Pagina 1 van 1
Draadjes en oogjes
Geplaatst: ma jan 04, 2021 12:41 pm
door JelleP
Beste iedereen,
Wat is volgens jullie de beste manier om kabeltjes aan te sluiten?
Voor het contactslot, de ontsteking en de knipperlichten heb ik zelf oogjes aan de bekabeling vast moeten maken, die met de knijptang die ik gebruikte niet bleven zitten. Daarom heb ik ze ook vastgesoldeerd en daar heb ik S39 bij gebruikt. Pas later las ik dat juist die S39 tot vroegtijdige corrosie kan leiden en draadjes snel weer afbreken. Dat heb ik ook bevestigd gekregen van een mede R4-rijder.
Bij mijn auto gaat het nog goed, maar ik wil het aanpassen voor ik weer stil kom te staan.
Wat is jullie favoriete manier hiervoor? Welke kabelschoentjes/oogjes gebruiken we, en welke knijptang? Of zijn er andere methodes?
groetjes Jelle
Re: Draadjes en oogjes
Geplaatst: ma jan 04, 2021 4:43 pm
door Rik H.
Hoi Jelle, ik gebruik altijd een goede kabelschoentang:
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... egoryid=85
Met natuurlijk de bekende kabelschoentjes in geel blauw en rood. In de R4 gebruik je vooral blauw (0,75mm2-1,5mm2).
Die goedkope smalle tangen moet je mijden. Met die tangen kun je niet genoeg kracht zetten over de hele oppervlakte van de kabelschoen. De juiste tang pakt het hele hulsje van de kabelschoen en kan deze gelijkmatig dichtknijpen. Voorbeeld van een tang die je niet wilt:
Ik ken een vliegtuigmonteur die mij vertelde dat hij in vliegtuigen niet soldeert omdat door de verhitting de eigenschappen van het koper veranderen waardoor de verbinding gevoeliger is voor breuk. Met kabelschoentjes heb je daar geen last van.
Re: Draadjes en oogjes
Geplaatst: ma jan 04, 2021 5:05 pm
door Crelesy
Idd met een goede tang gaat het al veel beter. Let wel op waar je in het schoentje knijpt. Die tang heeft 2 'stempels' 1 knijpt de verbinder met plastic en metaal op het kale draad. En 1 knijpt alleen het plastic op je aderbescherming. Als je niet op de goede plek zit dan knijp je nog wel eens met de metalen rand van je kabelschoen de draadjes half of helemaal door. Zelf trek ik er altijd ff aan ter controlle.
Maar solderen is prima hoor. Als je de overtollige s39 weg haalt verwacht ik niet veel problemen. Meestal is draad met harskern voldoende overigens. Zorg hier wel voor schoon metaal. Geen groene aanslag. Dan hecht en vloeit het niet.
Re: Draadjes en oogjes
Geplaatst: ma jan 04, 2021 5:09 pm
door Rik H.
Er zijn trouwens tangen voor ongeïsoleerde en voor geïsoleerde kabelschoenen. De geïsoleerde heb je nodig voor open stekkerverbindingen. Voor kabelschoentjes die bijvoorbeeld in een stekker moet passen heb je de ongeïsoleerde nodig.
Bij de wat duurdere tangen kun je de matrijzen uitwisselen, zodat je maar één tang nodig hebt voor geïsoleerd en ongeïsoleerd.
Re: Draadjes en oogjes
Geplaatst: di jan 05, 2021 12:27 am
door deutz
Solderen doe ik al jaaaaaren, nooit iets losgegaan!
Re: Draadjes en oogjes
Geplaatst: di jan 05, 2021 8:07 am
door JelleP
Hartelijk dank voor de reacties! Daar kan ik wat mee.
Ik heb inderdaad zo'n tang die ik niet moet hebben, ik zal een goeie aanschaffen. Ik was al bang dat het aan mij lag
groetjes,
Jelle
Re: Draadjes en oogjes
Geplaatst: di jan 05, 2021 8:35 am
door Hanz
Ik denk ook dat de nadelen van solderen in deze situaties meer theoretisch dan praktisch van aard zijn
Re: Draadjes en oogjes
Geplaatst: di jan 05, 2021 2:07 pm
door Rik H.
Inderdaad, een Renault 4 is nog geen vliegtuig...
Re: Draadjes en oogjes
Geplaatst: di jan 05, 2021 3:21 pm
door JelleP
Het waren vooral de verhalen over S39 waar ik van schrok! Dat je het niet door je nasi moet roeren wist ik al maar kennelijk moet je er ver vandaan blijven als je elektra soldeert.