aan het vervolg.
Project Renault 4 GTL Clan 1989
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
- Locatie: Nijmegen
Project Renault 4 GTL Clan 1989
Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
Re: Project Renault 4 GTL Clan 1989
Mooi stukje geschiedenis, ben benieuwd hoe het met deze blauwe Clan verder gaat!
Ik zie trouwens dat de witte LV-04-GS ook al een tijdje geschorst staat...
Ik zie trouwens dat de witte LV-04-GS ook al een tijdje geschorst staat...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
- Locatie: Nijmegen
Re: Project Renault 4 GTL Clan 1989
Volgende stap was het scheiden van chassis en koets.
Met behulp van de takels was dit een koud kunstje.
Een groot deel van de ophanging is al verwijderd voordat we de koets en het chassis van elkaar af haalden.
De as van een oude vouwwagen doet samen met wat balken te versteviging prima dienst.
De koets is hiermee met wat voorzichtigheid nog redelijk mobiel.
Het chassis kreeg een mooie plaatsje in de schuur.
Eert kort overzicht van de aanwezige roestige ellende aan het chassis.
Met behulp van de takels was dit een koud kunstje.
Een groot deel van de ophanging is al verwijderd voordat we de koets en het chassis van elkaar af haalden.
De as van een oude vouwwagen doet samen met wat balken te versteviging prima dienst.
De koets is hiermee met wat voorzichtigheid nog redelijk mobiel.
Het chassis kreeg een mooie plaatsje in de schuur.
Eert kort overzicht van de aanwezige roestige ellende aan het chassis.
Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
Re: Project Renault 4 GTL Clan 1989
Goed dat je voor het lichten van de koets een balkje gebruikt hebt: ik zie ook wel eens dat mensen de spanband gewoon binnenlangs laten lopen, maar dan ontzet je je dakgootjes.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd