Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176652Bericht Crelesy »

Hallo allemaal,

Ik ben Ive en heb eind augustus deze
Afbeelding
Renault op mijn oprit afgeleverd gekregen. Ik heb m via iemand die m weer uit de Franse Ardennen had meegebracht. De Renault 4l is van juni 1975 in de kleur 410. We zijn wezen kijken en mijn vrouw en ik waren het er gauw over eens. Dus ik heb even verder gekeken naar de staat van het chassis en carresorie en wat er verder voor werk aan zat. Ik wilde niet te veel laswerk omdat i eigenlijk net in de schuur past en laswerk dan niet meer gaat. Dat leek mee te vallen. De prijs was goed dus dat was gauw beklonken.
De auto heeft ongeveer 20 jaar stil gestaan. Volgens de verkoper was de auto een betaling geweest van buurvrouw aan buurman voor timmerwerk. De man van de buurvrouw was al lang overleden en de Renault stond sinds die tijd stil. Er zit geen carte grise meer bij maar wel nog keurings rapporten van 94 , 97 en 99. (Ook heb ik de verkoop bon naar Nederland van een gemeente of iets dergelijks en zelf een aankoop contract gemaakt. Dus de RDW zou goed moeten komen.) Daarna is er nog 300 km mee gereden volgens de teller.

Eenmaal thuis eerst alles is uitgespit en beter bekeken. Overal op de bodem zat klei en de voorbanden zijn oude spikes. Binnen in de kaartenbakken en op de vloer vond ik nog 19mm hagelpatronen. Verder gekeken en gelukkig geen dood rund in de kofferbak. De lucht deed wel anders vermoedden. Het lijkt er op of er ook mee gejaagt is de afgelopen 20 jaar. Banden hadden een platte kant alle 4 dus niet recent denk ik.
Maar al met al een nette staat verder buiten de schoonmaak uitdaging.

Inmiddels al veel dingen vervangen. Motor loopt en de eerste test kms zijn bijgeschreven. Daar later meer over.

Morgen ga ik vroeg naar de inburgering bij de RDW en hoop ik een blauw kenteken te krijgen.

Nog een paar foto's..
Afbeelding

Afbeelding

En uiteraard ga ik nog de nodige vragen stellen. Dit is mijn eerste renault 4 dus ervaring met een heb ik niet.
Wel met auto's repareren en apk waardig maken. In mijn vrije tijd trek ik nog wel eens een lang weekend een Suzuki samurai door de drek. En meestal dan 300km verder op. Ik ben dan de enige van de groep die met de auto naar zo'n evenement gaat met aanhanger er achter IPV de auto op een aanhanger. En altijd rijdend thuis.
Afbeelding

Afbeelding
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176653Bericht Hanz »

1975, een van mijn favoriete modeljaren, leuk! Een Luxe toch? Met op de achterklep een plaatje met links het Renault-logo?
410 is Bleu Clair toch?
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176654Bericht Crelesy »

Volgens mij een luxe ja. Maar hoe de blauwe kleur heet weet ik zo niet.
Afbeelding
Maar 410 is de kleurcode.
En links op de klep staat als plastic logo het woord Renault4 bedoel je dat?
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176659Bericht Bertje »

Mooi viertje en leuke andere hobby: een auto moet inderdaad (zelf) rijden!

Kleur 410 zou heel suf gewoon "blue" heten volgens deze website: https://www.renault4.co.uk/paint-codes.htm
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176662Bericht Crelesy »

En inburgering geslaagd! Was wel een uitdaging maar het is gelukt!
Afbeelding
Bewijs materiaal..


De uitdaging zat m in het feit dat ze ook een technische keuring uit gingen voeren. Er stond wel bij dat ze de auto op 9 punten gingen controleren. Maar ik dacht dat t om identificatie en homologatie dingen ging. En niet om een volledige apk! Ik was nog niet zo ver. Maar uiteindelijk is i zonder afkeur punten wonderlijk en met een knipoog door de keuring gekomen.
Nu nog de belasting vertellen dat ik geen BPM hoef af te dragen en ze kunnen een kenteken voor mij maken.
Uiteraard bestel ik dan mooie klassieke blauwe platen.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176664Bericht Boerammetje »

"En links op de klep staat als plastic logo het woord Renault4 bedoel je dat?"

Metaal als het goed is en zo te zien op de foto ook...

Nu als eerste maar eens op zoek naar een ander achterlicht voor een van de twee kanten want je hebt twee verschillende ;-)

En een velg waar een dop op kan!

Gefeliciteerd met de aankoop, en zeker een mooi bouwjaar!
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176666Bericht Crelesy »

Metaal. Zal ik zo eens bekijken. En 2 verschillende achterlichten was me nog niet opgevallen. Wel 2 verschillende spiegels grijs en chroom. En ik mis 2 originele velgen idd. De zonder dop zaten spijkerbanden opgedraaid.

Dus als iemand nog 1 of 2 velgen en 2 doppen heeft, houd ik mij aanbevolen.(reserve wiel is ook nog origineel) Niet te nieuw. Das de rest ook niet.

Voorlopig ga ik m zo conserveren. Bodem en binnenkant word helemaal strak maar de buitenkant word patina. Ik vind het zonde om daar aan te gaan lassen en dan weer bij te spuiten in 410. Ben bang dat ik m dan niet meer origineel krijg.
Afbeelding
Hier zie je eigenlijk de enige slechte plekken. Als je de klep open doet zitten er ook een paar gaatjes in de achter dorpel. De binnenzijde van de dorpel waar t reservewiel vast zit was ook slecht maar die is wel gerepareerd uiteraard.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176671Bericht Bertje »

Uiteindelijk gaat die beginnende roest je wel je achterklep en laadvloerbodem kosten; hoe lang dat duurt hangt ervanaf hoe goed je de auto uit weer en wind weet te houden.

Overigens kun je nieuwe lak ook verouderen, waardoor het geheel in balans blijft: viewtopic.php?p=174853#p174853
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176674Bericht Crelesy »

Ik ga voorlopig voor de gekookte lijnolie/owatrol look patina. Eerst genieten van de auto, en dan zien we wel of ik m ga restaureren aan de achterzijde.
Ik wil zeker niet deze kleur verpesten. Die is veel te mooi. Dus tzt als de owatrol er na 2 jaar weer bijna af is. Word t het waarschijnlijk compleet kleien ,poetsen,uitstukken en in de originele lak bijwerken.

Weet iemand de topsnelheid voor zo'n 839 motor. Ik heb de kans gehad om ff te testen met groene platen maar bij 85 hield het aardig op. (Had ook niet meer ruimte).. Zou toch wel graag de 100 halen.

En wil eigenlijk de originele motor er in houden voorlopig.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176719Bericht harbourseal »

Hoi,
Je mag wel eens langskomen in Rijsbergen bij Breda.
Om de afstelling eens te bekijken als je daar behoefte aan hebt.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176723Bericht Crelesy »

Bedankt voor je aanbod!

Als het wat rustiger is rondom corona ga ik daar zeker een keer gebruik van maken.
Ik zit nu nog te wachten op de kenteken papieren en daarna nog op de platen. Dan gaan we m eerst eens los rijden op een langer ritje.
Eens kijken of we de volle 27pk er uit kunnen krijgen.
(Stiekem denk ik al verder, aan een nokkenas van een 845cc. Want die 9pk meer komt echt niet alleen uit de 63cc verschil en een andere carburateur.maar ik moet m wel eerst een kans geven zo.. :oops: )
Ouwe meuk is leuk (beer)
sokje
Berichten: 20
Lid geworden op: do mar 05, 2020 9:28 am

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176726Bericht sokje »

Wat een gaaf ding zeg. De kleur is super.

Heb zelf een TL uit 1979 en heb vierkante knipperlichtjes, verder vallen me weinig verschillen op behalve dat mijn kenteken al wat lager zit. Enig idee welk jaar dit veranderd werd?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176727Bericht Hanz »

Vierkante witte knippers zijn van modeljaar 1977, oranje-witte van 1978. Niet onbelangrijk is verder dat met modeljaar 1978 de metalen luchtklep kwam te vervallen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176736Bericht Bertje »

sokje schreef: wo nov 04, 2020 11:33 pm Heb zelf een TL uit 1979 en heb vierkante knipperlichtjes, verder vallen me weinig verschillen op behalve dat mijn kenteken al wat lager zit. Enig idee welk jaar dit veranderd werd?
Bedoel je dat je voorste kentekenplaat op de bumper zit? De houders voor kentekenplaat op de voorbumper zijn nodig bij een motorkap met extra luchtsleuven onder de grill (op de plek waar anders de kentekenplaat zit).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
sokje
Berichten: 20
Lid geworden op: do mar 05, 2020 9:28 am

Re: Nederland weer een Renault 4 rijker (als i door de inburgering komt)

Bericht: # 176778Bericht sokje »

Ja ik heb inderdaad die extra luchtsleuven, maar er zit een 845cc-blokje in dus vraag me af of die extra sleuven nodig zijn...
Plaats reactie