FF voorstellen, en een vraag ...
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: FF voorstellen, en een vraag ...
Die doorverbinding op de schakelaar ziet er curieus uit, maar lijkt me wel origineel.
Kijk eens hoeveel aansluitdraden er naar je ruitenwissermotor gaan? Ik meen mij te herinneren dat de ruststand een eigen draad heeft: een + waarvan het sleepcontact onderbroken wordt als de wisser in een bepaalde stand staat. Dus zodra je de ruitenwisserwisser uit zet blijven ze eigenlijk via die draad aan, totdat de ruitenwissers genoemde stand bereikt hebben.
Zit die extra draad er niet, dan gaat je ruitenwisser dus niet automatisch naar 0. Ik heb ook wel eens gezien dat de schuifstekker van die draad wat geoxideerd was, ook dan werkt je automatische 0-stand uiteraard niet.
Overigens denk ik uit de detailfoto van jouw dashboard af te leiden dat dat een 2e type dashboard is; dat hoort niet op een Savane uit 89. Mogelijk is samen met het dashboard ook de ruitenwissermotor "gedowngraded" of de genoemde "retourdraad" om wat voor ombouwreden dan ook niet aangesloten.
Kijk eens hoeveel aansluitdraden er naar je ruitenwissermotor gaan? Ik meen mij te herinneren dat de ruststand een eigen draad heeft: een + waarvan het sleepcontact onderbroken wordt als de wisser in een bepaalde stand staat. Dus zodra je de ruitenwisserwisser uit zet blijven ze eigenlijk via die draad aan, totdat de ruitenwissers genoemde stand bereikt hebben.
Zit die extra draad er niet, dan gaat je ruitenwisser dus niet automatisch naar 0. Ik heb ook wel eens gezien dat de schuifstekker van die draad wat geoxideerd was, ook dan werkt je automatische 0-stand uiteraard niet.
Overigens denk ik uit de detailfoto van jouw dashboard af te leiden dat dat een 2e type dashboard is; dat hoort niet op een Savane uit 89. Mogelijk is samen met het dashboard ook de ruitenwissermotor "gedowngraded" of de genoemde "retourdraad" om wat voor ombouwreden dan ook niet aangesloten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Hanz
- Berichten: 3138
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: FF voorstellen, en een vraag ...
Het Franse instructieboekje van 1973 heeft hetzelfde: ruststand door op de onderkant van de knop te drukkenBoalder1972 schreef: ↑vr apr 02, 2021 7:11 pm Is er misschien iemand die een Nederlandstalige instructieboekje (1967-1972) met de Nederlandse instructies voor de ruitenwissers? Hoe staat het daar omschreven?
- Hanz
- Berichten: 3138
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: FF voorstellen, en een vraag ...
Je vergist je Bertje, Douwe Osinge heeft de Savane uit 1989, en de foto is van de 1972 FASA van BoalderBertje schreef: ↑vr apr 02, 2021 7:21 pmOverigens denk ik uit de detailfoto van jouw dashboard af te leiden dat dat een 2e type dashboard is; dat hoort niet op een Savane uit 89. Mogelijk is samen met het dashboard ook de ruitenwissermotor "gedowngraded" of de genoemde "retourdraad" om wat voor ombouwreden dan ook niet aangesloten.
Re: FF voorstellen, en een vraag ...
Ah ok, my bad. In dat geval verwacht ik dat de Savane van Douwe een ruitenwissermotor met automatische 0-stand heeft.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
- Locatie: Baarlo (L)
Re: FF voorstellen, en een vraag ...
Dus geen afkeurpunt. Zoals Henno in zijn bijlage reeds heeft aangegeven en wat nu nog actueel is. Apk-Regelgeving 5.2.43: Bij voertuigen die geen automatische nulstand hebben(vanuit fabriekswege) moet u de bladen handmatig in de 0-stand kunnen zetten. Bedankt heren voor alle informatie.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
- Locatie: Baarlo (L)
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: FF voorstellen, en een vraag ...
Er zit een extra contact binnenin, dat zorgt voor de retourstand.
Re: FF voorstellen, en een vraag ...
Hoe werkt dat dan, Tim? Als de draad afgeschakeld wordt krijgt een eventueel extra contact binnenin ook geen spanning meer. Er moet een draad zijn die onhankelijk van de stand van de ruitenwisserschakelaar spanning krijgt voor de retourfunctie.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
- Locatie: Baarlo (L)
Re: FF voorstellen, en een vraag ...
Bertje, de wipschakelaar heeft "3" standen en 3 pennen, de onderste 2 pennen zijn doorverbonden(grijze draad) en gaan als één draad naar de ruitenwissermotor en de bovenste pen (rode draad) die denk ik ook bij de wissermotor komt. Normaal staat de schakelaar in de "neutrale" stand bij bedienen door boven op het symbool van de ruitenwisser te drukken werkt de ruitenwisser (de schakelaar is "gefixeerd"). Als je nu op de onderste zijde van de wipschakelaar drukt (zit een veer achter en moet je ingedrukt houden) dan kun je de wissers ook laten lopen maar bij loslaten stoppen deze. Dit loslaten doe je dan in de meest ideale positie waar je het minst last van de bladen hebt. Dit is mijn interpretatie van geheel, maar misschien heb ik het mis.
\
\
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
- Locatie: Baarlo (L)
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
- Locatie: Baarlo (L)