Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181011Bericht JoReno »

jandoe1000 schreef: za okt 15, 2022 6:59 pm Volgens mij zit die vulhals gesoldeerd, niet gelast.
Zou best kunnen. Ik weet het niet en kan het ook niet beoordelen. Bertje: kun jij uitsluitsel geven (uhh) ?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181012Bericht Bertje »

Ja, gesoldeerd. Ik heb dat wel eens dicht gelast, maar is gedoe, want je hebt hinder van de tin. Opnieuw solderen is denk ik logischer, maar dan heb je dus (loodgieters)tin en een brander nodig.

Veilig aan een tank werken: idd vullen met water en weer leeggooien; dan is eventuele benzinedamp er ook uit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181013Bericht Crelesy »

Ja alles is gesoldeerd volgens mij. Ik heb bij mijn tank een losse aftapplug gehad. De schroefdraad is een gehardsoldeerde bus in de tank.
Idd water in gehad. Daarna met vlam en hardsoldeer gerepareerd. Let wel op dat je goed schoon werkt en een goed merk flux. Dan vloeit t mooi en is t vrij simpel.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181014Bericht Crelesy »

Deze was los. Ik heb daar ook veel soldeer weggehaald met een harde staal borstel op de tol. Zo dat nieuw er ook goed in en tussen kon lopen.
Afbeelding

Deze roest toen ook maar even aangepakt.
Afbeelding
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181015Bericht JoReno »

Dank voor de tips. Wij gaan er komende sleuteldag mee aan de slag. Wordt vervolgd !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181040Bericht JoReno »

Gefixed ! Ik heb de tank gevuld met water en er bleek op die plek géén lekkage te zijn. Voor de zekerheid tóch maar een laagje tin eroverheen gelegd !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181041Bericht Crelesy »

Mooi bezig. Maar wel een vraag. Is t tin of hardsoldeer. Het verschil zit m in de hoeveelheid tin. Ik weet neit of gewoon soldeer sterk genoeg is voor een tank. En aangezien het mengt met de tin van de tank zelf kan t ook zijn dat je nu de boel eigenlijk verzwakt hebt.
Meestal is hardsoldeer niet op een rol maar meer een staaf.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181064Bericht JoReno »

Wij hebben niet hardgesoldeerd. Is een andere techniek, die in dit geval ook niet nodig was. De vulhals zat nog stevig vast aan de tank; ik had twijfels over één klein plekje, maar ook daar bleek géén (water)lekkage te zijn. Voor alle zekerheid hebben wij er een laagje tin overheen gelegd, meer niet.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181065Bericht Crelesy »

Met een klein plekje zal t dan wel loslopen. Ik wilde je ook niet bang maken. Meer als waarschuwing voor als je daar in de hals goedbedoeld best veel tin en warmte in verwerkt hebt. Toch vervelend als t stuk zou gaan.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181067Bericht Bertje »

Ik heb pas ook een vulhals gerepareerd: op 3 plekken de tin zo goed mogelijk weggehaald om de vulhals structureel aan de tank te zetten, vervolgens gesoldeerd om het lekvrij te krijgen. Ik hoop dat de verbinding op die manier stevig & functioneel is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181074Bericht JoReno »

Binnenkort kan de achteras weer aan het chassis gemonteerd worden, en het leek mij verstandig om vooraf de remdrukregelaar helemaal te demonteren en op zijn werking te controleren. Vrijwel alles is ontroest, nieuwe nippels had ik nog liggen en de zuiger zat weliswaar vast maar met één lichte klap met de hamer zat er weer beweging in. Het enige dat ik mis is het beschermkapje (een soort dakje dat het mechanisme beschermt) : dat ding was zó ver heen dat ontroesten zinloos/onmogelijk was. Dat wordt dus óf monteren zonder beschermkapje óf gebruik maken van een goed exemplaar als iemand op dit forum zich nu of binnenkort bij mij meldt en het ding kwijt wil.

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181077Bericht Bertje »

Ik heb er misschien nog wel een, Jo. Het geeft misschien ook net iets meer stevigheid aan het scharnierpunt links op jouw eerste foto.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181079Bericht JoReno »

Afbeelding

Dit dus. Ziet er toch niet zo slecht uit als ik meende mij te herinneren, komende week toch nog maar een keertje goed zoeken tussen al mijn spullen. Zie nu ook wat de functie is van het borgveertje/E-ring. Geeft inderdaad extra stevigheid aan het scharnierpunt. @Bertje: mocht je er eentje vinden, houd ik mij alsnog aanbevolen (voor het geval dat).
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181099Bericht JoReno »

Wie zoekt, zal vinden.
Het huis, zo goed als nieuw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181100Bericht JoReno »

De complete remdrukregelaar is nu bedrijfsklaar.
Het kostte wat moeite om het binnenmechanisme weer gangbaar te krijgen. Wij hebben er aan één kant een laagje kruipolie in gespoten en dat een uurtje laten staan; daarna met een houtje met de juiste diameter op het mechanisme gedrukt en na een tijdje sprong het binnenmechanisme los. Het werkt nu heel soepel.

Dit is het complete (werkende) setje met deels vernieuwde remnippels:

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie