Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182340Bericht JoReno »

Crelesy schreef: za jul 22, 2023 8:32 pm Over keerringen.. dit schiet me net te binnen..
Ik heb ze in de verpakking gezien.......en mij schiet niet meer te binnen of er een extra stoflip in zat. En nu zitten ze er in ! Ach, het wordt t.z.t. een auto voor incidenteel gebruik, en dan mijd ik meestal slecht weer en zandpaadjes.

Gisteren de laatste hand gelegd aan de afwerking van het chassis met chassislak. Het is nu wachten op wat kleine onderdelen (rubbers voor de zuiger) voor de Girling-schijfrem aan één kant en dan kunnen de remklauwen etc. weer gemonteerd worden. Vervolgens 4 wielen monteren en dat wordt het langzamerhand weer een auto.


Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182341Bericht Bertje »

Tenzij ik me sterk vergis enkele lip:

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182354Bericht Crelesy »

Ja lijkt er wel op. De buitenste 'stof' lip zit er vlak achter maar is hier niet te zien.
Toch vreemd dat ze altijd zonder worden geleverd a la origineel waarschijnlijk. Maar er is ruimte zat op de as om een stoflip te hebben.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182378Bericht JoReno »

Zaterdag......klusdag. Vandaag weer goed opgeschoten, met hulp van klus-genoot: versnellingsbak en motor zijn weer verenigd. Om het motorblok wat makkelijker te kunnen schoonmaken, hebben wij het blok eerst op werkhoogte getakeld en schuin gereed gelegd om vervolgens de versnellingsbak met behulp van diezelfde takel er vrij gemakkelijk aan te koppelen. Dat lukte eigenlijk in één keer, zij het dat het zwarte plaatje aanvankelijk verkeerd-om hing (en de boutgaten dus niet overeenkwamen met de gaten in de versnellingsbak); kwestie van plaatje omdraaien en toen was de klus snel geklaard. Wat scheelt: met een tapeind zijn eerst de 5 gaten in de versnellingsbak "opgeschoond" zodat die 5 bouten waarmee die plaat vast zit, er makkelijk ingedraaid konden worden. Komende week ga ik het motorblok verder schoonmaken zodat ook de startmotor en de spanrol gemonteerd kunnen worden. Nieuwe bougies erin en dan nog het kleppendeksel onroesten en zwart spuiten (het oog wil óók wat op het moment dat de motorkap open gaat, toch ?)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182500Bericht JoReno »

Na een aantal weken op campings doorgebracht te hebben, is de restauratiedraad weer opgepakt. Het op orde brengen van het motorblok is vrijwel gereed: spanrol zit er op, riemen zijn vernieuwd, startmotor gecheckt en weer gemonteerd, nieuwe bougies erin gedraaid, nieuw oliefilter gemonteerd en alvast 2 liter Kroon Motorolie 20W50 erin gegoten (het op het juiste olieniveau brengen doe ik wel als het blok weer op het chassis ligt). Nog even op zoek naar een geschikt brandstoffilter en dan is het blok gereed.
Bertje heeft de aandrijfassen professioneel voorzien van nieuwe hoezen en de bijbehorende afdichtingen:

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182501Bericht JoReno »

De nieuwe rubbers en ringen voor de 2 Girling remkalibers zijn binnen en zijn gisteren meteen gemonteerd:

Afbeelding

Afbeelding

De montage van de voorwielophanging kan dus beginnen ! Binnenkort staat het chassis weer met 4 wielen op de grond :lol: .


Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182518Bericht JoReno »

Vandaag heb ik wat tijd gestoken in het verder afmonteren van het chassis. Om te beginnen heb ik de achterste bumpersteunen gemonteerd. Om het chassis binnenkort op 4 wielen te kunnen zetten, moeten er uiteraard 4 wielen gemonteerd worden; de 4 velgen die ik heb laten stralen en in de rode primer heb laten zetten, zijn nog niet voorzien van de juiste afwerking en zijn óók nog niet van banden voorzien. Op onze kluszolder liggen nog 4 wielen van een R5 die later voorzien is van ander velgen, en die wielen gebruiken wij altijd als tijdelijk onderdeel om alles verplaatsbaar te houden:

Afbeelding

De handmatige uitlijning van de achteras lijkt, visueel gezien, gelukt te zijn (let maar niet op de opvallende slijtage van die banden, dat is niet van belang !). Het chassis wordt zo alsmaar zwaarder, zeker als de voorwielophanging straks klaar is. Om het chassis op zijn wielen te krijgen, hangen wij de achterbrug t.z.t. in de motortakel, tillen met z´n tweeën de voorkant op en de derde man rijdt het dragende frame weg en laat de achterbrug langzaam zakken terwijl de 2 tillers de voorkant laten zakken.

De montage van de bumpersteunen vóór is altijd iets ingewikkelder: welke steun moet links, welke rechts, welke moet over welke heen gemonteerd worden etc. De simpelste is de steun waar de claxon aan bevestigd wordt, want daar zit een draadeind aan vast. De rest wijst zich eigenlijk vanzelf, maar een tekening in het Renault-onderdelen-boek helpt dan tóch weer om het meteen goed te doen. Wat opvalt is dat de dwarssteunen zowel links als rechts niet passen (terwijl het wél de originele zijn en de Napoleonshoed niet van het chassis verwijderd is geweest). Die 2 dwarssteunen zijn samen met een aantal andere onderdelen bij de straler geweest en zijn gepoedercoat........ik zal ze tóch in de bankschroef moeten zetten om ze enigszins te buigen zodat ze als het ware korter worden en de bout die door de Napolenshoed gaat óók door de bumpersteun gaat. Wordt vervolgd !

Afbeelding

Verder zijn de steunen voor de radiateur gemonteerd; ook die steunen worden weer aan één van de bouten van de bumperbeugels vastgezet (maar ook nog aan een iets kleiner boutje daaronder). Radiateur is nieuw, rest mij nog om 1 busje te maken die in de rubberen houder past waar de draadeinden van de radiateur in moeten. Bij aanschaf van de auto bleek de radiateur gewoon "los" in de rubbers te staan (zonder moeren aan de onderkant)........dat kan natuurlijk óók :o , maar heeft niet mijn voorkeur. En dan moet er ook nog een nieuwe koperen ring tussen de temperatuursensor/schakelaar en de radiateur. Maar: de radiateur past er precies in (dat kan eigenlijk ook niet anders).


Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182522Bericht JoReno »

Vraagje: demontage is 3 jaar geleden gebeurd; nu kom ik dit onderdeel, zie foto´s hieronder, tegen (gestraald en gepoedercoat): wij twijfelen, is dit de ophangbeugel voor de grote diabolo van de uitlaat, bij de demper ? Of toch iets anders ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1017
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182523Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Je hebt helemaal gelijk Jo
Het dikke 6-kant rubber van de achterdemper komt eraan vast

Groet
Harry
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182524Bericht JoReno »

Dag Harry,

bedankt, dan functioneert mijn/ons geheugen toch nog goed.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182532Bericht kaasjong »

Ziet er allemaal wel heel netjes uit!!
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182536Bericht JoReno »

Dank je. Oogt in ieder geval héél mooi en het chassis is nu op vrijwel alle plekken goed afgewerkt.
Gisteren heb ik de remleidingen en nippels aan de voorkant gedemonteerd en van troep etc. ontdaan.
Die kunnen dus binnenkort weer gemonteerd worden. De remslangen aan de voorzijde waren nog 100% OK.
In één van de rubbers van de stuurkogels bleek een scheurtje te zitten (en dat betekent APK-afkeur). Morgen nog even goed de andere kant bekijken en dan bestel ik 1 of 2 spoorstanguiteinden bij R-Quatre.
De volgende klus: voorwielophanging gereed maken en stuurhuis monteren, en dan is het chassis klaar.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182543Bericht Bertje »

Is alleen hoesje vervangen niet voldoende?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182546Bericht JoReno »

Bertje schreef: do sep 21, 2023 8:58 am Is alleen hoesje vervangen niet voldoende?
Zou voldoende moeten zijn, maar die kan ik niet vinden. Heb jij een link ?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182554Bericht Crelesy »

Ik zou m helemaal vervangen. Na amper 15.000km waren mijn kogels alweer versleten. Gaan hard die dingen van aftermarket kwaliteit.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie