Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182086Bericht Bertje »

Ziet er idd prima uit!
Zal ik eens wat DOT4 vet voor je meenemen om de remcilinders te smeren bij het terugplaatsen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182088Bericht JoReno »

Doe dat ! Wij hadden het er gisteren over en konden niet meer op de specificatie DOT 4 komen 😉.
Er bestaat vet voor aan de remblokjes (in plaats van kopervet) én er is vet/olie voor de zuigers, toch ?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182089Bericht Bertje »

Juist. Vet voor de zuigers komt als het ware IN de rem en moet compatibel zijn met remvloeistof. Vet voor de remblokken moet de blokken soepel door de klauw laten schuiven en moet piepend remgeluid voorkomen. Kun je kopervet of keramisch vet voor gebruiken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182093Bericht JoReno »

Zaterdag aan de slag gegaan met het uit elkaar halen van de rechter remklauw. Dat ging voorspoedig, ook al is het soms lastig om dat complete geval ergens onder te klemmen zodat je kracht kunt zetten om een aantal moeren los te draaien. Maar helaas.......deze zuiger zit knoervast, er zit enkel 1 mm beweging in als ik hem naar beneden mep en met perslucht weer terug in die hogere stand krijg. Ik heb het rubber verwijderd en de houder voorzichtig in de werkbank geklemd met de bedoeling de rand van de zuiger vol te spuiten met kruipolie. Ik laat de kruipolie even zijn werk doen en zie komende week wel verder. Zijn er nog truucjes om die zuiger los te krijgen ?

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182116Bericht JoReno »

Gelukt ! Met grof gereedschap ! Ondanks gebruik van kruipolie ging de zuiger er nog bijzonder lastig uit......tot het moment dat de draaiende beweging steeds verder ging en de zuiger onbeschadigd los kwam. Tien jaar stilstand verklaart veel. Om het zekere voor het onzekere te nemen zetten wij er aan deze kant wél nieuwe rubbertjes in (in het rubbertje dat over de zuiger heen schuift, zat een klein gaatje, waarschijnlijk heb ik dat zelf bij het verwijderen van de klemring veroorzaakt).

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182117Bericht JoReno »

Vandaag de voorlopig laatste hand gelegd aan het ontroesten van het chassis. Alle leidingen (benzine, remmen) zijn getrokken tot aan de plek waar ze t.z.t. in de benzinepomp en/of de HRC moeten. De voorwielophanging zal gemonteerd worden als de bestelde rubbertjes van de zuiger t.b.v. de schijfrem rechts binnen zijn. Het gedeelte van het chassis dat grenst aan de kant van de distributieketting, laat ik onbehandeld: daar zit dermate veel Dinitrol op.......dat gaat nog een tiental jaren mee. Als de voorwielophanging gemonteerd zit, gaat het chassis terug op zijn 4 wielen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182118Bericht JoReno »

Voor de variatie gestart met het schoonmaken van de motorruimte. Ziet er verder goed uit, maar Rouge VIF wordt uiteindelijk 996 Vert Sequoia; de motorruimte spuit ik, vóórdat de koets naar de spuiter gaat, met een spuitbus in die kleur.

Afbeelding

En bij de inspectie tóch nog een klein gaatje gevonden:

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182304Bericht JoReno »

Na ruim 4 weken op de camping(s) geweest te zijn, heb ik gisteren de draad weer opgepakt. Met belangstelling heb ik het verslag van kaasjong gevolgd, en van deze R4Savane wilde ik óók meteen de keerringen van de aandrijfassen preventief vervangen (de bak is nu immers uitgebouwd en je kunt er nu makkelijk bij). In tegenstelling tot de ervaringen van kaasjong verliep de demontage van de schotels vrij soepel: stand markeren, kwestie van hamertje tik, hulpgereedschap erbij, hefboomprincipe toepassen, aantal slagen noteren en binnen 45 minuten waren beide schotels gedemonteerd en zaten de nieuwe O-ringen al in de bak. Toen ik op het punt stond om de oude keerringen te verwijderen, ontdekte ik het bijgesloten briefje van Jan-Willem (de leverancier van de keerringen) dat het toch écht raadzaam is om niet beide kanten tegelijk te demonteren. Zonder te weten wat de reden daarvan is, leek het mij raadzaam om nu even de hulp in te roepen van een mede-sleutelaar (tevens forumgebruiker). Dus: de montage van beide schotels wordt vervolgd !


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182305Bericht Crelesy »

Ja ik lees hier veel dat iedereen markeerd. Dat is in mijn optiek een goede leidraad. Maar persoonlijk stel ik toch liever gewoon de speling daarna ook af op gevoel en ervaring.
Of begin gewoon opnieuw met markering checken op kroon en pignonwiel.

Ik heb al van meerdere auto's differentieelen gesteld. Meestal 4x4 autos met een demontabel differentieel maar vooruit. Ik heb nog nooit een afstel moer/ helft/ plaat op exact de zelfde stand gehad. De lagers slijten gewoon dus als je die vervangt of na tig jaar een keer open hebt, waarom dan niet meteen goed afstellen ipv op de zelfde stand terug.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182318Bericht JoReno »

Mijn technische kennis met betrekking tot pignon en kroonwiel is onvoldoende (autodidact) om op bovenstaand bericht adequaat te kunnen reageren, dus leek het mij verstandig om de praktische hulp in te roepen van een mede-sleutelaar in onze hobby-werkplaats. Hij heeft gisteren het e.e.a. gecheckt, nieuwe keerringen geplaatst en de schotels handmatig weer teruggezet.Beetje lagervet gebruikt zodat de schotels er weer makkelijk uit kunnen als dat ooit nodig is. @ Bertje: bedankt ! Versnellingsbak is nu dus gereed om weer met het motorblok verenigd te worden; ik zal er een labeltje aan hangen dat er wél nog versnellingsbakolie in moet (misschien ook maar meteen een slangetje zoeken dat in de vulopening past........óf de openingen t.b.v. de aandrijfassen tijdelijk ´afdoppen´zodat de olie er niet weer uit loopt als motor plus blok schuin in het compartiment getakeld wordt).


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182319Bericht Bertje »

Graag gedaan, Jo!
@Crelesy: tijdens het stellen heb ik aan de priseas gedraaid, zodat de diffentieellagers zich volledig zetten. Ik kon toen (met de hand) een vd lagerschalen 1 vertanding verder draaien dan de aftekening. De mate van slijtage lijkt dus mee te vallen. Toen teruggedraaid tot de aftekening: bak loopt soepel en difflagers voelen nog steeds spelingsvrij.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182320Bericht Crelesy »

Bertje schreef: vr jul 21, 2023 11:36 pm Graag gedaan, Jo!
@Crelesy: tijdens het stellen heb ik aan de priseas gedraaid, zodat de diffentieellagers zich volledig zetten. Ik kon toen (met de hand) een vd lagerschalen 1 vertanding verder draaien dan de aftekening. De mate van slijtage lijkt dus mee te vallen. Toen teruggedraaid tot de aftekening: bak loopt soepel en difflagers voelen nog steeds spelingsvrij.
Mooi dat het gelukt is. Spelingsvrij en soepel lopen is altijd goed!
Weet niet of er nog eisen zijn van de fabriek voor een bepaalde kracht op een as voordat i mag draaien. Vaak hoe ouder , hoe minder specifiek alles moet zijn. Fijn dat je een mede sleutelaar kon helpen!
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182321Bericht JoReno »

Dankzij de hulp en het vóórwerk van Bertje kon ik vanochtend dus vooruit met het gereed maken van de versnellingsbak: alles nog een laatste keer schoonmaken, ontvetten, bout en moer en kartelring t.b.v. aarde vervangen door een roestvrij exemplaar, vulplug 2 slagen erin, aftapplug gemonteerd en stevig vastgezet en koperen ring van achteruitrijdlichten-schakelaar vervangen. Ik ga nog op zoek naar 2 doppen van 37 mm rond die ik, voordat wij motor plus bak weer terughangen, in de openingen van de schotels kan plaatsen, zodat er geen versnellingsbakolie uit loopt. Dat is meestal maar een minimale hoeveelheid, omdat motor plus bak tijdelijk schuin in de takel hangen en de aandrijfassen er nog niet in zitten. Het vullen van de bak als hij al in het motorcompartiment zit, vind ik altijd lastig omdat je er dan moeilijk bij kunt en met een slangetje en trechter moet werken. Olie (SAE 80) is vrij dik, en gaat dus traag door een slangetje van 12 mm.....

Van beide aandrijfassen moeten de hoezen aan de wielzijde nog vervangen worden (aan bakzijde waren ze nog 100% in orde).

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182323Bericht Bertje »

Ik zou de gaten voor de aandrijfassen niet afdoppen: kans op schade aan je net vernieuwde keerringen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 182324Bericht Crelesy »

Over keerringen.. dit schiet me net te binnen..

Ik had toen ik mijn versnellingsbak er uit had ook keerringen besteld. Gewoon bij de renault 4 leverancier. Die waren enkel lips. Dit was misschien zo vroeger, maar er is ruimte voor een dubbel lips. Ik heb die uiteindelijk ook gemonteerd. Niet dat die beter olie dicht zijn, maar ze hebben wel een extra stof lip. Dus slijten minder normaliter.

Sorry dat ik hier niet eerder aan dacht :oops:
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie