En nog even verder met de foto's van wat er allemaal al gedaan is. Tenminste waar ik foto's van heb..
Dit kwam ik tegen na dat i een uurtje had gedraaid. Blok startte goed nadat ik de tank had gespoeld. Benzinevlotter had door gestoken en de leiding langs heel de auto naar voren had vernieuwd. Liep alleen maar hoog stationair. En soms backfires uit de carburateur.
Kontaktpunten, condensator, bougies, bougiekabels, verdelerkap en bobine vervangen. Liep nog steeds slecht. Backfires uit de carb en geen vermogen. Veel water druppels uit de carter ontluchting die smaakte naar glycol achtige dingen. Dus kop er maar eens af..
Aan de koppakking niet veel te zien. Cillinderbussen stonden nog vast. De kop zelf had wel een verhaal. 3 cillinders mooi zwart gekoold laagje zoals je zou verwachten( geen dikke prut) en 1 kopgat aangeroeste zittingen. 1 bougie die er niet diep genoeg in zat (draad beschadigd). En het aluminium van de droge kop ingevreten.
Dus de klepveren er af en de klepzittingen gepolijst met de klep zelf. De polijstpastaenslangetjeopklepsteelindeboormachienemethode . Daarna weer op lekken getest en alle pitting in die ene kop van scherpte ontdaan zodat deze niet gaan gloeien oid.
Alles weer gemonteerd en hij startte weer meteen! Liep nog net zo als voorheen... Zucht... Wat dan... Ff laten lopen. Nadenken.. en plotseling een enorme knal onder de kap vandaan en overal rook. Alsof er een band klapte zo hard! Ik dacht echt dit is einde blok.. maar dat viel mee.
Goed was t niet. Maar t euvel was snel gevonden.
In combi met een backfire denk ik.. dus carb maar uit elkaar. Weer...
Euh dit hoort niet. Die hoort naar beneden te vallen.
Lang leve E10 denk ik dan maar. Vlotter is uit een stuk plastic en de as was te lang geworden. Iets afgevijlt en weer in elkaar.
Startte dat hok. Geen problemen meer met overstromen. . Maar nog steeds geen vermogen en bij lage toeren klappen uit de carb.
Die avond een eureka momentje tijdens het lezen van wat Franstalige info. Ik ben er blind van uit gegaan dat de bougie kabels goed zaten. Heb zelfs nog gekeken of ze allemaal op bdp gaan. En dat was zo. Alleen 1 en 4 zaten omgedraaid! Dat was s'ochtends gauw opgelost en eindelijk konden de toeren omlaag. Ontsteking wel ff beter afgesteld en kan nu bij warme motor gewoon 600 700 toeren afstellen en er zit vermogen in!
Geen backfires meer en carter ontluchting is rustig zonder majonaise overal!