welke benzine 95 of 98 ?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Kagome
Berichten: 16
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 2:00 am
Locatie: Gent

Bericht: # 22367Bericht Kagome »

Met welke benzine tank ik het best, de 95 of de 98 ? En doe ik er best iedere keer loodvervanger bij of is dat teveel ?

Ik moet ook zéér regelmatig de koelvloeistof bijvullen. Is dat normaal bij zo'n weer of is er toch iets meer aan de hand ? Het reservoir van de koelvloeistof ziet er ook vrij vuil uit binnenin, kan dat kwaad ? En zo ja, wat doe ik eraan ? (heb nog geen vraagbaak gevonden in de 2de hands boekenwinkels)

Ben een absolute newbie maar wil mijn 4tje goed soigneren.
Groetjes
white and shiny !
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22370Bericht an3s »

95 en 98 kan allebei. Met 98 is je motortje iets pittiger. Loodvervanger is niet nodig.

Je koeling is zeker niet in orde. Er zijn twee mogelijke oorzaken:

1. Je koelsysteem is dichtgeslibt, daardoor wordt je koelvloeistof te warm en verdampt.

2. Je koelsysteem lekt ergens. Kijk of je ergens kunt zien dat het lekt. Let op kalkspoortjes bij de radiator en de slangen. Het kan ook zijn dat je koelvloestof via een lekkende koppakking verdwijnt. Dat kan je controleren door in het expansievaatje te kijken terwijl de motor loopt. Als er bubbeltjes omhoog komen in de vloeistof dan is je koppakking waarschijnlijk lek.

Gezien jouw mededeling over tattie in het expansievaatje gok ik op optie 1. Maar misschien is het ook wel allebei. Het een leidt vaak tot het ander.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 22373Bericht Bauke »

MMM ik zit ook een beetje met dit probleem, maar wellicht niet zo drastisch.. als ik in de slangen knijp lijkt het nog soepeltjes heen en weer te lopen is dit een beetje een meetmethode of moet ik echt grondiger te werk gaan om dichtslibb/ppen te constateren
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 22383Bericht Goof »

Het beste is gewoon je koelsysteem op een zaterdag eens af te tappen, het hele systeem met de tuinslang goed doorspoelen en de slangen los doorspoelen en dan alles weer monteren met nieuwe koelvloeistof erin
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
IgoR4
Berichten: 153
Lid geworden op: za jan 05, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht: # 22389Bericht IgoR4 »

Ik heb zelf de ervaring dat de motor op Euro 95 gaat pingelen als hij zwaarder wordt belast, iets dat met Euro 98 niet optreedt. Als ik je zou mogen adviseren: altijd Euro 98 tanken! Kost misschien een klein beetje meer euro's, maar 'goedkoop' tanken is in mijn ogen verkeerde zuinigheid! Hoeveel ik al had kunnen besparen door met m'n Saab (1 op 10!) op Euro 95 te gaan rijden... Maar goed, dit is natuurlijk geen Saab-forum. Voor de volledigheid gooi ik in de R4 ook altijd een beetje loodvervanger erbij. Kan geen kwaad, andersom lijkt het mij wat riskanter.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 22390Bericht schoapke »

eens in de zoveel keer dat ik er aan denk. gooi ik er wat 98 met loodvervanger in anders gewone 98. F6je loopt op 95
Toch maar eens opzoek gaan naar zo'n dingetje denk ik.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 22402Bericht Bauke »

En nogmaals over die koeling: Ik ben misschien helemaal scheel, maar waar zit de aftapplug van min radiateur? als dit een van de bouten is waarmee hij onder ook bevestigd zit dan weet ik het, maar elders dan onder de vuldop heb ik tot op heden geen gat kunnen vinden...
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 22403Bericht Ron »

Bij de 845 zit er een aftapplug aan de zijkant van het motorblok. Bestuurderskant.
Weet niet hoe dat gaat bij andere motoren.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 22404Bericht Bauke »

Ook al heb 1108 cc, Ik ga kijken...
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 22407Bericht Goof »

1108cc: zet hem boven een grote bak of het riool en maak de onderste koelslangen los. Ff het onluchtingsdopje op radiateur en van de verwarming eraf draaien en laat de vloeistof maar lopen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 22408Bericht Bauke »

En dan maar spoelen spoelen spoelen... ( en weer vullen uiteraard) Dank!
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
martijn lagerweij
Berichten: 74
Lid geworden op: do okt 24, 2002 2:00 am
Locatie: Oosterbeek

Bericht: # 22448Bericht martijn lagerweij »

Het dichtslippen van je koelsysteem???? Ik snap niet helemaal hoe je daar bij komt. Practisch en theoretisch is dichtslippen alleen mogelijk bij je radiator. Hier zijn de watergangen klein genoeg om door kalk of wat dan ook dicht te slippen. Je kunt dit heel goed voelen door hem een tijd stationair te laten draaien en dan aan het oppervlak te voelen van je radiator. Onder koud en boeven warm dan verstopt. Alles warm (heet) dan zit het probleem ergens anders. Tevens is het verdampen van je koelvloeistof gewoonweg onmogelijk. Of je hebt een lek of een lekke koppakking. R4 tjes draaien met gesloten koelsysteem waarin het juist de bedoeling is dat er geen water weg kan. Ik heb het idee dat als je systeem niet lekt dat eigenlijk de enige optie is dat je koppakking lekt.
Grtn en succes martijn
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22449Bericht an3s »

Je radiator is onderdeel van je koelsysteem en slibt wel degelijk dicht. En als de boel eenmaal een beetje warm wordt verdampt koelvloeistof prima.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 22455Bericht Ron »

Waarheen?
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22463Bericht an3s »

Er zit een heel mooi overdruk ventieltje op je expansie vaatje.
Plaats reactie