Lekkage motor olie
Geplaatst: ma nov 30, 2020 8:18 am
Mijn 839 motor uit 1975 lekt nog al wat olie.
De olie lekt in ieder geval achter de nokkenas poulie vandaan. En goed ook. Ritje van 5 min laat al een plasje van 7x7 cm achter.
Nou is er veel geschreven over de carter ontluchting via de kleppen deksel. En inderdaad toen de oliedop nog losjes zat leek t meer daar uit te lekken dan achter de poulie vandaan. De ontluchting van t deksel zelf zat aanvankelijk nog dicht. Dit heb ik open en schoon gemaakt voor er echt mee gereden werd. De ontluchting slang is 8mm doorsnee tot aan de t splitsing. Daarna dikker naar de carb en een 8mm naar het spruitstuk. Dat spruitstuk gaatje is nep lijkt het. Het is een busje in het spruitstuk van ijzer. En het gietwerk van het spruitstuk heeft dan geen gaatje.
Naar mijn mening blaast de motor ook niet veel. Niks duid op te hoge carter druk als ik t vergelijk met andere motoren. (Nieuw of oud) eerder minder. Maar t is ook maar krap 800cc.
Nou is mijn vraag of die afdichting van krukas en nokkenas naar buiten toe te reviseren valt. Of schoon gemaakt. Zoiets staat nog nergens beschreven. Of misschien kan ik er toch een keerring bij zetten? Of andere oplossingen. Blok mag er toch nog uit omdat mijn druklager herrie maakt. En dat lekken moet echt verholpen worden.
De olie lekt in ieder geval achter de nokkenas poulie vandaan. En goed ook. Ritje van 5 min laat al een plasje van 7x7 cm achter.
Nou is er veel geschreven over de carter ontluchting via de kleppen deksel. En inderdaad toen de oliedop nog losjes zat leek t meer daar uit te lekken dan achter de poulie vandaan. De ontluchting van t deksel zelf zat aanvankelijk nog dicht. Dit heb ik open en schoon gemaakt voor er echt mee gereden werd. De ontluchting slang is 8mm doorsnee tot aan de t splitsing. Daarna dikker naar de carb en een 8mm naar het spruitstuk. Dat spruitstuk gaatje is nep lijkt het. Het is een busje in het spruitstuk van ijzer. En het gietwerk van het spruitstuk heeft dan geen gaatje.
Naar mijn mening blaast de motor ook niet veel. Niks duid op te hoge carter druk als ik t vergelijk met andere motoren. (Nieuw of oud) eerder minder. Maar t is ook maar krap 800cc.
Nou is mijn vraag of die afdichting van krukas en nokkenas naar buiten toe te reviseren valt. Of schoon gemaakt. Zoiets staat nog nergens beschreven. Of misschien kan ik er toch een keerring bij zetten? Of andere oplossingen. Blok mag er toch nog uit omdat mijn druklager herrie maakt. En dat lekken moet echt verholpen worden.