Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181229Bericht JoReno »

Soms kost een klus nét wat méér moeite; in het verleden (lees: de afgelopen 10 jaar) hebben wij al 4 keer bij 4 verschillende projecten een achteras plus nieuwe zwingarm(en) gemonteerd, dus wij dachten het bij de 5de keer wel te weten. Dat doen wij ´even´. Na het bestuderen van diverse foto´s en het raadplegen van dit forum gingen wij aan de slag. Wat is de juiste hoek bij het plaatsen van de nieuwe zwingarmen op de asstompen ? En let op wat links en wat rechts is (want het chassis ligt op zijn kop) ! En tot hoe ver moesten die zwingarmen ook alweer over de stompen gemept worden ? En als laatste: wat was ook alweer de volgorde om de as relatief soepel en met niet al te veel kracht te plaatsen ? Na 3 uur zwoegen hebben wij een time-out van 1 week gehanteerd. Het lukte niet, maar wat ging er fout ? Als je eerst de zwingarmen vastzet, gaat het écht niet meer lukken om de as in alle 6 boutgaten vast te zetten, welke hulpmiddelen je ook gebruikt. Dus: 1 week later alles weer los gemaakt, andere volgorde gehanteerd (eerst de as gedeeltelijk vastzetten, dan de zwingarmen links en rechts gedeeltelijk vastzetten, vervolgens middels alles wat nog beweegt de as vastzetten en als laatste de zwingarmen op hun plek duwen en afmonteren. Klus van (echt waar) 30 minuten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op zo nov 27, 2022 1:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181230Bericht JoReno »

De verdere opbouw kan nu beginnen: de remtrommels liggen klaar, de voeringen waren nog in prima staat, de nieuwe SKF-wiellagers liggen klaar, net als de nieuwe schokbrekers, en de gepoedercoate reservewieldrager.

Afbeelding

Het enige onderdeel dat niet 100% OK is, is de PVC-bajonetsluiting (waar de veer aan vastzit) van de remdrukbegrenzer.
Er is een stukje afgebroken; het zal wél nog functioneren, maar ik zet er toch liever een beter exemplaar op.

Wordt gezocht (inmiddels voorzien, dankzij Harry):

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181246Bericht Bertje »

Vanwaar de nieuwe wiellagers, Jo?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181249Bericht JoReno »

Vanwege slechte ervaring bij het niet vervangen van de achterwiellagers bij mijn vorig project (4F4): bij 2x APK had keurmeester commentaar op overduidelijk hoorbaar geluid van lagers. Maar: geen waarneembare speling, dus géén afkeur, wél begrijpelijk gezeur. Bij deze Savane hebben wij voorafgaand aan de restauratie vrijwel niets kunnen testen; om die reden vervangen/reviseren wij 3 onderdelen preventief: de wiellagers achter, de koppelingsplaat/drukgroep en de startmotor. Bijkomend argument: daar kun je nu makkelijk bij. Bovendien is de achteras gewisseld. De ´nieuwe` achteras bleek remankerplaten te hebben die niet geschikt waren voor de handrem op de achterwielen. Dus......alles moest er af om de oorspronkelijke remankerplaten weer te kunnen monteren. Wij hebben er écht niet op gelet om die lagers onbeschadigd van de oude achteras te trekken :wink: .
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181257Bericht Bertje »

Ik vraag het omdat het vernieuwen van wiellagers bij een volledig opgebouwde auto eigenlijk net zo veel moeite kost als tijdens de restauratiefase.
Dat geldt niet voor alle reparaties; wat koppelingsplaat en startmotor betreft geef ik je gelijk dat aan te pakken als motor en versnellingsbak nog niet zijn ingebouwd; hier bespaar je potentieel veel tijd mee. Maar bij andere onderdelen geef ik persoonlijk er de voorkeur aan ze pas af te schrijven als ze bewezen stuk zijn.
In dit specifieke geval ga ikzelf mijn oude wiellagers hergebruiken (als ze er nog goed uit zien) en pas vervangen als ik heb vastgesteld dat ze speling hebben en/of ruisen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181259Bericht JoReno »

Bertje schreef: wo nov 30, 2022 4:18 pmoude wiellagers hergebruiken (als ze er nog goed uit zien) en pas vervangen als ik heb vastgesteld dat ze speling hebben en/of ruisen.
Helemaal mee eens ! Maar na 8 jaar stilstand ´ruist´ er van alles in die 2 remtrommels, dus voor dat relatief kleine bedrag van 2 setjes wiellagers hebben wij het zekere voor het onzekere genomen: vervangen dat spul !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181326Bericht JoReno »

Gisteren waren wij met z´n vieren in de hobbyschuur: ideaal om het chassis om te keren !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De geplande werkzaamheden voor de komende weken:
* bodem ontroesten en in de Owatrol zetten (tenzij het daarvoor te koud is)
* als Owatrol droog is: laagje chassislak eroverheen
* hefboom handrem plus handremkabels monteren
* remtrommels achter plaatsen en remleidingen naar achter plus remdrukverdeler plaatsen
* benzinetank plaatsen
* benzineleiding en retourleiding monteren
Daarna gaat het chassis van het verrijdbare onderstel af, worden de achterwielen gemonteerd en wordt de voorwielophanging gemonteerd.
Wordt vervolgd !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181516Bericht JoReno »

Het is alweer 6 weken later. Dit project gaat met horten en stoten vooruit: Kerst 2022, Oud-Nieuw, vervolgens griep, vervolgens te lage temperatuur om een kwast ter hand te nemen........het schiet maar niet op. Ik kan mij niet herinneren dat ik zó lang over een project gedaan heb. Maar het zal niet stranden.
De acties van afgelopen week:

Afbeelding

Afbeelding
De bodem waar wat vliegroest op zat, is behandeld met Rustoleum. De handremhefboom kan gemonteerd worden, en bij controle van de handremkabels bleek dat van één van de handremkabels de buitenkabel op 2 plekken gebroken was. Inmiddels is die kabel vervangen door een nieuw exemplaar (dank: Bertje !). Komende week de bodem afwerken met chassislak.

Verder is de versnellingsbak inmiddels gescheiden van de motor. Preventief ga ik de koppelingsplaat, het druklager en de keerringen van de aandrijfassen vervangen. Het koppelingshuis zag er van binnen nog droog uit, dat wil zeggen: géén olie, wél een laagje vet verspreid over heel het huis. Er is dus enige twijfel of de keerring van de prise-as nu wel of niet vervangen moet worden. Zijn wij nog niet uit. De drukgroep bleek een Engels product te zijn: Borg & Beck. Een behoorlijk roestig exemplaar, waarvan wij nog moeten beoordelen of die vervangen gaat worden. De startmotor (b)leek niet de originele uit 1990 te zijn, hij zag er uiterlijk z.g.a.n. uit, en zat vast met maar 2 bouten i.p.v. 3 (die 3de bout lijkt onmogelijk te monteren als je de startmotor wilt monteren zonder dat de motor in zijn geheel uit de motorruimte verwijderd is. Ook al lijkt hij z.g.a.n.: wij laten de Valeo-startmotor checken en z.n. reviseren, want nu kun je er goed bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuk detail: de Savane was, net als (later) de 4GTL-Clan, standaard uitgerust met (dubbele) achteruitrijdverlichting. Vandaar deze schakelaar (met een kogeltje) in de zijkant van de HAO 354- versnellingsbak

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181521Bericht Bertje »

Bij bakrevisie ook de O-ringen achter de diffstelmoeren vervangen. Die diffstelmoeren moeten los om de aandrijfaskeerringen te vervangen (dat zijn die alu schotels waar die keerringen in zitten). Recent een paar keer meegemaakt dat die O-ringen na vervangen van keerringen gingen lekken (dan verwissel je de ene lekkage voor de andere...)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181523Bericht JoReno »

Oeps, die O-ringen: bij vervanging bij eerdere projecten nooit gedaan. Ik wist wél dat je de stand van de schotels vooraf diende te markeren, én dat je bij het terugzetten voorzichtig moest zijn met die fijne draad van de schotels. Wij hebben er zelfs een speciaal stuk gereedschap voor gemaakt: 2 pinnen aan aan buis, en die pinnen passen precies in de 2 gaatjes van de schotels.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181524Bericht Bertje »

Ik heb die O-ringen eerder ook nooit vervangen bij het verversen van de keerringen en dat gaf toen geen problemen. Maar onlangs 2x op rij dus wel.
Dat spul wordt allemaal ouder en mogelijk dat die O-ringen inmiddels ook beginnen uit te harden of zo, en zich dus na loshalen niet persé meer goed zetten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181534Bericht JoReno »

Nu wij tóch met de bak bezig zijn: de O-ringen in de schotels worden vervangen en de drukgroep óók. Inmiddels is de bestelling van het complete set in huis: drukgroep Valeo (Made in Turkey), koppelingsplaat én druklager.

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181543Bericht JoReno »

Drukgroep, druklager en koppelingsplaat vernieuwd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181552Bericht JoReno »

Ons doel voor vandaag was:
remtrommels achter monteren, incl. monteren van de nieuwe lagers, het terugplaatsen van de remvoeringen (die waren nog in goede staat) en het monteren van de handremkabels en de handremhefboom. Mooie klus voor een zaterdagochtend met uitloopmogelijkheid.
Ook weer zo´n klus die wij vaker gedaan hebben.
Maar........er ging tóch weer iets fout bij de montage van de eerste remtrommel, rechts in dit geval (uhh) .
Voor de Slimste Mens onder de forumgebruikers: wat gaat hier fout ? (zie onderstaande foto)

Afbeelding

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en hebben wij de klus weer helemaal kunnen klaren.
Volgende stap wordt: monteren van de benzinetank, remleidingen maken t.b.v. de achterwielen én de remdrukbegrenzer monteren.
Wordt vervolgd.


Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181553Bericht deutz »

Geen gat in de ankerplaat voor de handremkabel?
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie