Pagina 1 van 1

Onbekende versnellingsbakcode

Geplaatst: wo nov 10, 2021 10:29 pm
door Bertje
Wie kent de versnellingsbak-code HA0-159? Staat niet in het mij bekende overzicht: https://www.la4ldesylvie.fr/caracterist ... se-354-hao
Ben benieuwd naar de overbrengverhoudingen, google levert weinig op, behalve een half bericht dat deze in een "F4 EDF" zou horen.

Re: Onbekende versnellingsbakcode

Geplaatst: wo nov 10, 2021 11:49 pm
door jandoe1000
Dan heeft hij waarschijnlijk een korte eerste versnelling.

Re: Onbekende versnellingsbakcode

Geplaatst: do nov 11, 2021 10:02 pm
door Bertje
Voor de achterafweggetjes waar je ook moet kunnen komen als je electriciteitspalen moet onderhouden?

Enig idee van de overbrengverhoudingen? Zoals gezegd vind ik geen documentatie over dit baknummer.

Re: Onbekende versnellingsbakcode

Geplaatst: do nov 11, 2021 10:55 pm
door Hanz
Niet alleen EDF maar ook laPoste: https://www.r4-4l.com/forum/viewtopic.php?id=27348

Re: Onbekende versnellingsbakcode

Geplaatst: vr nov 12, 2021 9:33 am
door jandoe1000
Als dat verhaal klopt heeft die bak een langere eerste versnelling en dus niet een kortere. Het argument zou zijn dat de postbode in de lange eerste van huis tot huis kon rijden zonder te schakelen. Mooie verklaring voor de post, maar voor de EdF?

Re: Onbekende versnellingsbakcode

Geplaatst: vr nov 12, 2021 10:27 am
door Bertje
Dan moet ik maar eens gaan testen denk ik. Dus tellen hoeveel priseasomwentelingen er nodig zijn per aandrijfasomwenteling.

Re: Onbekende versnellingsbakcode

Geplaatst: vr nov 12, 2021 11:17 pm
door Bertje
Heb inmiddels omwentelingen zitten tellen:

1e versnelling: 12 priseomwentelingen geeft 1 wielomwenteling: overbrengverhouding 12:1
2e: 7 priseasomwentelingen geeft 1 wielomwenteling --> 7:1
3e: 9 priseasomwentelingen geeft 2 wielomwentelingen --> 4.5:1
4e: 32 priseasomwentelingen geeft dik 10 wielomwentelingen --> 3.2:1

Het verschil in de bakken op https://www.la4ldesylvie.fr/images/stor ... ault-4.pdf zit hem vooral in het differentieel. De langste bak (dwz GTL) krijg je met het langste differentieel, de 31:10, dit geeft de volgende overbrengverhoudingen (overbrengverhoudingen B x 31:10):

1e: 44 tanden:12 tanden x 31:10 = 11.4
2e: 38:17 x 31:10 = 6.9
3e: 35:24 x 31:10 = 4.5
4e: 39:38 x 31:10 = 3.2

Mijn 159 bak lijkt dus sterk op een GTL bak, maar met een KORTERE 1e versnelling: namelijk 12 priseasomwentelingen per wielomwenteling nodig, terwijl dat er bij een GTL "maar" 11.4 zijn. Op dat Franse forum wordt juist gezegd dat bij de 159 de 1 langer zou zijn.

Lang verhaal kort: het is een lange bak.