Motor vermogens billancourt.
Geplaatst: wo dec 09, 2020 10:17 pm
Na veel zoeken op het internet kom ik er toch niet helemaal uit. Het lijkt er op dat er verschillende vermogens uit dezelfde motoren word gehaald. En de verschillen zijn niet altijd duidelijk. Althans voor een nieuweling zoals ik niet.
Ik had al laten doorsluimeren dat ik redelijk tevreden ben met de 27pk die mijn 839 782cc levert. Nu ik de motor er uit gehaald heb vanwege lekkages en een kapotte druklager kriebelt het toch om er wat meer uit te halen zonder te veel afbreuk aan de originaliteit te doen. Ik dacht de oplossing te hebben met enkel een andere nokkenas. Maar nu ben ik het spoor een beetje kwijt naar welke. En voor ik dan iets koop wat geen verbetering word, eerst jullie maar eens raadplegen.
De paar beweringen die ik redelijk heb kunnen staven zijn als volgt:
839 782cc R4 1126 heeft 27pk
839 782cc R5 ......... Heeft 36pk (zeldzaam oer5?)
800-01 845cc heeft 27pk zenith 28
800-05 845cc heeft 34pk Solex 32
800-B1B D7-07 = 800-05 nieuwe benaming
Er is meer uit een 845cc geperst maar dan gaat t om aangepaste compressie / andere kop
En fotootje
Hierop staat een kleppen diagram die aangeeft dat er meer 'spoeling' is bij de nieuwere type 800 motor.
Mijn idee is om dan nu alleen een nokkenas te wisselen en dus in de 839 te monteren. En ergens boven de 30pk uit te komen. Eventueel met een 32 spruitstuk en passende carburateur. (alhoewel ik twijfel over het nut tenzij de venturi meer als 20mm is dan)
Zijn hier mensen met ervaring daar mee? En kloppen mijn bevindingen wat motor vermogen eigenlijk wel.
O en om t gelijk maar even voor te zijn.. ik wil geen cleon er in gaan bouwen. Billancourt blijft er in.
Ik had al laten doorsluimeren dat ik redelijk tevreden ben met de 27pk die mijn 839 782cc levert. Nu ik de motor er uit gehaald heb vanwege lekkages en een kapotte druklager kriebelt het toch om er wat meer uit te halen zonder te veel afbreuk aan de originaliteit te doen. Ik dacht de oplossing te hebben met enkel een andere nokkenas. Maar nu ben ik het spoor een beetje kwijt naar welke. En voor ik dan iets koop wat geen verbetering word, eerst jullie maar eens raadplegen.
De paar beweringen die ik redelijk heb kunnen staven zijn als volgt:
839 782cc R4 1126 heeft 27pk
839 782cc R5 ......... Heeft 36pk (zeldzaam oer5?)
800-01 845cc heeft 27pk zenith 28
800-05 845cc heeft 34pk Solex 32
800-B1B D7-07 = 800-05 nieuwe benaming
Er is meer uit een 845cc geperst maar dan gaat t om aangepaste compressie / andere kop
En fotootje
Hierop staat een kleppen diagram die aangeeft dat er meer 'spoeling' is bij de nieuwere type 800 motor.
Mijn idee is om dan nu alleen een nokkenas te wisselen en dus in de 839 te monteren. En ergens boven de 30pk uit te komen. Eventueel met een 32 spruitstuk en passende carburateur. (alhoewel ik twijfel over het nut tenzij de venturi meer als 20mm is dan)
Zijn hier mensen met ervaring daar mee? En kloppen mijn bevindingen wat motor vermogen eigenlijk wel.
O en om t gelijk maar even voor te zijn.. ik wil geen cleon er in gaan bouwen. Billancourt blijft er in.