welke benzine 95 of 98 ?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Met welke benzine tank ik het best, de 95 of de 98 ? En doe ik er best iedere keer loodvervanger bij of is dat teveel ?
Ik moet ook zéér regelmatig de koelvloeistof bijvullen. Is dat normaal bij zo'n weer of is er toch iets meer aan de hand ? Het reservoir van de koelvloeistof ziet er ook vrij vuil uit binnenin, kan dat kwaad ? En zo ja, wat doe ik eraan ? (heb nog geen vraagbaak gevonden in de 2de hands boekenwinkels)
Ben een absolute newbie maar wil mijn 4tje goed soigneren.
Groetjes
Ik moet ook zéér regelmatig de koelvloeistof bijvullen. Is dat normaal bij zo'n weer of is er toch iets meer aan de hand ? Het reservoir van de koelvloeistof ziet er ook vrij vuil uit binnenin, kan dat kwaad ? En zo ja, wat doe ik eraan ? (heb nog geen vraagbaak gevonden in de 2de hands boekenwinkels)
Ben een absolute newbie maar wil mijn 4tje goed soigneren.
Groetjes
white and shiny !
95 en 98 kan allebei. Met 98 is je motortje iets pittiger. Loodvervanger is niet nodig.
Je koeling is zeker niet in orde. Er zijn twee mogelijke oorzaken:
1. Je koelsysteem is dichtgeslibt, daardoor wordt je koelvloeistof te warm en verdampt.
2. Je koelsysteem lekt ergens. Kijk of je ergens kunt zien dat het lekt. Let op kalkspoortjes bij de radiator en de slangen. Het kan ook zijn dat je koelvloestof via een lekkende koppakking verdwijnt. Dat kan je controleren door in het expansievaatje te kijken terwijl de motor loopt. Als er bubbeltjes omhoog komen in de vloeistof dan is je koppakking waarschijnlijk lek.
Gezien jouw mededeling over tattie in het expansievaatje gok ik op optie 1. Maar misschien is het ook wel allebei. Het een leidt vaak tot het ander.
Je koeling is zeker niet in orde. Er zijn twee mogelijke oorzaken:
1. Je koelsysteem is dichtgeslibt, daardoor wordt je koelvloeistof te warm en verdampt.
2. Je koelsysteem lekt ergens. Kijk of je ergens kunt zien dat het lekt. Let op kalkspoortjes bij de radiator en de slangen. Het kan ook zijn dat je koelvloestof via een lekkende koppakking verdwijnt. Dat kan je controleren door in het expansievaatje te kijken terwijl de motor loopt. Als er bubbeltjes omhoog komen in de vloeistof dan is je koppakking waarschijnlijk lek.
Gezien jouw mededeling over tattie in het expansievaatje gok ik op optie 1. Maar misschien is het ook wel allebei. Het een leidt vaak tot het ander.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
MMM ik zit ook een beetje met dit probleem, maar wellicht niet zo drastisch.. als ik in de slangen knijp lijkt het nog soepeltjes heen en weer te lopen is dit een beetje een meetmethode of moet ik echt grondiger te werk gaan om dichtslibb/ppen te constateren
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Ik heb zelf de ervaring dat de motor op Euro 95 gaat pingelen als hij zwaarder wordt belast, iets dat met Euro 98 niet optreedt. Als ik je zou mogen adviseren: altijd Euro 98 tanken! Kost misschien een klein beetje meer euro's, maar 'goedkoop' tanken is in mijn ogen verkeerde zuinigheid! Hoeveel ik al had kunnen besparen door met m'n Saab (1 op 10!) op Euro 95 te gaan rijden... Maar goed, dit is natuurlijk geen Saab-forum. Voor de volledigheid gooi ik in de R4 ook altijd een beetje loodvervanger erbij. Kan geen kwaad, andersom lijkt het mij wat riskanter.
En nogmaals over die koeling: Ik ben misschien helemaal scheel, maar waar zit de aftapplug van min radiateur? als dit een van de bouten is waarmee hij onder ook bevestigd zit dan weet ik het, maar elders dan onder de vuldop heb ik tot op heden geen gat kunnen vinden...
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: do okt 24, 2002 2:00 am
- Locatie: Oosterbeek
Het dichtslippen van je koelsysteem???? Ik snap niet helemaal hoe je daar bij komt. Practisch en theoretisch is dichtslippen alleen mogelijk bij je radiator. Hier zijn de watergangen klein genoeg om door kalk of wat dan ook dicht te slippen. Je kunt dit heel goed voelen door hem een tijd stationair te laten draaien en dan aan het oppervlak te voelen van je radiator. Onder koud en boeven warm dan verstopt. Alles warm (heet) dan zit het probleem ergens anders. Tevens is het verdampen van je koelvloeistof gewoonweg onmogelijk. Of je hebt een lek of een lekke koppakking. R4 tjes draaien met gesloten koelsysteem waarin het juist de bedoeling is dat er geen water weg kan. Ik heb het idee dat als je systeem niet lekt dat eigenlijk de enige optie is dat je koppakking lekt.
Grtn en succes martijn
Grtn en succes martijn