Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183093Bericht JoReno »

OK. Dat heb ik dan verkeerd begrepen. Bij origineel denk ik altijd aan "af fabriek" . Als je "goed passend" bedoelt, ben ik het helemaal met je eens: het een en ander moet 99% correct gemonteerd zijn als de koets met of zonder schermen naar de spuiterij gaat. En als het op maatvoering en afstelling aankomt.......gaan wij voor de volle 100%.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183116Bericht JoReno »

Vandaag bijzonder goed opgeschoten: de beide achterschermen zijn geplaatst en de NOS-achterklep hebben wij bij wijze van proef óók maar even in de scharnieren gehangen.

Het viel niet mee, of beter gezegd: het viel tegen om het linker (imitatie) scherm passend te krijgen. "Soit", het zij zo !. In de bocht is de naad te breed, en de aansluiting op de rand van de achterklep laat óók te wensen over. Bijkomend voordeel: de kleur Vert Sequoia is behoorlijk donker, en de zwarte kit die in de naden komt valt dan minder op (die rand zal straks niet overal even egaal smal/breed zijn).
Het rechter achterscherm past aanzienlijk beter.

Afbeelding

Afbeelding

Verder hebben wij de achterklep nog even gepast. Bij de eerste poging pasten de draadeinden van de scharnieren niet in de gaten van de klep, maar dat was (nog minder dan) millimeterwerk: beide gaten hebben wij met de rattenstaart een beetje geruimd, en vervolgens bleek de klep (waarvan de 2 moeren nu nog niet vast zitten) perfect te passen. Mooi om te zien zo´n NOS-achterklep :D


Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183150Bericht JoReno »

Vandaag weer goed opgeschoten; bij het schoonmaken van de motorruimte kom ik weer van alles tegen: de slangetjes van de ruitensproeier die aan de kant moeten, de rubberen dopjes waar ze doorheen lopen, de slotvanger van de motorkap die nog verwijderd moet worden, tóch nog een gat bij het linker binnenscherm etc. etc. Bovendien moet ik regelmatig pauzeren, want te lang in Thinnerdamp werken is niet zo prettig. Aan het laswerk van de 4 deuren is vanmiddag de laatste hand gelegd, inclusief het bijbehorend plamuurwerk. Vanaf de komende week wordt het vooral: schuren met korrel 180/280/320.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En verder is er aan de rechter tonker gelast en heb ik besloten om tóch maar op zoek te gaan naar een PVC-hemeltje à la 4 GTL als omlijsting voor het Twingo-harmonicadak. Het oorspronkelijk skai-hemeltje met baleinen kan ik daar namelijk niet meer voor gebruiken.


Afbeelding

Komende week wordt de motorkap onderhanden genomen.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183188Bericht JoReno »

De motorkap: hij ziet er goed uit, zeker na een eerste poetsbeurt met St.Marc. Er zit één flinke deuk bovenop de sluiting (daar zal wel ooit flink wat druk op gezet zijn). Het zal niet makkelijk zijn om die deuk uit te deuken, vanuit de onderkant kun je er niet bij.

Afbeelding

Afbeelding

Verder valt op dat de motorkap eigenlijk 100% roestvrij en dus goed behouden is, en dat is toch vrij zeldzaam. Dinitrol heeft hier zijn werk perfect gedaan !


Afbeelding

Komende zaterdag: schuren, plamuren, schuren etc,etc,.etc.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183190Bericht lordje »

Kap uitdeuken m b v vacuum of met een soort luchtkussen dat je kunt oppompen? Zelf nooit geprobeerd maar zijn er mensen met ervaring?
diamond
Berichten: 298
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183191Bericht diamond »

Hier ook zo'n kap bijna dezelfde deuken deuken dokter gevraagd kost € 250 (uhh) laat maar zitten.
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183192Bericht JoReno »

Wij hebben ooit een fikse deuk uit een achterdeur van mijn DS getrokken, herinner ik mij nu (kon je van de binnenkant niet bij), en dat deden wij met een trekhamer. Dat stuk uitdeukgereedschap puntlas je op de deuk en dan trek je de deuk er in één of meerdere keren uit, totdat het stuk metaal (ook na afkoeling) niet meer naar binnen klikt. Daarna laspunten wegslijpen en oppervlakte plamuren. Dat moet bij deze deuk óók lukken (hoop ik).
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183201Bericht JoReno »

En.......het is inderdaad gelukt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaatje aan trekhamer bevestigen, puntje van plaatje op motorkap lassen, ter plekke het plaatwerk omhoog trekken, plaatje van plaatwerk verwijderen (middels het principe van metaalmoeheid), handeling een paar keer herhalen, lasresten wegslijpen, resultaat beoordelen: vlak genoeg, hoog genoeg, geen knikkend plaatwerk ?? Dan is het OK en kan er plamuur op voor de afwerking: vervelende deuk weggewerkt !!
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
diamond
Berichten: 298
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183205Bericht diamond »

Knap gedaan hoor.Dat (€250) is gauw verdiend :D
Ik had het gevraagd aan deuken dokter zonder spuiten met van die mooie tooltjes :)
Begin er later wel aan staat nu nog in de stalling
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183207Bericht lordje »

Heel mooi gedaan, chappeau!!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183211Bericht Bertje »

Ja, keurig!
Misschien wel nog even erbij zeggen dat de kap ook wat bijgebogen moest worden, deze was gaan zakken net achter de verstevigingsbalk met de vergrendeling.
Beide zaken (deuk en knikje) zijn waarschijnlijk veroorzaakt doordat de kap regelmatig met geweld is dichtgedrukt toen de uitlijning vd slotvanger niet meer helemaal lekker was. Ik check dat zelf door de veer vd slotvanger uit te haken en te checken of de kap dan volledig zonder aan te lopen dicht valt. Zo niet, slotvanger op carrosserie stellen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183214Bericht JoReno »

Correcte aanvulling. En daarmee is er weer een bijdrage geleverd aan hoe je gezamenlijk dit forum kunt vullen met nuttige bijdragen hoe het een en ander te herstellen.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183365Bericht JoReno »

Het herstelwerk gaat gewoon door.......ietsje trager dan wij gewend zijn, maar toch: er is perspectief; het motorcompartiment is ontvet en alle overtollige Dinitrol is verwijderd (taai spul). Verder zijn de rechter voor- en achterdeur bijna klaar, de allerlaatste schuurbehandeling moet nog gedaan worden. Het plaatwerk gaat straks, zonder rubbers, als losse onderdelen naar de spuiterij. De deurrubbers van beide deuren heb ik zonder beschadigingen kunnen verwijderen, ik verwacht dat dit bij het linker setje óók gaat lukken.

Afbeelding

Verder zijn de 4 velgen, nadat ze een tijdje geleden gestraald werden en in de primer terugkwamen van het straalbedrijf, gespoten in een "acceptabele" kleur zilvergrijs (Motip) en heb ik ze vanmiddag (in de zon :P ) afgewerkt met blanke lak (mat). De 4 velgen gaan komende week naar een ex-garagist die er voor een betaalbare prijs de 4 banden op legt en de wielen ook nog balanceert. Er zit weer wat vaart in, en binnenkort kan het écht leuke werk beginnen: de opbouwfase.

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183457Bericht JoReno »

Langzaamaan zijn wij zo ver dat onze huisspuiter na Pasen een keertje langskomt om afspraken te maken over het spuitwerk. Bovendien is hij degene die de allerlaatste bewerking van alle plaatwerk doet.

De 4 deuren zijn voor 99% gereed:
Afbeelding

Afbeelding

En de 4 wielen met nieuwe banden en ventielen zijn al helemaal gereed voor montage (incl.balanceren)

Afbeelding

Afbeelding

Onze huisspuiter gebruikt voor de afwerking altijd Finixa Primer/Filler; deze keer gekozen voor donker grijs: een voorraadje van 4 spuitbussen:

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 183458Bericht JoReno »

Het volledig ontvetten van de binnenkant van de motorkap kost veel tijd; er zit op heel veel plekken een flinke hoeveelheid Dinitrol (en dat spul heeft zijn werk goed gedaan). Komende zaterdag komt die klus óók af en kan ook de motorkap spuitklaar gemaakt worden. Ik vind het een minpunt als straks bij het openmaken van de motorkap de binnenkant én het motorcompartiment rood zijn (oorspronkelijke kleur) terwijl de rest Vert Sequioa is (donker groen/blauw), en het wegwerken van dat minpunt mag best wat extra tijd en moeite kosten.
Meevaller: de achterklep is NOS, gestraald én in de primer gezet, dus daar is weinig werk aan.

Afbeelding
Ik heb nog een setje Hella-mistlampen liggen (ook al NOS), en die wil ik in de grille verwerken, vandaar dat ik even een proef-grille in de motorkap geplaatst heb:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op di mar 26, 2024 7:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie