Een beetje offtopic,
Remvloeistof heeft een hoger kookpunt dan dat er normaal ontstaat tijdens het remmen.
Vocht heeft een lager kookpunt. Als de remvloeistof veel vocht bevat zou dit tot gasvorming tijdens remmen kunnen leiden. Gas laat zich makkelijk samendrukken en je pedaal zou naar beneden kunnen zakken.
De specificaties voor DOT 3 & DOT 4 hebben betrekking tot het kookpunt van de vloeistof en kunnen opgedeeld worden in twee categorieën.
Het droog kookpunt waar de remvloeistof geen vocht op of andere contaminatie opgenomen heeft en een “nat” kookpunt waar er wel vocht in de remvloeistof zit.
DOT 3 heeft een droog kookpunt van 205 graden Celsius en een nat kookpunt van 140 graden Celsius.
DOT 4 heeft een hoger droog kookpunt en nat kookpunt wat handig is voor sportieve of zwaardere auto’s met aanhangers.
DOT 3 bevat over het algemeen 80% glycol ether wat bij draagt aan de water absorberende eigenschap.
DOT 4 absorbeert water sneller dan DOT 3. DOT 4 bevat 50/65% glycol ether met een 20-30 % Borate Ester toevoeging welke het kookpunt omhoog brengt.
Het voordeel van DOT 3 ten opzichte van DOT 4 is minder snel aan vervanging toe is.
Het voordeel van DOT 4 ten opzichte van DOT 3 is dat het betere warmte/hitte prestaties geeft ook als het al vocht opgenomen heeft.
Ik weet niet of het gelazer met de remmen komt door lekkage en je remcilinders?
Ik weet niet of de remcilinders gaan lekken op de dichtingen bij de zuiger of door roest en putten op de cilinder.
Ik weet niet of DOT 3 of DOT 4 corrosiever is dan de ander.
Ik meen me te herinneren dat de Borate Ester voor het klonteren zorgt als er vocht in de remvloeistof zit.
Informatie:
EN
https://www.autozone.com/diy/brakes/dot ... rake-fluid
NL
https://translate.google.nl/?sl=en&tl=n ... =translate